Sabiedriskā transporta atlaižu atņemšana – skarbs nevakcinēto pazemošanas akts

Lielai daļai Rīgas sabiedriskā transporta braukšanas atlaižu saņēmēju e-taloni tiks bloķēti, ja viņi nebūs vakcinējušies © Emīls Desjatņikovs/F64

Maijā premjers Krišjānis Kariņš (JV) bija vēl maigs un pauda, ka jāizvairās no nevakcinēto diskriminācijas.

Tas bija sen un nav vairs taisnība. Tagad Kariņa un veselības ministra Daniela Pavļuta (AP) kurss ir skarbs, nežēlīgs un netolerants pret ikvienu, kas nepiedalās “vakcinācijas aptveres” palielināšanā. Tas izpaužas gan pasākumos, kas saistīti ar ārkārtējās situācijas ieviešanu, gan tagad, kad ieviesta “mājsēde” uz mēnesi.

Ir Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojums Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”, kurā 5.13.5. punkts neaizliedz bez kovidsertifikāta uzrādīšanas braukt sabiedriskajā transportā un starptautiskos reisos. Šī ir rīkojuma “mīkstā puse”. Taču tajā pašā rīkojumā (p. 5.27.) ir noteikts, ka no 2021. gada 25. oktobra pašvaldības un sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēji, kuri saņem dotācijas no pašvaldībām, nepiemēro braukšanas maksas atvieglojumus pilngadīgām personām, kurām nav Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta.

Ar šā valdības rīkojuma izpildi pašvaldībām ir problēmas. Lai gan valdības kurss ir uz visu veidu varas atņemšanu pašvaldībām, pagaidām tās vēl nav absolūti valdībai pakļautas un vēl drīkst pašas domāt, kā organizēt sabiedrisko transportu savā teritorijā. Dažādās pilsētās ir dažāda sistēma. Piemēram, Jūrmalā sabiedriskais transports jūrmalniekiem ir vispār bez maksas.

“Daugavpils satiksme” 13. oktobrī ziņojusi, ka noteiktajā termiņā nespēs pildīt MK rīkojuma prasības par Covid-19 sertifikātu kontroli. Kā viens no iemesliem minēts, ka AS “Daugavpils satiksme” nav iespējas visus konduktorus nodrošināt ar speciālām ierīcēm, ar kuru palīdzību tiek nolasīts QR kods, tādā veidā pārliecinoties par sertifikātu darbības termiņu un to derīgumu. Pārvadātāji matemātiski sarēķinājuši viena cilvēka sertifikāta pārbaudei nepieciešamās sekundes, secinot, ka konduktori nebūs spējīgi realizēt braukšanas biļetes visiem pasažieriem.

Rēzeknes pašvaldība ir noskaņota strādāt pie tehniskā risinājuma, lai valdības rīkojumu izpildītu.

Jelgavas pašvaldībā ir “Jelgavas e-karte”. Tā nav piesaistīta vienam lietotājam, tā nesatur klienta datus, to var lietot ikviens ģimenes loceklis. Jelgavas pašvaldībai nav pieejami dati par vakcinētām personām atlaižu bloķēšanai sabiedriskajā transportā. SIA “Jelgavas autobusu parks” neveic pasažieru personu datu apstrādi un līdz ar to arī atlaižu vai atvieglojumu piešķiršanu. Pasažierim autobusā reģistrējot savu braucienu, pārvadātājs neredz, vai konkrētai personai ir piešķirts atvieglojums. Līdz ar to ir ļoti lielas tehniskas problēmas, kā valdības rīkojumu izpildīt.

Tikmēr Rīgas dome valdības rīkojuma izpildē rādīs priekšzīmi. Rīgas atlaižu saņēmēju e-taloni ir personalizēti, uz tiem ir cilvēku foto.

