7.lapa
Brekte un Svilāns «Rīgas mākslas telpā»
Izstāžu zāles «Rīgas mākslas telpa» Intro zālē (Kungu ielā 3) atklāta Kristiana Brektes un Modra Svilāna izstāde «ALL’ARM», kurai mākslinieki radījuši vairākas mākslinieciskas parafrāzes par vienu no neparastākajiem alternatīvās mūzikas instrumentiem - termenvoksu jeb teremīnu.
Šogad aprit 100 gadu, kopš krievu inženieris un mūziķis Ļevs Termens izgudroja šo instrumentu, kura reakcijā uz cilvēka roku kustībām tiek stimulēta skaņa pat bez pieskaršanās. Skaņa, kas rodas reakcijas rezultātā, ir neparasta un hipnotizējoša, tā rada mistisku, viegli baisu noskaņu. Termenvokss tiek uzskatīts par pasaulē pirmo elektrisko mūzikas instrumentu un ir saistošs sava izgudrotāja neparastā likteņa dēļ: 1919. gadā, tikai 23 gadu vecumā, Ļevs Termens kļuva par Ābrama Jofes Fizikas un Tehnoloģiju institūta laboratorijas vadītāju, bet turpmākajos gados viņš izstrādāja apsardzes signalizācijas iekārtas.
Ņemot vērā instrumenta-mākslas darba īpatnības, par galveno izstādes «ALL’ARM» elementu kļūst skaņa, kas mainās, izstādes skatītājiem kustoties un pārvietojoties telpā. Par vienlīdz būtisku izstādes elementu kļūst arī scenogrāfija jeb objektu izvietojums un to mijiedarbe ar apmeklētājiem.
Izstādes nosaukums «ALL’ARM» ir gan ironiska piebilde par Ļeva Termena radītajām signalizācijas iekārtām, gan arī tēlaina atsauce uz itāļu valodas izteicienu «all’arme», kas tiešā tulkojumā nozīmē «ķeršanās pie ieročiem» jeb «būšana cīņas gatavībā» un saskan ar mākslinieku Kristiana Brektes (1981) un Modra Svilāna (1979) konceptuālo un māksliniecisko domāšanas veidu.
Kristians Brekte absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Scenogrāfijas apakšnozari. Šobrīd ir Latvijas Mākslas akadēmijas asociētais profesors un Dizaina nodaļas Vides mākslas apakšnozares vadītājs. Kopš 2003. gada piedalījies vairākās grupu izstādēs Latvijā, Eiropā, kā arī Krievijā un ASV. Par izstādi «Rīgas madonnas» (2010) ticis nominēts Purvīša balvai un ieguvis titulu Labākais ārzemju mākslinieks vecumā līdz 35 gadiem starptautiskajā laikmetīgajā mākslas mesē «Art Vilnius’12».
Modris Svilāns absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Metāla dizaina apakšnozari. Viņš ir analogās fotogrāfijas entuziasts. Grupu izstādēs piedalās kopš 2003. gada. 2012. gadā Arhitektu namā uzrīkojis kinētiskās mākslas objektiem un melnbaltajai fotogrāfijai veltītu personālizstādi «Inerce». Kopā ar Kristianu Brekti pēdējo gadu laikā sarīkojis vairākas kopizstādes, tostarp «Negatīvs» Cēsu Jaunajā pilī un «HELIOS» Madonas novadpētniecības un mākslas muzejā.
*Izstāde būs aplūkojama līdz 30. augustam.