Kariņš ar Linkaitu atkal sagājuši matos

© F64

Maijā jau bija neliela saķeršanās starp satiksmes ministru Tāli Linkaitu (JKP) un premjeru Krišjāni Kariņu (“Jaunā Vienotība”). Linkaits Kariņu vainoja mobingā, jo valdības vadītājs pieprasīja no pārvadātāju konkursa saraksta izņemt nodokļus nemaksājošu autopārvadātāju. Kariņš stundu paceltā balsī sunījis Linkaitu. Linkaits savukārt centies izskaidrot, kā tad tur ar tiem iepirkumiem ir un ka viss bijis godīgi.

Augstie kungi mazliet paklaigāja, bet tad nomierinājās, jo abiem taču ir pašsaglabāšanās instinkti - skaidrs, ka valdības stabilitātes “laivas šūpošana” pirms Rīgas domes ārkārtas vēlēšanām diezin vai valdības partijām būtu bijis prāta darbs.

Taču mieles palika, un arī autopārvadātāju konkursa problēma nekur nav uzsūkusies. Problēma ir pat lielāka, nekā iepriekš izskatījās. Neatkarīgā tolaik rakstīja par atsevišķiem gadījumiem, kuros pārāk jau nu dīvaini izskatās tas, ka valsts pasūtījums atdots ne tam labākajam piedāvājumam, visnotaļ aizdomīgām kompānijām, kas nav maksājušas nodokļus, bet firmas ar pieredzi un bez “melnas astes” tiek atšūtas.

Tagad ir nācis Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB), kas rūpīgi izskatījis astoņu pārvadātāju iesniegumus par VSIA “Autotransporta direkcija” rīkoto atklāto konkursu “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā”, un 15. septembrī ir pieņēmis lēmumu, atzīstot par pamatotiem vairākus iebildumus par pasūtītāja piedāvājumu vērtēšanas procesā pieļautajiem pārkāpumiem. IUB ir aizliedzis slēgt iepirkuma līgumus septiņās konkursa lotēs un vienā konkursa lotē atcēlis lēmumu par konkursa izbeigšanu bez rezultātiem, uzdodot šajās lotēs veikt atkārtotu piedāvājumu vērtēšanu, savukārt trijās konkursa lotēs atstāts spēkā pasūtītāja pieņemtais lēmums par konkursa izbeigšanu bez rezultātiem. Konkurss bija 16 lotēs, un tas nozīmē, ka iepirkuma pasākums ir, maigi sakot, izgāzies.

Ieinteresētība šajā konkursā ir ļoti liela. Acīmredzot kaut kas nav pareizi noritējis konkursa kārtībā, uz ko IUB ir norādījis. Tas tagad ir jāizlabo. Tas ir ļoti svarīgi. Šādi konkursi notiek, lai valsts iedzīvotāji būtu nodrošināti ar pasažieru pārvadājumiem,” trešdien televīzijas “Panorāmā” sacīja norūpējies premjers Kariņš. Uz jautājumu, kas atbildīgs, Kariņš nešaubīgi atbildēja, ka “Autotransporta direkcija” un Satiksmes ministrija. Tātad - Linkaits.

Te jāpiebilst, ka arī pats Kariņš kā premjers ir atbildīgs par to, kas notiek viņa valdības ministrijās un to apakšstruktūrās, bet tieši tāpēc jau viņš cenšas visādi izrādīt, ka norāda, pieprasa, kritizē - lai nelāgā ēna nekristu pār viņu pašu. Blēdīgi pseidokonkursi šad un tad atgadās, taču šajā gadījumā lieta ir ļoti nopietna - runa ir par pusmiljardu eiro, kam jāpārvēršas skaistos, ērtos pakalpojumos.

Taču maz ticams, ka Kariņa un Linkaita konfliktam varētu būt kādas nopietnas politiskas sekas. Kungi parūks viens uz otru, varbūt atkal pastāstīs publikai kaut ko interesantu par mobingu un bosingu augstajos namos, bet valdība tāpēc ārā nejuks. Jaunā konservatīvā partija (JKP), no kuras ir Linkaits, turpinās ņirgāties par saviem koalīcijas partneriem un premjeru, bet premjers tikai smaidīs. Partijas ir sadalījušas ietekmes sfēras un neuzskata, ka citai partijai vai premjeram būtu tiesības jaukties iekšā to štellēs. Premjeram nav arī liela spiediena instrumentu, jo nav diez cik reāla iespēja nomainīt JKP pret, piemēram, ZZS. Tagad jau arī pati ZZS diezin vai parakstītos iet valdībā, pat ja tai piedāvātu. Tāpēc Kariņš paliks savā vietā pie ratiem, un Linkaits paliks savā vietā kā Ulmanis.

Komentāri

Šonedēļ apritēja gads, kopš Argentīnas prezidenta amatā stājies Havjērs Milejs. Par viņa ekonomisko reformu panākumiem un grūtībām varbūt citu reizi, bet šoreiz parunāsim par citu viņa politiskās programmas stūrakmeni – valsts birokrātiskā aparāta fundamentālu samazināšanu. Kontekstā ar to, vai viņa metode ir izmantojama Latvijas realitātē.

Svarīgākais