SIA “Rīgas satiksme” ir gatava sākt e-talonu bloķēšanu pret Covid-19 nevakcinētām personām no nākamās nedēļas. Uzņēmums ir sazinājies ar Nacionālo veselības dienestu (NVD) par datu apmaiņu.

Tādējādi no 25. oktobra “Rīgas satiksme” varēs sākt e-talonu bloķēšanu tām pilngadīgām personām, kuras nav vakcinētas un saskaņā ar MK lēmumu sabiedrisko transportu ir tiesīgas izmantot tikai tad, ja biļeti iegādājas par pilnu cenu.

Kad persona vakcinēsies un iegūs sadarbspējīgu Covid-19 sertifikātu vai MK atcels šo prasību, pasažierim būs jādodas uz kādu no “Rīgas satiksmes” klientu apkalpošanas centriem un jāizgatavo jauns e-talons. Šajā gadījumā būs jāmaksā 2,85 eiro par e-talona izgatavošanu, jo neesot tehnisku iespēju atbloķēt to pašu veco.

Jāvaicā tikai, kāpēc tik maz - 2,85 eiro par jaunu talonu? Varēja 28,5 eiro vai 285 eiro. Tā kā Nacionālais veselības dienests ar vakcinācijas datiem apgādā pasažieru pārvadātājus, līdzīgā veidā Ministru kabinets varētu izdot vēl šādus tādus rīkojumus, lai vakcinācija kļūtu neizbēgama kā nodokļi un nāve! Bloķēt mobilos telefonus, banku kartes, durvju kodus, “Rimi” un “Maxima” atlaižu kartes. Un, ja tas vēl nelīdz, anulēt uzņēmumu caurlaides, ID kartes un pases.

Kaut kā nelāgi tas ir.

Ceturtdienas vakarā valdība nolēma, ka atlaides sabiedriskajā transportā uz "lokadauna" laiku jāatņem gan vakcinētajiem, gan nevakcinētajiem, tajā skaitā pensionāriem. Vairāk šeit: Pensionāriem - kā vakcinētiem, tā nevakcinētiem - "lokdauna" laikā liegta bezmaksas vizināšanās pa Rīgu.

Pagājušajā gadā arī bija cieta mājsēde un visādi ierobežojumi, taču tagad ir pat daudz trakāk. Kur ir robeža starp reālo nepieciešamību pēc lielākas “vakcinācijas aptveres” un tādu situāciju, kurā valsts vara vispolicejiskākajā veidā presingo savus iedzīvotājus?

Jaunās tehnoloģijas ļauj izsekot cilvēkus, piemēram, uzzināt, vai viņi ir bijuši ārzemēs, ja viņiem bijis līdzi mobilais tālrunis. Valsts vara vairs neredz nekādu problēmu, ja medicīniski dati, kas agrāk skaitījās sensitīvi, nonāk transporta uzņēmuma rīcībā. Kovida apkarošana ir nepieciešama, taču vai nevar iznākt tā, ka, pierodot pie iespējas tvarstīt un sodīt nevakcinētos, vara tādā garā turpinās? Varbūt arī, kad kovids būs atkāpies, vara veiks orveliski totālu kontroli, tvarstīs, sodīs, liks “digitālajā cietumā”, “metīs ārā no matricas” jebkurus pilsoņus, kas nebūs pietiekami izrādījuši lojalitāti?

Nav teikts, ka tā būs Krišjāņa Kariņa (JV) valdība. Šī valdība nav mūžīga. Bet šīs valdības metodes būs aprobētas, tās var iepatikties.

Komentāri

Šonedēļ apritēja gads, kopš Argentīnas prezidenta amatā stājies Havjērs Milejs. Par viņa ekonomisko reformu panākumiem un grūtībām varbūt citu reizi, bet šoreiz parunāsim par citu viņa politiskās programmas stūrakmeni – valsts birokrātiskā aparāta fundamentālu samazināšanu. Kontekstā ar to, vai viņa metode ir izmantojama Latvijas realitātē.

Svarīgākais