Uz Ukrainas – Polijas robežas iestājies miers. Bet vai uz ilgu laiku?

© Pixabay.com

Polijas autopārvadātāji, kas kopš novembra ir bloķējuši robežšķērsošanas punktus ar Ukrainu, pēc tam, kad tika parakstīta vienošanās ar valdību, ir apturējuši protesta akcijas, otrdien paziņoja Polijas infrastruktūras ministrs Darjušs Klimčaks. Tiesa gan, ja turpmākās sarunas ar valdību nesekmēsies un valdība neizpildīs protestētāju prasības, 1. martā robežpunktu blokāde atsāksies.

Autopārvadātāji un zemnieki dumpojas vairākās valstīs

Polijas autopārvadātāji ir sašutuši par, viņuprāt, netaisnīgo kārtību, kādā Ukrainas autovadītāji iebrauc, izbrauc un pārvietojas pa Eiropas Savienību, saņemot privilēģijas un izkonkurējot poļu kolēģus. Neapmierināti ir arī poļu zemkopji, kuri palaikam ir pievienojušies autopārvadātājiem, solidarizējoties ar viņiem protesta akcijās. Zemkopji uzskata, ka Ukraina nodarbojas ar dempingu, negodīgi izkonkurē poļus ar saviem graudiem un citām pārtikas precēm. Pie šīm problēmām vainojama arī pašu poļu valdība, jo bija noteikusi Ukrainas graudiem lieku prasību iegūt tranzīta precei ES sertifikātus. Kad šāds sertifikāts iegūts, ukraiņiem zūd motivācija vest graudus uz Āfriku - tos taču var pārdot turpat ES teritorijā.

Dusmīgi un neapmierināti pašlaik ir arī Slovākijas autopārvadātāji, Rumānijas un Bulgārijas zemnieki. Viņi vēršas pie savām valdībām, pieprasot subsīdijas un nodokļu samazinājumu. Līdzīgi protesti paredzami arī Vācijā. Rumānijas zemnieku protesti sākās 10. janvārī un apgrūtināja satiksmi valsts galvaspilsētā Bukarestē. Tāpat zemnieki īslaicīgi pulcējās un protestēja arī pie robežas ar Ukrainu.

Kamēr poļiem jāstāv, ukraiņi brauc

Poļu autovadītāji pieprasīja, lai Eiropas Savienība atjaunotu sistēmu, saskaņā ar kuru Ukrainas uzņēmumiem vajadzīgas atļaujas darbībai ES.

Kravu pārvadātāji vēlas arī, lai tukšās kravas automašīnas no ES tiktu izslēgtas no elektroniskās rindu sistēmas Ukrainā. Poļu šoferi bija ievērojuši, ka šajā rindā viņiem jāstāv uz vietas, kamēr ukraiņi brauc. Taču iegadījās tā, ka Polijā bija parlamenta vēlēšanas, vecā valdība vēl nebija projām, bet jaunā vēl nebija atnākusi. Līdz ar to nebija kam runāt ar protestētājiem. Tagad beidzot ir.

"Mēs esam parakstījuši vienošanos. Līguma rezultāts būs protestu pārtraukšana ceļu robežšķērsošanas vietās trīs pilsētās - Korčovā, Hrebennē, Dorohuskā," sacīja Polijas infrastruktūras ministrs Klimčaks. "Protests tiks pārtraukts līdz 1. martam," viņš piebilda, sakot, ka turpinās sarunas. Blokādes noņemšanai bija jāsākas trešdien, taču reāli tā sākās jau otrdien dažas stundas pēc līguma parakstīšanas ar valdību.

Tomašs Borkovskis no Transportētāju un transporta darba devēju aizsardzības komitejas ziņu aģentūrai “Reuters” sacīja: "Mēs vienojāmies par noteiktiem nosacījumiem, dosim valdībai laiku strādāt, jo tā ir jauna valdība." Galvenie līguma punkti ir Polijas un Ukrainas kopīgi izstrādāto risinājumu uzraudzība, lai atvieglotu ES reģistrēto autovadītāju situāciju Ukrainā, sarunas ar ES par tās līgumu ar Ukrainu un sarunas ar Eiropas Komisiju par finansiālu atbalstu Polijas pārvadājumiem.

Darījums paredz vairāk pārbaužu uz ceļiem, lai atturētu Ukrainas kravas automašīnu pārvadātājus sniegt pakalpojumus, kas nav paredzēti ES un Ukrainas līgumā. Edita Ozigala, kravas automašīnu vadītāju protesta akciju dalībniece Dorohuskā, sacīja, ka protestus var atsākt jebkurā laikā, ja netiks pilnībā izpildīti saskaņotie nosacījumi. "Ja sekas būs neapmierinošas, mēs atgriezīsimies," viņa teica. Ukraina norāda, ka blokāde ir radījusi nopietnus ekonomiskus zaudējumus un apgrūtinājusi tās centienus karā pret Krieviju. Ukraina pauž, ka pārrobežu pārvadājumi ir palielinājušies kara dēļ un tāpēc, ka tika bloķēti galvenie eksporta un importa ceļi pa Melno jūru. "Galvenais iemesls Ukrainas pārvadātāju pārvadājumu skaita pieaugumam ir reakcija uz Krievijas bruņotās agresijas sekām," pirmdien sociālajos tīklos paziņoja Ukrainas vicepremjers Oleksandrs Kubrakovs. "Degvielas, humāno un militāro kravu pārvadājumi aizņem aptuveni 20% no kopējās satiksmes."

