"airBaltic" iecienītajos "Pratt & Whitney" lidmašīnu dzinējos atklāta ķibele

© F64

Atklājies, ka metālā, no kā uzņēmums “Pratt & Whitney” ražo dzinējus “Airbus A320neo” lidmašīnām, ir mikroskopiski piemaisījumi, kas var izraisīt ātru metāla nogurumu un dzinēja iziešanu no ierindas. Tas ir bīstami, tāpēc virkne dzinēju jāizņem no apgrozības un jāpārbauda, pagājušajā nedēļā ziņoja aģentūra “Reuters”.

Arī Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” flotē ir lidmašīnas, kas aprīkotas ar “Pratt & Whitney” dzinējiem. Šiem dzinējiem nereti rodas bojājumi, tie jāremontē. Tamdēļ mēdz aizkavēties reisi vai pat tie tiek atcelti.

Kā šā gada februārī intervijā “Neatkarīgajai” apgalvoja “airBaltic” valdes priekšsēdētājs Martins Gauss, neesot liela bēda, ja viens no dzinējiem lidojuma laikā iziet no ierindas - lidojumu varot turpināt arī ar vienu dzinēju.

Vismaz pagaidām problēmas ar “Pratt & Whitney” dzinējiem “airBaltic” galvenā akcionārā Satiksmes ministrijas personā bažas nav raisījušas.

Tikmēr citas pasaules aviokompānijas anonīmi jau paudušas sašutumu.

Būs jāpārbauda 1200 dzinēju

Uzņēmums “Pratt & Whitney” 25. jūlijā paziņoja, ka 1200 no vairāk nekā 3000 dzinējiem, kas ražoti “Airbus A320neo” divu dzinēju pasažieru lidmašīnām no 2015. līdz 2021. gadam, būs jāizņem no lidmašīnām un jāpārbauda, vai nav mikroplaisu, kas varētu liecināt par metāla nogurumu turbīnu diskos. 200 dzinēju jāpārbauda līdz septembra vidum, bet pārējie - nākamā gada laikā. Kā atzīmē aģentūra “Reuters”, šī iemesla dēļ aviokompāniju vadītājiem, saskaroties ar saspringto vasaras lidojumu grafiku, lidmašīnas būs jātur uz zemes un jāsamazina lidojumu skaits.

Nepatīkams pārsteigums

Lai gan aviokompānijas reti komentē publiski šādus jautājumus, vairāki ārvalstu aviācijas sektora augstākā līmeņa vadītāji privāti izteikušies, ka ir šokēti, savukārt viens, kurš lūdza neminēt savu vārdu, nosauca to par "nepatīkamu pārsteigumu". Gaisa pārvadātāji jau tāpat saskaras ar pilotu, gaisa satiksmes vadības dispečeru un jaunu lidmašīnu trūkumu, tādēļ tiem ir grūti palielināt lidojumu skaitu. Lielākie klienti, kas saņēmuši pārbaudāmos dzinējus, ir “Spirit Airlines”, “JetBlue Airways”, “Hawaiian Airlines” un Ungārijas “Wizz Air”, liecina aviācijas datu apkopotājs “Cirium”. Akcijas nogāžas uzreiz par 10%

“Pratt & Whitney” mātesuzņēmuma “RTX” akcijas kritās par 10% pēc tam, kad parādījās ziņas par problēmām ar dzinējiem. “RTX” izpilddirektors Gregs Heiss intervijā “Reuters” atzina, ka aviokompānijas par daudzajām problēmām ar dzinējiem pēdējo septiņu gadu laikā ir neapmierinātas. Sākumā melo, bet pēc tam atzīst, ka ir tehniskas problēmas

