Jauns “Tradingpedia” pētījums ir identificējis Eiropas aviokompānijas ar visaugstākajām slēptajām maksām 2025. gadā, vēsta informācijas aģentūra “Unian”. Lai gan zemo cenu pārvadātāji var izskatīties pievilcīgi, realitāte bieži vien ir sarežģītāka, norāda pētījuma autori.
Nav noslēpums, ka zemo cenu aviokompānijām izdodas saglabāt zemas biļešu cenas, pievienojot virkni papildu pakalpojumu sākotnējai cenai, no sēdvietas izvēles līdz bagāžas pārvadāšanai. "Rezervēšanas process joprojām ir sarežģīts, jo īpaši ņemot vērā pieaugošo papildu maksu skaitu, ko aviokompānijas iekasē par pakalpojumiem, kas kādreiz bija standarta pakalpojumi, sākot no sēdvietas izvēles līdz vārda labošanai," atzīmēja pētījuma autori. Vienlaikus viņi brīdināja, ka aviobiļešu cenas, domājams, turpinās pieaugt šogad, un zemo cenu aviokompānijas ne vienmēr ir tās, kas palīdzēs ietaupīt naudu. "Lai gan zemo cenu pārvadātāji var šķist izdevīgi, realitāte bieži vien ir sarežģītāka. Šajā ziņojumā “Tradingpedia” komanda pēta patiesās lidošanas izmaksas 2025. gadā, analizējot bāzes cenas un visu slēpto un papildu maksu apmēru, ko iekasē lielākās Eiropas aviokompānijas. Rezultāti atklāj, vai zemo cenu aviokompānijas ir patiesi rentablas vai tikai uztvertas kā tādas," teikts ziņojumā. Lai gan lielākā daļa aviokompāniju rezervēšanas procesa laikā pasažieriem parāda visas iespējamās papildu maksas, galīgā biļetes cena joprojām tiek atklāta ceļojuma dokumenta beigās, norāda pētījuma autori.
Bagāžas maksa Ziņojumā teikts, ka zemo cenu aviokompānijas parasti iekasē maksu par jebkuru bagāžu, kas ir lielāka par mazo somu, kas var ietilpt zem priekšējā sēdekļa, tāpēc pasažieriem pirms rezervācijas ir jānoskaidro precīzi, cik daudz viņiem būs jāmaksā, ja viņi vēlas ņemt līdzi vairāk bagāžas. Piemēram, “Ryanair” bez maksas atļauj ņemt līdzi tikai vienu mazo somu (40 cm x 20 cm x 25 cm), savukārt papildu bagāža maksā no sešām mārciņām (aptuveni septiņi eiro) atkarībā no tās izmēra un iegādes laika (vai tā tiek veikta tūlīt rezervācijas brīdī vai tuvāk izlidošanas datumam).
Sēdvietas izvēles maksa Par sēdvietas izvēli, kā arī par papildu vietu kājām, vairāk vietas vai priekšējām sēdvietām parasti tiek piemērota papildu maksa. Tāpat ir ierasts maksāt papildus par sēdēšanu blakus citiem ceļotājiem. Vienīgais izņēmums ir mazi bērni, jo aviokompānijas vienmēr cenšas viņus novietot blakus vismaz vienam pieaugušajam. Tiešsaistes rezervēšanas un reģistrācijas maksa Vēl pirms dažiem gadiem daudzas aviokompānijas iekasēja administrēšanas maksu, rezervējot lidojumu, taču mūsdienās tā gandrīz nepastāv - maksa tiek iekasēta tikai par lidojumu rezervēšanu lidostā. Tomēr “Wizz Air” joprojām pieprasa pasažieriem maksāt administrēšanas maksu (7-11,50 sterliņu mārciņas vai 8-13,50 eiro) par rezervācijām, kas veiktas, izmantojot viņu tīmekļa vietni, mobilo lietotni, zvanu centru un lidostā. Viņu tīmekļa vietnē joprojām tiek rādīta arī sistēmas maksa, lai gan aviokompānijas pārstāvis pētījuma autoriem apliecināja, ka tā pašlaik tiek noņemta, jo tā vairs netiek iekasēta. Tikmēr “Ryanair” neiekasē maksu par rezervācijām tiešsaistē, taču par jebkuru rezervāciju, kas veikta lidostā, tiek piemērota ievērojama 50 sterliņu mārciņu (aptuveni 60 eiro) maksa. Citas maksas, kas var būt slēptas
Parasti pakalpojumi, par kuriem pasažieri maksā papildus, ir izvēles, piemēram, papildu vieta kājām vai papildu reģistrētā bagāža. Protams, papildus būs jāmaksā arī par ēdienreizēm lidmašīnā, automašīnas rezervāciju utt. Tomēr dažos gadījumos pasažieriem nav citas izvēles kā vien iegādāties šos “brīvas izvēles” pakalpojumus.
