Parādnieka faktors maitā Vitenberga vēlmi lauzt līgumu ar pasažieru pārvadātājiem

© Ģirts Ozoliņš/F64

Kā izdarīt tā, lai sarunu vedējam Imantam Parādniekam būtu labi, premjeram Krišjānim Kariņam labi, pašam labi un tautai labi – iespējams, tieši tā prāto satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (Nacionālā apvienība).

Kad dzirdat, ka kāds politiķis ar putām uz lūpām lamā “oligarhus” vai “prokremliskus” spēkus, pastāv liela varbūtība, ka tā ir tukša bļaustīšanās un viņš pievakarē ar šiem bubuļiem it jestri slēdz darījumus, jo nauda nesmird. Ar šo nedomāju Valsts prezidentu Egilu Levitu, kurš nesen arī iebrauca “prokremlisko oligarhu” leksiskajā diskursā, bet “Konservatīvos”, kas agrāk saucās Jaunā konservatīvā partija un kas izgāzās 14. Saeimas vēlēšanās.

Šīs partijas līderis Jānis Bordāns rītā, vakarā, pusdienlaikā un naktī to vien darīja kā verbāli cīnījās pret “oligarhiem”, bet tikmēr viņa partijas biedrs Tālis Linkaits, kurš bija satiksmes ministrs, nesaredzēja nekādu problēmu, ka lielāko daļu no pasažieru autobusu nozares savāc viņam labi pazīstami uzņēmēji.

Linkaits satiksmi ministrēja sen, un tā vairs nav taisnība, taču to laiku mantojums tagad ir ticis Vitenbergam.

Ir vēl tā traki atgadījies, ka Konkurences padomei ir radušās aizdomas par karteli pasažieru pārvadājumu nozarē. Kartelis ir tāds monopola veids, kad uzņēmumi vienojas par cenām, lai ierobežotu konkurentu darbību. Kartelis ir aizliegts. Situāciju glābj tikai tas, ka ne visi Latvijas pasažieru autobusu uzņēmumi piedalās šajā kartelī, tāpēc vēl nav iedibinājies absolūts monopoldiktāts. Bet būs, ja valdība un satiksmes ministrs neko nedarīs...

“Konkurences padomes atklātais pārvadātāju kartelis ir satricinājums visai nozarei. Mans uzdevums ir darīt visu iespējamo, lai šajos apstākļos nodrošinātu maksimālu caurspīdīgumu sabiedrībai un pārliecinātos, ka no savas puses ministrija un Autotransporta direkcija ir strādājusi pēc augstākajiem labas pārvaldības standartiem,” uz Konkurences padomes paziņojumu šā gada sākumā tūlīt pat atsaucās satiksmes ministrs Vitenbergs. Tagad ir jau jūnijs, un gan kartelī, gan nodokļu nemaksāšanā pieķertie uzņēmumi dzīvo kā dzīvojuši.

Rakstu lasiet šeit

Lietas apstākļi izskatās tādi, ka Vitenbergam nav nemaz viegli izšķirties par kādām asām kustībām, jo viņa imaginārā aste ir iespiesta starp dzirnakmeņiem - no vienas puses uz viņu spiež karteļa lobijs, no otras premjers Krišjānis Kariņš (“Jaunā vienotība”), kurš pieprasa, lai līgums ar virkni pasažieru pārvadājumu firmu tiktu nekavējoties lauzts. Kariņam ir uzreiz divi motīvi - ar to viņš varēs pazīmēties publikai, ka viņa valdība ir likvidējusi afēristisku karteli. Bet vēl vairāk viņš ir motivēts ar to, ka negrib, lai ienākumi no pasažieru autobusiem baro JV politiskos konkurentus.

Vitenbergs pagaidām ir mazpieredzējis lietu kārtotājs, un viņa amats arī kavē runāt tieši ar dažādiem biznesa personāžiem, no kuriem dažs lielas sabiedrības daļas acīs tiek uzskatīts par toksisku.

Tāpēc uz skatuves, bet precīzāk - zem deķa, lietas kārto dažādi starpnieki, kuriem ir nesalīdzināmi lielāka pieredze un ilgāks dīlotāju stāžs nekā Vitenbergam.

Piemēram, Imantu Parādnieku plašāka sabiedrība pazīst kā nacionālistu ar nelokāmi latvisku mugurkaulu un demogrāfijas veicinātāju. Taču šaurākos ļaužu lokos zina arī par vēl vienu Parādnieka ampluā - viņš sekmīgi kārto lietas, un šajā gadījumā varētu būt tā, ka viņš ir vidutājs starp uzņēmējiem un Vitenbergu. Izskatās, ka Parādnieks mēģina Vitenbergu pierunāt līgumu nelauzt. Tādēļ Vitenbergs šo procesu velk garumā. Būtiski atgādināt, ka tieši Parādniekam pieder nopelni Vitenberga ieintegrēšanā Nacionālajā apvienībā. Parādnieks šobrīd ir Vitenberga politiskais krusttēvs.

21. aprīlī Satiksmes ministrija pieņēma VSIA “Autotransporta direkcija” valdes rosināto atkāpšanos un vienojās par tiesisko attiecību pārtraukšanu ar valdes priekšsēdētāju Kristiānu Godiņu un valdes locekli Modri Jaunupu. Autotransporta direkcijas darbības nodrošināšanai Satiksmes ministrija no 22. aprīļa ir iecēlusi uzņēmuma pagaidu valdi.

Lai nodrošinātu uzņēmuma darbības un stratēģiski nozīmīgu projektu īstenošanas nepārtrauktību, par ATD pagaidu valdes priekšsēdētāju iecelts Artūrs Caune, savukārt par pagaidu valdes locekli - Svetlana Mjakuškina.

Oficiāli tas nekur neskan, taču iepriekšējā valde tika atlaista tāpēc, ka līgums ar pasažieru autobusu firmām būtu jālauž VSIA “Autotransporta direkcija”. Taču valde bija pateikusi, ka nav tādas iespējas, jo līgums noslēgts likumīgi.

Un izskatās, ka arī pagaidu valde sliecas uzskatīt, ka līgums ir bijis likumīgi noslēgts.

Gara acīm var iztēloties, ka Parādnieks Vitenbergam atnes juristu gatavotu atzinumu par to, ka līgums ir noslēgts pareizi. Un domā tagad Vitenbergs, burzot savu amatpersonas deklarāciju par 2022. gadu ar parādsaistībām 169 254,80 eiro: kaut kā jāsariktē tas jautājums tā, lai Parādnieka draugiem labi, Kariņam labi un pašam labi. Ej nu sazini, kā to izrullēt?

Tāpēc pašlaik Vitenbergs mēģina izlocīties kā vien var.

Kariņš spiež lauzt līgumu, bet Vitenbergs tik lokās, ka viņš to nevar izdarīt - ka visu nosaka VSIA “Autotransporta direkcija” valde, bet valdes jau nav - ir tikai pagaidu valde. Tā un šitā, un kopā ar Parādnieku abi mēģina kaut kā situāciju izrullēt.

Komentāri

Sīki meli parasti sakrājas, paliekot par konkrētas politkopas raksturojošu lielumu. Tā, šķiet, ir sanācis ar “Progresīvajiem”, kuri kārtējo reizi izcēlušies, šoreiz – stāstot pasakas par nevēlēšanos Saeimas frakcijai, proti, “Apvienotajam sarakstam” (AS), skaidrot savu nostāju dažādos ar drošību un aizsardzību saistītos jautājumos.