Vai patiesi lidojam ar Krievijai un Ķīnai piederošu kompāniju lidaparātiem?

© F64

Jau 2019. gadā “Neatkarīgā” brīdināja par datu glabāšanas un uzturēšanas sistēmu Latvijas valsts iestādēs izstrādātāju iespējamu saistību ar Krieviju, Baltkrieviju, Ķīnu. Tagad sāk pienākt signāli, ka līdzīga situācija valda mums piedāvātajos aviācijas pakalpojumos. Varas iestādes pagaidām klusē.

Uzņēmējs, kompānijas “Latvian Forest Company AB” īpašnieks Aleksandrs Tralmaks sociālajā tiešsaistes tīklā “Facebook” ievietojis pāris īsas, bet interesantas publikācijas par Latvijas aviācijas problēmām, pievēršot uzmanību virknei šajā nozarē notiekošu dīvainību.

Latvijas lidsabiedrība “airBaltic” ir paziņojusi, ka 2023. gada vasaras sezonā īstermiņā nomās četras papildu lidmašīnas ar apkalpi, lai nodrošinātu aizvien pieaugošo pasažieru pieprasījumu un izpildītu plānotos lidojumus. Lai realizētu šo ieceri, lidsabiedrība noslēgusi sadarbības līgumu ar vadošo ACMI (līgums starp divām aviokompānijām, kurā iznomātājs piekrīt nodrošināt nomniekam gaisa kuģi, apkalpi, apkopi un apdrošināšanu apmaiņā pret samaksu par nostrādāto blokstundu skaitu) nomas līgumu sniedzēju “Avion Express”, “airBaltic” flotei nodrošinot lidmašīnas “Airbus A320-232” ar 180 sēdvietām.

Tralmaks norāda, ka “vadošais”, “lielākais” un vēl sazin kāds ACMI nomas līgumu sniedzējs ir lietuviešu uzņēmējam Ģediminam Ziemelim piederošs uzņēmums. “Avion Express” apkalpes nav spējušas nodrošināt savlaicīgu lidmašīnu izlidošanu nevienā maršrutā, apgalvo Tralmaks.

““airBaltic” izmanto “Cyprus Airways” lidmašīnas. “airBaltic” ir nacionāla aviokompānija. “Cyprus Airways” neeksistē. Aktīvus nopirka “Charlie Airlines” jeb bingo aviokomānija, kura pieder Krievijas konsorcijam, kura lielākais īpašnieks ir S7,” raksta Tralmaks. Te jāprecizē, ka “Cyprus Airways Ltd” bija Kipras karoga aviokompānija. Tā tika dibināta 1947. gada septembrī un pārtrauca darbību 2015. gada 9. janvārī. “Cyprus Airways” darbības bāze atradās Larnakas starptautiskajā lidostā. 2016. gada jūlijā “Charlie Airlines” ieguva tiesības izmantot “Cyprus Airways” preču zīmes un zīmolu.

“Neatkarīgās” rīcībā nav drošu pierādījumu, ka “airBaltic” tiešām izmanto “Cyprus Airways” lidmašīnas, taču tas gan ir fakts, ka no Rīgas lidostas šī Kipras kompānija veic reisus. “Respektīvi, Latvijas valsts piķo Maskavijai,” secina uzņēmējs Tralmaks un atgādina, ka satiksmes ministrs (Jānis Vitenbergs) ir no Nacionālās apvienības.

2021. gadā kompānijas “Charlie Airlines” Krievijas īpašnieki 63,13% kapitāla daļu pārdevuši Maltas konsorcijam, saglabājot sev 0,9%.

Vēl autors pauž, ka tolaik, kad “airBaltic” pašreizējais vadītājs Martins Gauss vēl darbojās ārzemēs, viņu Ungārijas aviācijas uzņēmuma “Malev” vadībai nominējusi Krievijas “Vneshekonombank”. ““Minišrēders” Latvijas nacionālās aviokompānijas vadībā,” par Gausu ironizē Tralmaks.

