Skandālā iesaistītais būvnieks metot aci uz ceļu apgaismošanu

© Vladislavs Proškins/F64

VSIA “Latvijas valsts ceļi” (LVC) ir izsludinājusi apjomīgu iepirkumu ceļu apgaismojuma uzturēšanai un modernizācijai. Vieni no pretendentiem esot Valsts kontroles izgaismoto dārgo auto elektrouzlādes staciju būvētāji – SIA “Reck”.

LVC izsludinātā iepirkumā ir gan prasība veikt esošā vecā ceļu apgaismojuma un balstu uzturēšanas darbus visā Latvijas teritorijā trīs gadu periodā, gan arī prasība veikt modernizācijas darbus - piegādāt un uzstādīt jaunus energoefektīvus LED gaismekļus un apgaismojuma līmeņa regulēšanas ierīces. Tātad - vienā iepirkumā apvienojot divus pakalpojumus. “Reck” LVC iepirkumos uzvarējusi vairākkārt Saskaņā ar Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā pieejamo informāciju, laikā no 2018. gada SIA “Reck” ir uzvarējusi septiņos LVC rīkotajos iepirkumos par kopējo summu 14,85 miljoni eiro bez PVN.

Izpētot informācija par iepirkumu, rodas bažas, vai LVC pieeja - apvienot divus dažādus pakalpojumus vienā iepirkumā, kas, iespējams, samazina konkurenci, nav līdzīga šā gada septembrī Valsts kontroles ziņojumā vērtētajam elektroautomobiļu uzlādes staciju tīkla izveides iepirkumam, kuru, starp citu, īstenot bija uzticēts tieši energobūvniecības uzņēmumam SIA "Reck" un kurā, kā pārmet Valsts kontrole, iepirkumā ierobežotās konkurences dēļ izšķērdēts 3,1 miljons eiro.

LVC vēlas kvalitatīvu apgaismojumu

LVC pārvaldījumā ir gandrīz 20 000 kilometri valsts autoceļu, tostarp vairāk nekā 200 kilometri apgaismojuma infrastruktūras, kurā ietilpst arī 7350 gaismekļu. Katru gadu šīs infrastruktūras apjoms palielinās, pateicoties arvien jauniem satiksmes drošības risinājumiem, “nra.lv” skaidroja LVC pārstāve Anna Kononova.

Esošā apgaismojuma infrastruktūra ir uzstādīta dažādos laika periodos, tā ir jāuztur, tostarp ir jāmaina novecojošie gaismekļi un to detaļas, proti, ir jāveic apgaismojuma sistēmas uzturēšana un vienlaicīgi arī modernizācija. Līdz ar to lietderīgi un loģiski ir veikt vienu iepirkumu par sistēmu uzturēšanu un modernizāciju, jo abas darbības ir cieši saistītas, turklāt līdzšinējā aprīkojuma uzturēšanas līguma termiņš drīzumā iztecēs. Veicot iepirkumu, kas paredz esošās infrastruktūras uzturēšanu, to arī modernizējot, tiek panāktas efektīvākas izmaksas, labāka kvalitātes kontrole, nodrošinot ilgtspējīgu risinājumu visai apgaismojuma sistēmai kopumā, kā arī tiks nodrošināti efektīvāki administratīvie procesi.

Konkurenci iepirkuma ietvaros veicina kvalifikācijas prasības, kuras gan prasa zināmu kvalifikāciju no pretendentiem, lai nodrošinātu kvalitatīvu darbu izpildi, gan vienlaicīgi ļauj piedalīties plašam pretendentu skaitam, ko apliecina fakts, ka iepirkuma laikā jautājumus uzdevuši jau seši potenciālie pretendenti, tādējādi parādot augstu ieinteresētību un potenciālu konkurenci.

Iepirkuma norādītie gaismekļu tipu parametri ir pietiekami, lai nodrošinātu nepieciešamo drošības līmeni apgaismotajos valsts ceļu posmos. Tie noteikti, balstoties uz LVS EN 13201:2015 un ZPI prasībām, kā arī citu valstu, tostarp kaimiņvalstu, pieredzi. Pasūtītājs ir arī izvēlējies izmaksu ziņā efektīvāko risinājumu, neiekļaujot prasību iepirkumā veikt apgaismojuma aprēķinus katram objektam individuāli. LVC šos aprēķinus jau ir veicis un gaismekļus sadalījis piecos tipos, tādēļ iepirkuma dokumentācijā ir norādīts diapazons attiecībā uz gaismekļu gaismas plūsmu, kas jāievēro, tos uzstādot. Tas nozīmē, ka potenciālajiem pretendentiem nav nepieciešami papildu dati, lai sagatavotu piedāvājumus. Savukārt iepirkuma uzvarētājam nepieciešamie ceļu tehniskie dati tiks nodrošināti projekta realizācijas laikā, lai nodrošinātu veiksmīgu darbu izpildi atbilstoši specifikācijām un EN standartiem.

“Kā jau esam norādījuši, ceļu aprīkojums, tostarp apgaismojums valsts ceļu tīklā, iespēju robežās tiek uzlabots ik gadu, tostarp palielinās apgaismotu valsts ceļu posmu skaits un kopējais garums. Līdz ar to, tāpat kā citos LVC iepirkumos, liela uzmanība tiek pievērsta kvalitātes prasībām,” uzsvēra Anna Kononova.

Svarīgākais