Gandrīz visiem liels prieks par blokādes pārtraukšanu

“Uzņēmēji atzinīgi vērtē Polijas pārvadātāju protesta apturēšanu uz robežas ar Ukrainu. Lielas cerības tiek liktas uz 16. janvārī Infrastruktūras ministrijā noslēgto līgumu. Tomēr ne visi tagad ir laimīgi,” ekonomikas portālā WPN.PL raksta komentētājs Adrians Oļdaks.

Jaceks Pjehota, Polijas un Ukrainas Tirdzniecības kameras prezidents, ar cerību gaida vienošanos. Darba devēju organizācijas “Transport i Logistyka Polska” prezidents Macejs Vronskis priecājas par protesta akcijas apturēšanu. Otrdien parakstītais līgums ir sākums ceļam, kas vispirms koncentrēsies uz tajā ietverto prasību ieviešanu. Otrajā posmā paredzēta mērķtiecīga transporta attiecību sakārtošana ar Ukrainu, kas tiecas pievienoties Eiropas Savienībai.

Līgumā ir septiņi punkti, kas jo īpaši attiecas uz likumdošanas darbu, kura mērķis ir izmaiņas valsts tiesību aktos. Tāpat ir paredzēti priekšlikumi izmaiņām ES un Ukrainas nolīgumā, uzraudzīt, kā tiek īstenota vienošanās starp Polijas pusi un Ukrainas pusi, tostarp attiecībā uz robežkontroles uzlabošanu transportlīdzekļiem, kas atgriežas no Ukrainas bez kravas.

Preses konferencē pēc vienošanās blokāžu rīkotāji uzsvēra, ka gadījumā, ja darba rezultāti izrādīsies neapmierinoši, protests tiks atsākts.

Ne visi, kas robežblokādes divarpus mēnešu laikā nostājās protestētāju pusē, ir apmierināti ar vienošanos. Pārvadātāju un transporta darba devēju aizsardzības komiteja, kas pagājušajā nedēļā piedalījās sarunās ministrijā, nepauž nekādu gandarījumu. Ilgā blokāde stipri apgrūtināja satiksmi un preču apriti. Ukrainas puse lēš, ka tas tai izmaksājis 1% IKP. “Arī mūsu uzņēmumi savus zaudējumus skaita simtos miljonu eiro,” saka Jaceks Pjehota, norādot, ka faktiski ir bloķēts viss eksports no Polijas uz Ukrainu, tostarp daudzas stratēģiskas nozīmes kravas. Viņš piebilda, ka bloķētāji piekrita laist cauri militāras nozīmes transportu, taču tas noveda pie to identificēšanas, kas noteikti nepalika nepamanīta Krievijai (šo argumentu iepriekš izvirzīja arī aizsardzības speciālisti).

“Ir daudz piemēru. Mums kamerā ir uzņēmumi, kas “ražo noliktavai” kopš blokādes sākuma, jo augstās transporta izmaksas, tostarp dīkstāves blokādes laikā, padarīja produkcijas eksportu par nerentablu. Saņēmām signālus, ka līdz janvāra beigām tiem beigsies krātuves jauda un darbība būs jāpārtrauc pavisam. Bija pēdējais brīdis apturēt protestu,” komentē Jaceks Pjehota. Viņaprāt, atliek tikai cerēt, ka līguma nosacījumi tiks īstenoti, lai neatkārtotos situācija, kas negatīvi ietekmēja Polijas tēlu.

Arī latvji var uzelpot

Jādomā, ka ziņas no Polijas - Ukrainas robežas iepriecina arī daudzus Latvijas uzņēmējus, jo viņi, tāpat kā kolēģi Ukrainā un Polijā, cieta milzīgus zaudējumus robežblokādes dēļ. Tiek lēsts, ka Latvijas zivrūpniekiem tā varētu būt nodarījusi 10 miljonu eiro zaudējumu, jo Ukrainas tirgus Latvijas zivju konservu ražotājiem ir liels un būtisks. Zaudējumi radās arī uzņēmumiem, kas ved no Ukrainas kādas izejvielas. Līdz pat šīs nedēļas sākumam bija stipri apgrūtināta satiksme gan no Ukrainas, gan uz Ukrainu.

Vēl gan viss nav galā, un 1. martā protestētāji var atgriezties pie robežas blokādes, tomēr ir cerības, ka vienošanās tiks panākta un blokādes vairs nebūs.