Nākamajā publikācijā par “airBaltic” nomāto lidmašīnu tēmu Tralmaks vietnē “Facebook” ir ievietojis savas aviobiļetes kopiju un raksta: “Šodien atlidoju no Tallinas uz Rīgu ar lidmašīnu, kura pieder čehu kompānijai “Smartwings”. Šīs čehu kompānijas patiesā labuma guvējs ir Ķīnas Tautas republika un Šanhajas pašvaldība (īpašnieks CEFC Europe). Tās iepriekšējais vadītājs Je (Ye) tiek uzskatīts par saistītu ar Ķīnas Tautas armiju un 2018. gadā tika aizturēts par ekonomiskiem noziegumiem. Respektīvi, 20 gadus vecais “Boeing”, kuru kā alternatīvu par maniem nodokļu maksātāja pirktajiem “airbusiem” Martins Gauss ir izracis aviācijas nozares miskastē. Manuprāt, ir diezgan skaidrs, kādu rīcību varētu sagaidīt, piemēram, no tām iestādēm, kuras tik ļoti uzmanīgi Latvijā seko līdzi tam, kā tiek ievērots Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums valsts uzņēmumā “airBaltic”. Protams, ir jāsaprot, ka “airBaltic” par šiem pakalpojumiem nodod daļu no saviem ieņēmumiem kompānijām, kuras veic šos lidojumus, un, zinot Martina Gausa pagātni, ar diezgan lielu varbūtību var uzskatīt, ka tas ir viņa plāns, kā izsaimniekot pašlaik Latvijas valstij piederošu aviokompāniju un tās aktīvus. Es uzskatu, ka Latvijas valstij kā šā uzņēmuma akcionāram būtu nekavējoši jāveic uzņēmuma pilna padziļināta pārbaude (due diligence), lai noskaidrotu, vai uzņēmuma pašreizējā vadība rīkojas atbilstoši savām pilnvarām un akcionāra interesēm, kā arī vai ievēro iepriekš minēto Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu. Šāda rīcība ļautu valstij ietaupīt līdzekļus, neizmaksājot uzteikuma kompensāciju Martinam Gausam,” ierosina uzņēmējs Tralmaks.

Diktatorisku valstu uzņēmumu un iestāžu klātbūtne Latvijas uzņēmumos ir gana nopietna tēma, lai to ignorētu. Runa nav tikai par naudu, kuru Krievija var iegūt, lai finansētu savu agresīvo karu Ukrainā. Piekļūšana dažādām datu bāzēm, piemēram, informācijai par savas vai citu valstu lidojumiem, slepenu dienestu rokās var būt ar visnotaļ lielu vērtību.

Nupat “Neatkarīgā” ir atkal cēlusi trauksmi, ka Valsts ieņēmumu dienesta (VID) informācijas sistēmu galvenais uzturētājs jau gadiem ir bijis uzņēmums “Emergn”, kura īpašnieki slēpti dziļi ārzonās un, iespējams, saistīti ar Krievijas specdienestiem. Rakstu lasiet šeit https://neatkariga.nra.lv/izpete/411892-ar-vid-svetibu-iespejams-krievijas-specdienesti-izspiegojusi-latvijas-uznemejus. Šajā gadījumā tāpat ir lielas bažas, vai informācija par Latvijas nodokļu maksātājiem ir drošībā. Citu valstu spiegiem šādas ziņas būtu īsta medusmaize. Par

“Emergn” augstas, atbildīgas amatpersonas ir solījušas visu pārbaudīt. Vai pārbaudīs arī “airBaltic”?

Komentāri

Pirms svētku brīvdienām publicētais Saeimas izmeklēšanas komisijas ziņojums “Rail Baltica” lietā it kā ir salicis visus punktus uz i. Ziņojumā detalizēti izskaidrota projekta problēmu rašanās gaita un izgaismoti (nosaukti vārdos) galvenie vainīgie. Šīs komisijas darbs atšķirībā no citām līdzīgām komisijām tiek atzīts par vienu no jēgpilnākajiem. Tam varētu būt zināmas politiskas vai pat tiesiskas sekas.

Svarīgākais