Manipulācijas ar degvielas kompensāciju skandāliem pazemo politikas procesu

© Vladislavs Proškins/F64

LTV raidījums „De facto” nedēļas nogalē palaida interesantu sižetu par 12. Saeimas deputātu ķibelēm ar degvielu un tās kompensācijām. Izrādās, ka 12. Saeimā ir bijuši 12 deputāti, par kuru benzīna lietām uzsākta kriminālprocesa veidā interesējies KNAB.

„De facto” tirdīja bijušo deputātu Intu Dālderi, vaicājot viņam, kā tas nākas, ka viņš iepildījis stipri daudz degvielas īsi pirms došanās uz Austriju, un jautāja, vai šis ceļojums bijis saistīts ar deputāta pienākuma pildīšanu (skaidrs, ka nav bijis). Raidījums tirdīja vēl dažus deputātus, kuri vai nu meloja, vai sirdsšķīsti stāstīja, kā valsts benzīnu lietojuši savu tautas priekšstāvja amata pienākumu pildīšanai. Ej nu zini - nevar jau arī tā uzreiz pateikt, ka šis puslitrs degvielas ir bijis deputāta pienākumu pildīšanai, bet tie 500 grami ir nozagti valstij un tautai, un izlietoti privāti.

No 12 seši ir bijušie Zaļo un zemnieku savienības deputāti. Nevienam gan KNAB pasākums nav beidzies ar reāli lielām nepatikšanām un krimināllietām. Tas, ka ZZS ir līdere, ir loģiski - šīs partijas biedri vairāk nāk no reģioniem, tāpēc arī vairāk braukā. Bet tas nu tā.

Paralēli šim stāstam ir vēl virkne aizraujošu lietu, kurās viens no centrālajiem tēliem ir degviela. Neatkarīgā jau rakstīja, ka 8. oktobrī Saeimas deputāts Aldis Adamovičs no „Jaunās Vienotības” frakcijas ir izdots kriminālvajāšanai un viņam priekšā smaga tiesāšanās, iespējams, arī skarbs sods. Par ko? Tas ir par to, ka viņš ir no Latgales un viņam tā kā pienācās kompensācijas par dzīvošanu Rīgā un braukāšanu ar auto turp un atpakaļ. Taču Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) un Ģenerālprokuratūra ir uzskatījuši, ka ir pamats viņa kriminālvajāšanai un ir lieta par krāpšanu, dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu un dienesta viltojumu. Tas ir šausmīgi. Īpaši baisi ir tas, ka deputāts pat divreiz (tātad atkārtoti un jau sistemātiski!) ielējis nelikumīgi benzīnu nevis savā, bet aizlienētā automašīnā. Kopējā degvielas vērtība ir 83 eiro. Ar vienu čeku deputāts esot attapis misēkli un to anulējis, bet ar otru nav. Tāpat viņš ne ta ir, ne ta nav dzīvojis tajā dzīvoklī, par kuru saņēmis kompensāciju.

Gara acīm var iztēloties, ka neba nu Adamovičs ir vienīgais 13. Saeimas deputāts, kurš kaut ko lējis ne tajā bākā, taču viņš kaut kā ir izraudzīts par peramo.

Droši vien arī nopērts tiks ne pa mazam.

Adamoviča stāsts ir interesants un ļoti aizdomīgs. Kāpēc tieši viņš izraudzīts par paraugtiesājamo? Viņš taču ir no „Jaunās Vienotības”. Šīs partijas sākotnējā versija, kad tā vēl saucās par „Jauno laiku”, bija tā saplūdusi ar KNAB, ka nevarēja atšķirt, kurš ir kurš. Ar šo skarbo kantori tika tā manipulēts, ka „Jaunā laika” un „Vienotības” konkurentiem atlika tikai vaidēt. Un tagad tāda asiņaina vēršanās pret savējo JV deputātu?

Varbūt ne velti aiz kulisēm zinoši ļaudis runā, ka Adamovičs saplēsies ar partijas bonzām, gatavojies iet projām, draudējis nebalsot par kādiem valdības likumprojektiem. Adamovičs ir mīklains personāžs - klusi, nemanāmi atnāca, laikam tikpat klusi aizies no politikas.

Šīm degvielas un dzīvokļu lietām ir divas puses - neglītā un skaistā. No neglītās var teikt, ka visi viņi ir blēži un ir pelnījuši sēdēt cietumā. Nu, kā var nobraukāt 800 eiro mēnesī? Ar veco volgu, ar kamazu? Daudziem Latvijā 800 eiro ir sapņu mēnešalga. Bet agrāk deputātu kompensāciju limits bija pat lielāks!

