Daudziem Latvijas un ārvalstu iedzīvotājiem no 1. janvāra iznāks saskarties ar pārsteigumu, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālam “latvija.lv” vairs nevarēs piekļūt ar populāro autentificēšanās metodi, izmantojot internetbanku. Tāpēc labāk laikus saprast, kas notiek, un rīkoties tā, lai rodas mazāk neērtību.
Portāls “latvija.lv” var kļūt nepieciešams daudzās dzīves situācijās, piemēram, kad nepieciešams slimības pabalsts, informācija par administratīvajiem sodiem, jādeklarē vai jāuzrāda dzīvesvieta u.c. Bet jo īpaši svarīgs tas ir senioriem, kas ir pensionāri vai strādājošie pensionāri - portālā ir pieejama visa Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) informācija un pakalpojumi. Te var rasties daža nesaprašana un neērtības.
Lai gan vairs nevarēs iekļūt portālā ar ierasto metodi caur internetbanku, visi pārējie pašlaik pieejamie identifikācijas rīki paliks spēkā. "Latvija.lv" būs pieejams, izmantojot "eParaksts" vai "eParaksts mobile", eID vai "Smart-ID". Lietotājiem tas lielākoties neko nemainīs, jo arī lielākās komercbankas Latvijā klientu autentificēšanai izmanto "Smart-ID" risinājumu.
Izmaiņas neietekmēs pieeju citām valsts iestāžu interneta vietnēm, piemēram, Elektroniskās deklarēšanas sistēmai.
“Ja portāla lietotājs šobrīd vēl neizmanto kādu no minētajiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, ieteicams savlaicīgi ieplānot sev ērtākā līdzekļa uzstādīšanu viedierīcē vai eID kartes noformēšanu, kā arī nepieciešamo lietošanas prasmju apgūšanu,” “nra.lv” sacīja Valsts digitālās attīstības aģentūras Administratīvā departamenta sadarbības projektu vadītājs Kristaps Prēdelis.
Lēmumu par autorizācijas līdzekļu noteikšanu portālam “latvija.lv” ir pieņēmis Ministru kabinets, 2023. gada 12. decembrī izdodot grozījumus portāla darbību regulējošajos darbības noteikumos, nosakot, ka, sākot ar 2025. gada 1. janvāri, pieslēgšanās portālam veicama tikai ar kvalificētiem paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļiem vai arī Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvā un regulā norādītajām drošas lietotāju autentificēšanas prasībām atbilstošiem personas elektroniskās identifikācijas līdzekļiem.
Kristaps Prēdelis informēja, ka gada laikā kopējais portāla “latvija.lv” autentificēto apmeklējumu reižu skaits pārsniedzis 5,5 miljonus.
Autentifikācijas statistika liecina, ka 36% lietotāju izvēlas “Smart-ID” risinājumu, 24% - e-paraksta risinājumus un 40% - internetbanku autentifikācijas risinājumus. Kopš šī gada maija novērojama tendence, ka samazinās internetbanku autentifikācijas izmantotāju skaits.
Drošība, protams, ir būtisks aspekts, taču patiesās “kājas” izmaiņām acīmredzot aug no tā, ka komercbankas vairs nevēlas apkraut savu datorsistēmu resursus ar milzīgu skaitu operāciju, kas nepieciešamas, lai ar internetbanku varētu piekļūt portālam “latvija.lv”. Tās ir izmaksas. Un tas tik tiešām nav banku bizness.
Komercbankas “aiz labas sirds” pirms 18 gadiem laipni piekrita nodrošināt autorizāciju portālā “latvija.lv”, jo tolaik valstī vēl nebija izstrādāti citi autorizācijas rīki iedzīvotājiem. Taču bankām nav pienākums nodrošināt iedzīvotājus ar autentifikācijas rīkiem valsts pārvaldes portālos un sistēmās, turklāt nu jau pietiekami ilgu laiku autentifikācijas rīkus nodrošina pati valsts pārvalde - eID karte, eParaksts karte, eParaksts Mobile, smartID (eParaksts Mobile un smartID lietošana ir bezmaksas). Izmaiņas Ministru kabineta noteikumos notika pēc Latvijas Finanšu nozares asociācijas ierosinājuma.
Tātad pēc 1. janvāra, pieslēdzoties “latvija.lv”, vienotās pieteikšanās modulī vairs nebūs redzamas “Swedbank”, SEB, “Luminor”, “Citadele” un citu banku lietotnes. Bet būs palikusi “SmartID” un ārzemniekiem klikšķināma vietne “Other EU contries”. Tāpat būs redzamas vietnes eID karte, eParaksts karte, eParaksts Mobile. Tie, kas jau lieto šos rīkus, nekādas neērtības nejutīs, taču 40% ļaužu paradums līdz šim ir bijis autentificēties ar internetbanku. Kā tagad lai tiek portālā “latvija.lv” iekšā?
Vairāk nekā miljonam Latvijas iedzīvotāju ir “SmartID”. Taču te ir viena nianse! Lai darbotos portālā “latvija.lv”, nepieciešama “SmartID” kvalificētā versija. Ja pie pinkoda ievadīšanas cipari uz mobilā tālruņa ekrāna parādās baltos aplīšos uz zaļa fona, tad tā nav kvalificētā versija - vajag tādu versiju, kur cipari ir zaļos aplīšos uz balta fona. To var iegūt, izmantojot “SmartID” piedāvāto biometriskās identifikācijas metodi, uzstādot “SmartID” ar e-ID karti vai aktivizējot bankā klātienē. Pēc tam tad vairs nav problēmu - portālā “latvija.lv” var iekļūt, ievadot savu personas kodu un pēc tam “SmartID” pinkodu.
Tiem, kas izmanto e-parakstu, problēmu nebūs nekādu.
Pieslēgties var arī ar eID karti, taču tas diezin vai ir ērti - nepieciešams karšu lasītājs un nevar izmantot mobilo ierīci, var pieslēgties tikai datorā.
Vēl ir cilvēki, kas vecuma vai vājas redzes dēļ vai principa pēc demonstratīvi nelieto mūsdienu mobilās sakaru ierīces, bet antīkos podziņu telefonus. Tad ir grūti - kāda no iespējām tomēr jāiegādājas vai jālūdz citu ļaužu palīdzība.