Informācija tika atklāta sabiedrībai dažas nedēļas pēc tam, kad “RTX” Parīzes aviācijas šova auditorijai bija apgalvojis, ka pašreizējās problēmas galvenokārt aprobežojas ar piegādes ķēdes problēmām, nevis ar tehniskajām problēmām. Taču otrdien uzņēmums paziņoja, ka pirms 10 dienām ir sācis risināt metāla problēmu. “RTX” paziņoja, ka pārbaužu dēļ samazina savu 2023. gada naudas plūsmas prognozi par 500 miljoniem USD līdz 4,3 miljardiem USD. “Airbus” (AIR.PA) paziņoja, ka nav drošības problēmu vai ietekmes uz pašreizējām piegādēm. Tomēr uzņēmuma akciju cena samazinājās par 2,5%. Disku nomaiņai nepieciešams noņemt dzinēju, izjaukt un salikt to no jauna - šis process var ilgt trīs mēnešus. Indijas zemo cenu aviokompānija “Go First”, kas šogad iegrima finanšu krīzē, vainoja bojātos “Pratt & Whitney” dzinējus - ka aptuveni pusei tā 54 “Airbus A320neo” esot bojāti. Taču “Pratt & Whitney” apgalvoja, ka tas esot nepamatoti un šādi paziņojumi ceļoties no pašu indiešu uzņēmuma finansiālajām problēmām.

Gauss slavē “Pratt & Whitney” dzinējus kā ļoti modernus

“Neatkarīgā” internetā iepazinās ar aprakstu par Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” jaunajās lidmašīnās izmantoto dzinēju “Pratt & Whitney”. Ir pieminēts 2020. gada 12. februāra negadījums “airBaltic” reisā no Rīgas uz Malagu. Lidmašīnā “A220-300” notikusi kļūme dzinējā. Šis dzinējs vienkārši izslēdzies. Vai tas nerada bažas, ka “Pratt & Whitney” dzinēji “airBaltic” lidmašīnās var nebūt droši?

“airBaltic” izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Martins Gauss intervijā “Neatkarīgajai” šā gada februārī atzina, ka negadījumi aviācijas nozarē diemžēl notiek. “Mūsu lidaparāti ir aprīkoti ar divu tipu dzinējiem. Viens no tiem ir “Pratt & Whitney” dzinējs, kas ir modernāks dzinējs un tiek izmantots modernākās lidmašīnās. Kā modernāks dzinējs tas ir aprīkots ar iekšējās drošības sistēmām. Šī sistēma nosūta pilotam signālu. Problēmu gadījumā notiek ķēdes reakcija un pakāpeniski šis dzinējs tiek izslēgts. Problēmas tas nesagādā, jo ar vienu dzinēju ir iespējams pabeigt reisu un nonākt nepieciešamajā galamērķī. Ja dzinējs automātiski neizslēgtos, tad tas pilotam būtu jāizdara manuāli,” stāstīja M. Gauss. Interviju lasiet šeit.

Pēc M. Gausa teiktā, “nav nekas traks, ja lidmašīnai gaisā salūst viens no dzinējiem”.

Uzņēmuma valde nodarbojas ar uzņēmuma un uzņēmējdarbības vadīšanu, bet vēl tajā ir arī padome, kuras uzdevums tostarp ir uzraudzīt uzņēmuma valdi un analizēt tās lēmumus. “airBaltic” akcionāru sapulcē 14. jūnijā par uzņēmuma padomes locekļiem tika ievēlēti Andris Liepiņš, Klāvs Vasks un Kaspars Ozoliņš. “Neatkarīgā” viņiem uzdeva jautājumu: “Vai “airBaltic” padomes locekļi uzskata, ka “Pratt & Whitney” ražotie dzinēji ir droši, un vai viņus nesatrauc ziņas plašsaziņas līdzekļos par problēmām, kas radušās ar šā uzņēmuma ražotajiem dzinējiem?” Gaidām atbildes.

Komentāri

“Neaizrijies! Neapvemies!” – šie spožie vārdi, kurus premjere Evika Siliņa Saeimas zālē veltīja deputātam Edvardam Smiltēnam, viņai vilksies pakaļ kā dubļains striķa gabals. Bet varēja notikt arī citādi, ja vien iedomātās debesīs dzīvojošā premjere būtu vismaz nojautusi, ka pēc tādas neglītas izgāšanās vajag atvainoties. Tas būtu pašsaprotami. Aptaujāju, ko par to domā valsts augstās amatpersonas un politologs.

Svarīgākais