Bet ir arī tāda nianse, ka, lai kādi viņi būtu draņķi, viņi ir tautas ievēlēti. Latvijas tauta nedzīvo tikai Rīgā, bet arī Daugavpilī un Liepājā. Likumdevējs, kad savulaik izdomāja šo kompensāciju sistēmu, ar to bija domājis panākt, lai netiktu diskriminēti gaišie prāti, kas dzīvo patālāk no Rīgas. Var jau atcelt kompensācijas vispār un var, kā iesaka deputāts Aldis Gobzems, vienkārši sākt maksāt visiem lielākas algas. Bet arī tad tas nenovērš reģionu neizdevīgo situāciju iepretī Rīgai. Kaut kad kovids beigsies un atkal vajadzēs uz Rīgu braukt, bet braukt uz Rīgu nozīmē izmaksas. Rīdziniekiem tās ir maziņas, bet latgaliešiem diezgan būtiskas. Ja latgaliešiem neko nekompensēs, viņi paliks aizvien atrautāki no centra, parēķinās, ka būšana par deputātu pārāk dārgi izmaksā, un politikai atmetīs ar roku. Ja Rīgā saprot, ka nedrīkst pieļaut reģionu atrautību no galvaspilsētas, jo tas nākotnē var novest pie drūmām sekām, ir kaut kā jādomā par reģionu neatrautību.

Pašreizējā kompensāciju sistēma pazemo, ja tā var teikt, visu politikas procesu kā tādu. Jā, ja skatās, ka cieš arī citi, piemēram, Valsts glābšanas dienesta priekšnieka vietnieks, kuru tiesā par nepareizu degvielas iepildīšanu 151 eiro apmērā, ja uzņēmējiem milzīgas galvassāpes un bailes ir salaist kaut ko dēlī ar degvielas čekiem un ceļazīmēm, tad no deputāta it kā būtu jāprasa īpaša morāliska kristāldzidrība un perfekta kārtība savos papīros. Taču deputāti jau nav tikai juristi un ekonomisti. Starp viņiem var un vajag būt arī māksliniekiem, kas lido iztēles tālē, zinātniekiem, kas spējīgi aiziet uz darbu čībās. Ja šāda tipa cilvēks nokļūdās, ar ne to karti samaksājot par benzīnu? Vai viņu bāzt cietumā?

Pastāvošā kompensāciju kārtība jau sen ir acīmredzami samudžināta, birokrātiski sarežģīta, ar riskiem „ieberzties” arī tādiem tautas priekšstāvjiem, kuri pat nav domājuši blēdīties. Tā būtu jāmaina. Taču te ir problēma, ka Saeimas zvēra galva atrodas galvaspilsētā, bet reģionos ir tikai kāda daļēja astīte un gabaliņš rumpja. Krāslavas problēmas nav Rīgas problēmas. Krāslavas, Rēzeknes vai Valkas problēmas Rīgas politiķiem ir pat lieliski izdevīgas, jo te pastāv iespējas manipulēt - vieniem deputātiem var sarūpēt krimināllietas, ar hronometru skaitot, cik stundu viņi dzīvojuši tajā vai citā dzīvoklī, mērot, cik kilometru viņi braukuši kā deputāti un cik kā privāti čilotāji. Šādi manipulējot, kādus var izsviest no politikas, ja viņi dumpojas vai kļūst nevajadzīgi. Citus, ja tie ir labie, par tieši tādiem pašiem pārkāpumiem var piesegt. Tas nav glīti. Vajadzētu vienkāršu un saprotamu kompensāciju sistēmu, kurā deputātam tiek piešķirta kāda summa X reprezentācijas, ceļa, dzīvošanas izdevumiem un tas notiek atkarībā no kādiem kritērijiem Y. Tautas priekšstāvim jādomā par likumdošanu, nevis par benzīna čekiem.

Komentāri

“Igaunijai ir jāatmet jebkādas ilūzijas par nacionālās aviokompānijas iespējām pastāvēt,” trešdien sacīja infrastruktūras ministrs Vladimirs Svets pēc paziņojuma, ka Igaunijas nacionālā aviokompānija “Nordica” uzsāk bankrota procedūru. Latvijas lietpratēji aviācijas jautājumos “nra.lv” pauž nožēlu par igauņiem un skepsi par mūsu aviokompānijas izdzīvošanas iespējām. Nav sasniegts neviens no mērķiem

Svarīgākais