Viens no tiem ir grupas administrēšanas maksa - tā ir 8,93 sterliņu mārciņas (aptuveni 10 eiro), ja lidojat ar “Wizz Air”, bet “easyJet” iekasē maksu par grupu rezervācijām (20 sterliņu mārciņas jeb aptuveni 23 eiro vienai personai). “Ryanair” iekasē arī maksu par maksājumu ar karti, tāpēc, ja maksājat ar kredītkarti vai debetkarti, jums var tikt iekasēta procentuālā daļa no kopējās darījuma summas. Pasažieriem ar zīdaiņiem (lidojuma laikā jaunākiem par diviem gadiem) biļete nav jāpērk, taču ir obligāta maksa. Ar “Wizz Air” tā ir 27,22 sterliņu mārciņas (aptuveni 33 eiro), savukārt ar “easyJet” vai “Ryanair” tā ir 25 sterliņu mārciņas (aptuveni 29 eiro), un ar “Jet2” tā ir 20 sterliņu mārciņas (aptuveni 23 eiro). Tikmēr “Norwegian” piedāvā bērnu biļetes par 10% no pieaugušo biļetes cenas plus visi lidostas nodokļi, savukārt “Vueling” iekasē bērnu maksu, kas svārstās no 13,33 sterliņu mārciņām līdz 137,82 sterliņu mārciņām (aptuveni 15-160 eiro) atkarībā no pieaugušo biļetes cenas, galamērķa un ceļojuma datuma. Vēl viena slēpta maksa ir tā sauktā glābšanas maksa, ko dažas aviokompānijas iekasē, ja pasažieris nokavē lidojumu. Ja ceļotājs ierodas lidostā tieši pirms vai neilgi pēc pacelšanās, viņš var samaksāt glābšanas maksu un saņemt vietu nākamajā lidojumā. “EasyJet” iekasē 110 mārciņas (aptuveni 130 eiro) par personu, “Wizz Air” iekasē 106 mārciņas (aptuveni 125 eiro), bet “Ryanair” - 100 mārciņas (aptuveni 117 eiro). “Vueling” glābšanas maksa ir vislētākā - 96,45 mārciņas (aptuveni 113 eiro). "Protams, papildus faktiskajām aviobiļetes izmaksām var tikt iekasētas daudzas citas maksas, tāpēc jums jāpārliecinās, ka esat informēts par visām pārvadātāja politikām attiecībā uz bagāžu, lidojumu atcelšanu vai ceļošanu ar bērniem, un tās ir tikai dažas no tām," secināja pētījuma autori. Lidkompānijas ar lielākajām slēptajām maksām 2025. gadā Augstāko vietu ieņēma Ungārijas zemo cenu aviokompānija “Wizz Air”, kas pasažieriem papildus izmaksās 222,75 mārciņas (aptuveni 261 eiro), ja viņi vēlēsies izmantot visas piedāvātās papildu maksas. Tai seko īru “Ryanair” ar 219,74 mārciņu (aptuveni 258 eiro) iespējamām papildu maksām. Tomēr Spānijas zemo cenu pārvadātājam “Vueling” ir visaugstākā piemaksa par otro rokas bagāžas vienību - 39,42 mārciņas (aptuveni 46 eiro), un kopumā tā ieņem trešo vietu ar 211,77 mārciņu (aptuveni 248 eiro) iespējamām piemaksām. Tai ir arī visaugstākā maksa par vienu reģistrētās bagāžas vienību - 65,42 mārciņas (aptuveni 77 eiro). Taču “Norwegian” ir visdārgākā sēdvietu izvēle - 31,03 mārciņas (aptuveni 36 eiro).
Citas aviokompāniju ziņas Šobrīd Eiropas Savienības iestādes aktīvi veicina izmaiņas rokas bagāžas pārvadāšanas noteikumos visos lidojumos, kas noteiks vienotu somas izmēru, ko pasažieri drīkstēs ņemt līdzi lidojumos. Tikmēr Polijā pēc daudzām pasažieru sūdzībām tika uzsākta izmeklēšana pret “Ryanair” un “Wizz Air” to bagāžas politikas dēļ. Savukārt “Ryanair” nesen ieviesa milzīgus sodus nemierīgiem pasažieriem, kas traucē lidojumus.