Valdībā konceptuāli atbalstīta ideja, kas paredz, ka emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projektu konkursā divu gadu laikā atbalsts tiks sniegts iedzīvotājiem, valsts un pašvaldību iestādēm un to kapitālsabiedrībām vairāk nekā 2200 mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei 10 miljonu eiro apmērā.
Plānots noteikt transportlīdzekļa iegādes vērtības augstāko robežu jeb cenas griestus - 50 000 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa. Vienlaikus plānots sniegt atbalstu, piemēram, 1000 eiro arī par esošā transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam.
Šis atkal ir viens gadījums, kad atliek vien pabrīnīties. Vai valdība vispār kaut cik draudzējas ar realitāti? Vai zina, kurā valstī tā ir valdība?
Konceptuāli atbalstītā ideja ir tik spoža, ka tā jāizlasa vēl un vēlreiz, jo grūti noticēt, ka tas tiešām tā...
Tātad no valsts budžeta tiks paņemti 10 miljoni, lai valsts un pašvaldību uzņēmumu priekšnieki var braukāt ar gaumīgiem un klusiem eletroautomobiļiem. Vēl tiks atbalstīti iedzīvotāji.
Kuri iedzīvotāji var atļauties 45 vai 50 tūkstošus eiro par automašīnu? Faktiski šī iecere ir pabalsts bagātajiem vilkiem mežā, bet nabaga zaķītis lai paliek gribot - viņam dāvanu nedos.
Vienmēr un hroniski šī un iepriekšējās valdības ir žņaugušās - te skolotājiem pietrūkst 60 miljonu eiro, lai paceltu algas, te 9,3 miljonu. Tāpat ar mediķiem, policistiem, sociālajiem darbiniekiem, ugunsdzēsējiem. Bet te vienā mierā atradīsies 10 miljoni, aizbildinoties, ka tas vajadzīgs zaļajam kursam uz bezizmešiem.
Latvijas kopējais “autoparks” vairs nav tik nožēlojams kā pagājušā gadsimta beigās, taču lielākā daļa ielās redzamo, puslīdz labo auto ir uz līzinga, kredīta iegādāti. Cilvēki katru mēnesi maksā raudādami prāvas summas, kamēr viņu algas aprij aizvien dārgāka degviela, pārtika un pakalpojumi. Var jau protams nekur nebraukt, sēdēt mājās un pārdot mašīnu, braukt ar velosipēdu, tomēr mazāka pārvietošanās nozīmē arī mazāku ekonomisko rosību.
Valdības plāni ir pamanīti parlamenta opozīcijā, kura uzdod virkni loģisku jautājumu.
Saeima 9. septembrī nodeva izskatīšanai atbildīgajā komisijā Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) pieprasījumu Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV) skaidrot sabiedrības ieguvumu no 10 miljonu eiro paredzēšanas bezizmešu transporta iegādes atbalstam.
Pieprasījumu iesnieguši ZZS deputāti Viktors Valainis, Armands Krauze, Edgars Tavars, Uldis Augulis, Māris Kučinskis, Jānis Dūklavs, Jānis Vucāns, Janīna Jalinska, Raimonds Bergmanis un Gundars Daudze.
Deputāti arī prasa, kādi ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) argumenti “sniegt atbalstu tieši turīgākajai sabiedrības daļai”, kuri jau lieto relatīvi jaunas un videi draudzīgākas automašīnas. ZZS deputāti vēlas noskaidrot, kā ir plānots atbalstīt pārējos transportlīdzekļu īpašniekus un lietotājus, lai tie spētu nomainīt novecojušos transportlīdzekļus.
ZZS prasa skaidrot VARAM motivāciju atbalstīt mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādi, kuru izmaksas, pēc ZZS aplēsēm, ir 45 000 līdz 50 000 eiro vērtībā, ja tās nevar atļauties iegādāties lielākā Latvijas sabiedrības daļa.
Deputāti iesnieguši jautājumu Kariņam, vai ieguldījums 10 miljonu eiro apmērā ir adekvāts, ja tiek plānots atbalsts 2200 automašīnu iegādei, kā arī kāds ir plānotais ieguvums sabiedrībai un tautsaimniecībai no šī atbalsta. Opozicionāri arī prasa, “vai valdībai ir sistēmiska un stratēģiski pamatota rīcības pieeja siltumnīcas gāzu efekta samazināšanai ne tikai transporta, bet arī citās nozarēs un tautsaimniecībā kopumā”. ZZS lūdz iesniegt aprēķinus, kā konkrētais projekts par bezemisijas transportlīdzekļu iegādi iekļaujas kopējā valdības plānā.
Elektroautomobilis brauc ļoti klusu - tikpat kā vispār bez skaņas, bet ZZS tomēr grib, lai šī lieta tiek sabiedrībā pamanīta. Taču maz ticams, ka opozīcija kaut ko panāks, un diezin vai pieprasījums tiks kur tālāk kā par “pieprasījumu noraidīšanas komisiju”. Jo var jau neņemt galvā. Jo naudas ir tik daudz, kā nekad agrāk nav bijis.