Eksperts Aivars Strakšas: Linkaita mantojums – nesalaužamie "karteļa" līgumi

© Dāvis ŪLANDS, F64 Photo Agency

“Tā nu tas pie mums ir sanācis, ka politiķi par saviem lēmumiem nekādu atbildību nenes,” analizējot publikāciju “Neatkarīgajā” par valsts grūtībām lauzt līgumus ar pasažieru pārvadātājiem, saka satiksmes nozares eksperts, bijušais "Latvijas dzelzceļa" viceprezidents Aivars Strakšas.

“Vienīgā atbildība ir tāda, ka vēlētāji novērtē politiķa un amatpersonas neizdarību nākamajās vēlēšanās, nenobalsojot par partijas sarakstu. Tā tas ir noticis ar bijušo satiksmes ministru Tāli Linkaitu un partiju “Konservatīvie”, kura nepārvarēja 5% barjeru. Bet radītie zaudējumi paliek, un tā jau ir pašreizējā satiksmes ministra problēma,” konstatē satiksmes eksperts.

Strakšas uzskata, ka satiksmes ministram Jānim Vitenbergam jārīkojas un visi līgumi ar tiem pasažieru pārvadātājiem, kas iesaistīti kartelī, ir laužami.

Konkurences padome (KP) ir atklājusi aizliegtu vienošanos jeb karteli trīs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju darbībās. Sods kopā 1,975 miljonu eiro apmērā piešķirts trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem - AS "Liepājas Autobusu parks", AS "Nordeka" un SIA "Latvijas Sabiedriskais autobuss".

Lai izvērtētu KP lēmumu ietekmi uz jau noslēgtajiem līgumiem un arī uz tiem, kurus paredzēts slēgt nākotnē, Autotransporta direkcija iniciējusi konsultācijas ar KP un Iepirkumu uzraudzības biroju.

"Liepājas autobusu parks", "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss" Konkurences padomes lēmumu tiesā ir pārsūdzējuši. Turklāt "Nordeka" ir pat vērsusies Eiropas Komisijā.

Autotransporta direkcija ir paudusi gatavību pirms termiņa izbeigt noslēgtos līgumus ar kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem par pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu reģionālo autobusu maršrutu tīklā brīdī, kad KP lēmums būs kļuvis galējs, neapstrīdams un nepārsūdzams.

“Līgumos parasti ir definēta līguma laušanas kārtība katrai no pusēm. Iespējams, ka līgumu laušanas gadījumā Autotransporta direkcijas valde nav izrādījusi pietiekamu profesionalitāti vai nav rīkojusies kā rūpīgs un gādīgs saimnieks, bet tas jau jāpārbauda Valsts kontrolei,” pauž Strakšas.

“Lauzt varētu, taču visdrīzāk tas kaut ko maksās. Bez maksas visdrīzāk nesanāks. Iespējams, ka premjers un finanšu ministrs nepiekritīs.

Turklāt tautai gribas redzēt, kā ministrs nodrošina taisnīgumu un soda nogrēkojušos pārvadātājus, un lauž līgumu, kā arī piemēro bargus sodus.

Premjeram gribas, lai daži uzņēmumi pazustu no pārvadātāju saraksta.

Pašam satiksmes ministram Jānim Vitenbergam un Nacionālās apvienības politiķim Imantam Parādniekam visdrīzāk gribas, lai satiksmes ministru liek mierā un prasa no Linkaita izstrēbt savārīto putru. Bet nesanāk. Šis gadījums labi parāda, kādas sekas ir skaistiem politiskiem saukļiem bez reālas sapratnes un ekonomiska pamatojuma. Linkaita doma bija tāda, ka pasažieru pārvadātāju konkurss uz 10 gadiem ļaušot ietaupīt valsts līdzekļus un nodrošināšot pasažieriem lielākas ērtības. Ne velti 60% no konkursa kritērijiem bija par kvalitāti un tikai 40% par cenu. Nu un ko tagad? Jāstaigā kājām un vēl jāpārmaksā. Rezultātā valsts ir uzņēmusies saistības par 440 miljoniem par neadekvātu pakalpojumu, kurā grūti ko mainīt līdz 2030. gadam. Linkaits kopā ar “Konservatīvajiem” ir savu darbu padarījuši. Izpildījuši sponsoru vēlmi par ilgtermiņa kontraktu, jo grūti iedomāties, ka tik stulbas idejas ienāk prātā bez pačukstēšanas no malas. Krišjānis Kariņš bija premjers līguma noslēgšanas laikā un kā valdības vadītājs bija atbildīgs par ministru darbu. Tāpēc sašutumu tagad tēlot nevajadzētu. Bija iespēja uzsist pa pirkstiem, bet viņš to neizmantoja.

No kurienes Latvijā rasties ekonomiskajai attīstībai un labklājībai, ja viens pats bijušais satiksmes ministrs Linkaits ir savārījis miljardos mērāmas problēmas, kas ir jau segtas vai būs vēl jāfinansē no valsts budžeta? “Rail Baltica” projekta izmaksas no diviem miljardiem pirms Linkaita ir pieaugušas jau līdz 6-7 miljardiem. Linkaits “noraka” “Latvijas dzelzceļa” elektrifikācijas projektu, kuram bija paredzēts līdzfinansējums 340 miljonu eiro apmērā, taču tagad jau ir dzirdamas runas par nepieciešamību elektrificēt dzelzceļu par budžeta līdzekļiem,” skaidro satiksmes eksperts.

Interneta vietnē “Facebook” Strakšas ir publicējis rakstu “Vitenberga trilemma jeb nepatīkamais Linkaita mantojums”. Šis raksts ir tapis kā replika publikācijai “Neatkarīgajā” “Parādnieka faktors maitā Vitenberga vēlmi lauzt līgumu ar pasažieru pārvadātājiem”.

“Satiksmes ministrija ir degradējusies līdz līmenim, kad vairs nespēj saņemties un laikus iesniegt 100 miljonu eiro pieprasījumu “Rail Baltica” līdzfinansējumam. Un vēl daudzi sīkumi. Sabiedriskie pasažieru pārvadājumi tāds nieks vien ir uz šī fona.

Risinājums šīm kļūdām ir viens - apmaksāt no valsts budžeta.

Taču transporta ekspertam Linkaitam gan viss kārtībā,” raksta Strakšas.

Komentāri

Ceturtdien “Carnegie Europe” rīkotajā pasākumā Briselē, greznajā “Concert Noble” zālē, ar savu pirmo lielo runu NATO ģenerālsekretāra amatā uzstājās Marks Rite. Tā bija viņa programmatiskā runa, kurā jaunais NATO ģenerālsekretārs iezīmēja savu misiju šajā atbildīgajā amatā un nosprauda galvenos mērķus pasaulei tik sarežģītā laikā.

Svarīgākais