"airBaltic" vadība: lidojumu atcelšana ir normāla lieta – par to neviens nav jāsoda

© Vladislavs Proškins/MN

Reaģējot uz pagājušajā ceturtdienā izplatīto “airBaltic” paziņojumu, ka Latvijas nacionālā aviokompānija dzinēju apkopes kavēšanās dēļ atcels kopumā 4670 lidojumu, vaicājām “airBaltic” valdes priekšsēdētājam Martinam Gausam un “airBaltic” padomes priekšsēdētājam Klāvam Vaskam, kurš par notiekošo saucams pie atbildības.

Saņēmām izsmeļošu atbildi: viss normāli, strādājam, pie atbildības par reisu atcelšanu neviens nav jāsauc.

Tas nozīmē, ka, pēc “airBaltic” vadības domām, tautai jāturpina čakli pirkt biļetes un kā loterijā gaidīt - būs iespēja palidot vai nē. Vienlaikus biļešu tīkotājiem klusībā jāpateicas nacionālās lidsabiedrības vadībai par doto iespēju tās iegādāties un jāpriecājas, ka lidsabiedrības valdes priekšsēdētājam alga ir divas reizes lielāka nekā Džo Baidenam un Donaldam Trampam.

Tā kā jau pirms vairākiem gadiem “airBaltic” vadībai bija zināms, ka aviokompānija iegādājusies lidaparātus ar ne pārāk ilgtspējīgiem dzinējiem, abiem kungiem vaicājām, vai dzinēju kvalitātei un to izvēles aspektiem “airBaltic” padome un valde jelkad ir pievērsusi uzmanību

un, ja jā, kādi lēmumi ir tikuši pieņemti; vai “airBaltic” vadība ir rīkojusies kā labs saimnieks, tirgojot pasažieriem biļetes un zinot, ka agri vai vēl samilzīs problēmas ar lidmašīnu dzinējiem, un kurš jāsauc pie atbildības par masveida reisu atcelšanu “airBaltic” - “airBaltic” valdes priekšsēdētājs Martins Gauss; “airBaltic” padomes priekšsēdētājs Klāvs Vasks; satiksmes ministrs Kaspars Briškens vai dzinēju rūpnīca?

No M. Gausa un K. Vaska ar “airBaltic” Korporatīvās komunikācijas nodaļas starpniecību saņēmām atbildes ar virsrakstu “airBaltic par maršruta tīkla pielāgošanu vasaras sezonā”.

Atbilde uz mūsu jautājumiem ir šāda: “airBaltic Airbus A220-300 lidmašīnu flote ir viena no jaunākajām Eiropā, un tās darbības rādītāji pārsnieguši lidsabiedrības cerības, spējot uzrādīt labāku vispārējo veiktspēju, degvielas ekonomiju un ērtības gan pasažieriem, gan darbiniekiem. Airbus A220-300 ir aprīkoti ar Pratt & Whitney PW1500G dzinējiem, kas atzīstami par vieniem no efektīvākajiem savā klasē, nodrošinot zemāku degvielas patēriņu, klusāku darbību un zemākas emisijas.

Konkrētie Pratt & Whitney geared turbofan (GTF) dzinēji, ar ko ir aprīkota mūsu Airbus A220-300 flote, ir dizainēti izmantojot jaunas tehnoloģijas, par kurām šobrīd vēl nav pieejama ilgtermiņa ekspluatācijas statistika. Šī brīža ekspluatācijas prognozes dzinējiem ir mainīgas, un to ražotāja nespēja savlaicīgi izpildīt apkopes saistības ir būtiski ietekmējusi airBaltic un arī citu lidsabiedrību, kas izmanto šī tipa dzinējus, darbības spējas. Mēs turpinām cieši sadarboties ar Pratt & Whitney, lai risinātu tehniskās apkopes kavējumus un rastu ilgtspējīgu situācijas risinājumu. Pratt & Whitney prognozes ir izrādījušās ļoti mainīgas. Rezultātā, 2024. gada izskaņā bija skaidrs, ka dzinēju apkopes kavēšanās dēļ airBaltic būs spiesta pielāgot savu vasaras grafiku. Mums bija svarīgi to izdarīt pēc iespējas drīzāk un pirms vasaras sezonas sākšanās, lai neradītu vairāk traucējumu noslogotākajā ceļošanas laikā.

Šobrīd mēs darām visu iespējamo, lai nodrošinātu ietekmētos pasažierus ar nepieciešamo atbalstu, piedāvājot alternatīvus airBaltic lidojumus vai naudas atmaksu pilnā apmērā.

airBaltic ir saskārusies ar ārējiem faktoriem, kurus nevar pilnībā kontrolēt, tostarp ar globālo piegādes ķēžu problēmām un dzinēju tehniskās apkopes ierobežojumiem. Arī citas lidsabiedrības pasaulē ir saskārušās ar šo problēmu, kā rezultātā ir bijušas spiestas pielāgot savus lidojumu grafikus, reaģējot uz šiem ārējiem faktoriem.

Lidsabiedrības galvenā prioritāte ir drošība, un savlaicīga dzinēju apkope ir būtisks aspekts, lai to nodrošinātu. Diemžēl saistībā ar neplānoti ilgāku dzinēju apkopi, ko veic to ražotājs Pratt & Whitney, airBaltic ir spiesta atcelt un samazināt lidojumu biežumu vairākos tās maršrutos vasaras sezonā.

airBaltic ir nepārtraukti ir ciešā saziņā ar Pratt & Whitney, lai censtos samazināt dzinēju apkopes aizkavēšanos. Kad kļuva skaidrs, ka ilgtspējīgs risinājums nav uzreiz iespējams, lidsabiedrība nekavējoties pieņēma sarežģītu lēmumu pielāgot lidojumu grafiku. Sagatavošanās darbi bija būtiski un prasīja laiku, taču airBaltic prioritāte bija ieviest šīs izmaiņas pēc iespējas ātrāk.”