"airBaltic" padome par lidmašīnu dzinējiem nesatraucas – uzticas Gausam

© Gints Ivuškāns/F64

Satraukums vairākās pasaules aviokompānijās par atklātajiem defektiem “Pratt & Whitney” lidmašīnu dzinējos “airBaltic” neskar – lai arī “airBaltic” izmanto “Pratt & Whitney” dzinējus, tie esot ļoti droši, “Neatkarīgajai” apgalvo “airBaltic” padome.

Uzņēmuma padomes locekļiem Andrim Liepiņam, Klāvam Vaskam un Kasparam Ozoliņam “Neatkarīgā” vaicāja, vai “airBaltic” arī padomes locekļi uzskata, ka “Pratt & Whitney” ražotie dzinēji ir droši, un vai viņus nesatrauc ziņas plašsaziņas līdzekļos par problēmām, kas radušās ar šā uzņēmuma ražotajiem dzinējiem.

“airBaltic” padome ar uzņēmuma Korporatīvās komunikācijas nodaļas starpniecību sniedza šādu atbildi: “Pirmkārt, būtiski uzsvērt, ka ar “Reuters” rakstā minētajiem GTF (geared turbofan PW1100G-JM) dzinējiem aprīkoti “Airbus A320neo” gaisa kuģi. Savukārt “airBaltic” flotē ir tikai “Airbus A220-300” lidmašīnas (tās darbina cita veida dzinēji - PW1521G). Otrkārt, “airBaltic” ir saziņā ar “Pratt & Whitney”, un, balstoties uz dzinēju ražotāja skaidrojumu, gaisa kuģi, kas aprīkoti ar rakstā minētajiem dzinējiem, ir ekspluatācijai droši. Tomēr, pamatojoties uz drošību kā galveno aviācijas prioritāti, “Pratt & Whitney” regulāri uzrauga šo dzinēju veiktspēju un nepieciešamības gadījumā veic to pārbaudes.”

Metālā, no kā uzņēmums “Pratt & Whitney” ražo dzinējus “Airbus A320neo” lidmašīnām, ir mikroskopiski piemaisījumi, kas var izraisīt ātru metāla nogurumu un dzinēja iziešanu no ierindas. Tas ir bīstami, tāpēc virkne dzinēju jāizņem no apgrozības un jāpārbauda, pagājušajā nedēļā ziņoja aģentūra “Reuters”. Arī Latvijas nacionālās aviosabiedrības “airBaltic” lidmašīnās ir “Pratt & Whitney” dzinēji. “Neatkarīgā” par to jau rakstīja, lasiet šeit.

“airBaltic” izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Martins Gauss intervijā “Neatkarīgajai” šā gada februārī atzina, ka negadījumi aviācijas nozarē diemžēl notiek. “Mūsu lidaparāti ir aprīkoti ar divu tipu dzinējiem. Viens no tiem ir “Pratt & Whitney” dzinējs, kas ir modernāks dzinējs un tiek izmantots modernākās lidmašīnās. Kā modernāks dzinējs tas ir aprīkots ar iekšējās drošības sistēmām. Šī sistēma nosūta pilotam signālu. Problēmu gadījumā notiek ķēdes reakcija un pakāpeniski šis dzinējs tiek izslēgts. Problēmas tas nesagādā, jo ar vienu dzinēju ir iespējams pabeigt reisu un nonākt nepieciešamajā galamērķī. Ja dzinējs automātiski neizslēgtos, tad tas pilotam būtu jāizdara manuāli,” stāstīja M. Gauss.

Uzņēmuma valdes nostāja ir zināma - ar dzinējiem viss ir puslīdz kārtībā. Bet vēl valstij piederošajā uzņēmumā “airBaltic” ir arī padome, kuras uzdevums ir uzraudzīt uzņēmuma valdi un analizēt tās lēmumus. Tagad “Neatkarīgā” noskaidrojusi, ka arī uzņēmuma padome jūtas pilnīgi pārliecināta - “airBaltic” lidmašīnās izmantotie “Pratt & Whitney” dzinēji ir pilnīgi droši.

Tādējādi visas amatpersonas vienprātīgi apgalvo, ka pie mums viss ir kārtībā. Tiesa gan, ir bijis gadījums ar “airBaltic” jaunajās lidmašīnās izmantoto dzinēju “Pratt & Whitney”. 2020. gada 12. februārī bija negadījums “airBaltic” reisā no Rīgas uz Malagu. Lidmašīnā “A220-300” notika kļūme dzinējā. Šis dzinējs vienkārši izslēdzās. “airBaltic” valdes priekšsēdētājs M. Gauss iepriekš paskaidroja, ka tā mēdz notikt. Lidmašīna tika nosēdināta ar vienu dzinēju.

Komentāri

Ceturtdien “Carnegie Europe” rīkotajā pasākumā Briselē, greznajā “Concert Noble” zālē, ar savu pirmo lielo runu NATO ģenerālsekretāra amatā uzstājās Marks Rite. Tā bija viņa programmatiskā runa, kurā jaunais NATO ģenerālsekretārs iezīmēja savu misiju šajā atbildīgajā amatā un nosprauda galvenos mērķus pasaulei tik sarežģītā laikā.

Svarīgākais