Vērts redzēt, dzirdēt, izlasīt: Kairiša un Meiers, Vanadziņš un Apeinis, Butāns un Teterovskis.
Pieminot nesen mūžībā aizgājušo teātra un kino aktrisi Astrīdu Kairišu (1941-2021), Nacionālā Kino centra portālā «filmas.lv» atjaunotā kvalitātē skatāma jauna kolekcija - sešas spēlfilmas, trīs no tām nupat digitalizētas ar Latvijas Nacionālā arhīva jaunajām kino digitalizācijas iekārtām.
Izcilā aktrise Astrīda Kairiša 2021. gada 8. aprīlī būtu svinējusi 80 gadu jubileju, taču janvārī aizgāja mūžībā, atstājot Latvijas kino vēsturē vairākus nu jau leģendārus tēlus. Filmas, apkopotas kolekcijā «Aktrise Astrīda Kairiša», var bez maksas skatīties Nacionālā Kino centra portālā «filmas.lv» dažādu izmēru ekrānos un visā Latvijas teritorijā, kur vien pieejams internets.
Divas filmas, kurās Astrīdai Kairišai ir nozīmīgas lomas, jau līdz šim bija portālā pieejamas restaurētās klasikas kolekcijā (tur tās šobrīd var noskatīties arī visā pasaulē, ar citu valodu subtitriem), un pirmkārt jau - režisoru Vara Braslas un Gunāra Cilinska melodrāma «Ezera sonāte» (1976). Astrīdas Kairišas tēlotā skolotāja Laura ir viena no vispopulārākajām un emocionāli iespaidīgākajām aktrises kino lomām - gandrīz traģisks tēls ar sarežģītu iekšējo cīņu starp mīlestību un pienākumu, spožā aktierspēles partnerībā ar Gunāru Cilinski ārsta Rūdolfa lomā. Šo filmu aktrise vēlāk dēvējusi par svarīgāko filmu savai profesionalitātei - kopā ar režisoriem meklējot tēla būtību, viņa iemācījusies aptvert lomu kopumā un visā filmēšanas laikā noturēt tās vadlīniju, kas līdz šim licies iespējams tikai uz teātra skatuves.
Otra Astrīdas Kairišas kino loma, kas portālā atrodama restaurētās klasikas kolekcijā, ir taksometra vadītāja Irēna režisora Aloiza Brenča spēlfilmā «Liekam būt» (1976) - šis atturīgi un gudri nospēlētais tēls ir filmas galvenā varoņa, izbijušā cietumnieka Voldemāra Vītera vienīgā cerība tikt vaļā no sava noziedzīgā likteņa nolemtības. Starp citu, restaurētās klasikas kolekcijā atrodama arī kāda Astrīdas Kairišas spēlēta otrā plāna loma - režisora Ulda Brauna melnbaltajā jauniešu filmā «Motociklu vasara» (1975) aktrise tēlo filmas galvenā varoņa, 18 gadu dzimšanas dienu nosvinējušā Māra mammu.
Vēl trīs filmas portālā ievietotas tieši Astrīdas Kairišas kolekcijas izveidošanai, tās tikko digitalizētas no 35mm kinolentēm, Latvijas Nacionālā arhīva Latvijas Valsts Kinofotofonodokumentu arhīvam strādājot ar jaunajām kino digitalizācijas iekārtām, kas iegādātas ERAF projektā «Kultūras mantojuma satura digitalizācija. II kārta». Režisora Gunāra Pieša etnogrāfiskā drāma «Pūt, vējiņi!» (1975) pēc Raiņa lugas motīviem deva aktrisei skaistās un lepnās Zanes lomu - ilgi gaidīto iespēju filmā nospēlēt spēcīgu un pilnasinīgu raksturu attīstībā un plašā amplitūdā no laimīgas iemīlēšanās līdz traģiski salauztam un apkaunotam liktenim.
Pavisam cita gadsimta sievieti, tomēr arī stipru un patstāvīgu, Astrīda Kairiša nospēlēja kā galveno lomu Dzidras Ritenbergas filmā «Vakara variants» (1980) - padomjlaiku mazpilsētas skolotāja Anna ir viena no trim būtiskajām kino lomām aktrises Kairišas un režisores Ritenbergas sadarbībā. D
igitalizēta arī režisora Oļģerta Dunkera spēlfilma «Tauriņdeja» (1971), kuras centrā ir vēsais karjerists Harijs Maurs (lomā Bruno Oja), bet Astrīdas Kairišas loma ir klusā Ieva, kuras mīlestību Harijs neprot novērtēt.