Jurģis Liepnieks. Tagad! Ir svarīgākais brīdis politikā

© Foto: Matīss Markovskis

Ak, cik daudz vārdu mēs visi esam pateikuši par valsti, politiku, par visām nejēdzībām, kas notiek, un visiem uzlabojumiem, kas nepieciešami. Par nepietiekamo finansējumu, izglītībai, zinātnei, medicīnai, policijai, par lielo birokrātiju, uzpūsto, neefektīvo valsts aparātu, par nepieciešamību transformēt ekonomiku, mazināt nabadzību, attīstīt reģionus, samazināt nodokļus darbaspēkam, panākt lētākus energoresursus, labot ceļus, atbalstīt jaunuzņēmumus un ko tikai visu vēl ne.

Ne tikai mēs, "parastie cilvēki", sabiedrība un dīvāna eksperti, arī politiķi tak to vien dara gadu gadiem. Tikko ir izveidota jauna valdība - atcerieties, kādi vārdi skanēja vēl pirms dažām nedēļām - pirmo reizi kreisa valdība Latvija vēsturē, milzīgs panākums, visu pārskatīs un izvērtēs, un sāks no jauna, sadarbosies beidzot, atrisinās, jauna pieeja būs utt.

Tad lūk - tagad ir tas brīdis. Tagad ir tas brīdis, kad top budžets. Vienīgais īstais dokuments, ar kura palīdzību valdība un Saeima var kaut ko mainīt tajā, kā valsts dzīvo un attīstās. Sava veida visu dokumentu dokuments, visu lēmumu lēmums, jo budžetā beigās atduras pilnīgi viss. Nodokļi, un tēriņi, algas un izdevumi, pensijas un pabalsti, skolas un slimnīcas, policijas iecirkņi un armijas aprīkojums, zāles pret vēzi, bedres uz ceļiem, lielais bizness un mazais bizness, enerģētika un komunālie maksājumi. Viss atduras budžetā. Budžets noteiks to visu gadu uz priekšu, bet ilgtermiņa un vidēja termiņa sekas katram budžetam vienmēr attiecas ne tikai uz to gadu, par kuru tas konkrēti tiek pieņemts. Attiecīgi, ja par kaut ko mums būtu tagad jārunā no rīta līdz vakaram, tad tas ir budžets. Pozīciju pa pozīcijai, jādiskutē, jāprasa pamatojumi, jāpiedāvā risinājumi. Visiem gudrajiem ekspertiem un kritiķiem, sabiedriskajiem medijiem jau jo īpaši, bet arī visām NVO, visām uzņēmēju organizācijām, pašvaldībām, protams. Tagad ir tas brīdis. Tagad vēl var mainīt, ietekmēt, labot budžetu. Ja tagad tas netiks darīts, ja tagad sabiedrība, profesionālās organizācijas, politiķi, mediji to nedarīs, tad mēs atkal vienu gadu (un, kā jau es teicu, tas nekad nav viens gads) būsim zaudējuši bez cīņas, bez piepūles, vienkārši tērējot savu laiku un resursus lietām, kas tieši šobrīd nav tik svarīgas kā budžets (piemēram, krievu valodas liktenis vienā medijā pēc trīs gadiem. Turklāt ņemot vērā, ka lēmums jau ir pieņemts gan valdības, gan parlamenta līmenī). 

Bet kāpēc tā ir? Kāpēc neviens nekur, neko, pat mazāko uzmanību nepievērš tam, kas patiesībā Latvijas politiskajā dzīvē šobrīd visādā veidā ir pats svarīgākais.

Es saprotu, kāpēc vadības politiķi to nedara. Tāpēc, ka tas ir ļoti grūti. Tas prasa desmitiem un simtiem stundu ļoti smaga darba. Tas prasa smagus "nepopulārus" lēmumus, izlēmību, kompetenci, atbildības uzņemšanos - visu tieši to, kas lielākajai daļai šo cilvēku ir pilnīgi svešs. Viņiem ne tikai nav šo īpašību pašiem, bet, tā kā viņi savā dzīvē parasti paši neko nav vadījuši, radījuši, sasnieguši, viņi pat nenojauš, kas un kā viņiem būtu te jādara. Attiecīgi viņi nav spējīgi sastādīt budžetu, kas risinātu kaut jel vienu problēmu kaut jel vienā jomā, un paši to apzinās. Attiecīgi viņiem nav izdevīgi par to runāt vispār neko. It kā tāds sīkums nemaz neeksistētu. Viņu stratēģija ir visu novilkt un aizmuļļāt, lai tad jau vēl pēc īsa brīža varētu atkal teikt - nu tagad jau par vēlu par to runāt, šo visu risināsim nākamgad. Nākamgad, tad gan! Nākamgad, tad mēs sāksim jau vasarā par to runāt, apspriest un veidot. Tagad mums nekas nesanāca jo vainīgi visādi apstākļi, kas mums neļāva te īsti labi pastrādāt, bet nu nākamgad, tad jūs redzēsiet, tad gan mēs strādāsim. 

To es visu saprotu. Bet kāpēc sabiedrība, mediji, NVO, visādas domnīcas un biedrības, nemaz nerunājot par medijiem, kāpēc neeksistē sabiedrības pieprasījums pēc atklāta, caurspīdīga budžeta procesa, diskusijas un vismaz centieniem kaut ko valstī mainīt uz labu? Budžets ir ārkārtīgi apjomīgs dokuments, kas aptver visplašāko tēmu spektru, savā ziņā tas ir tik liels kā dzīve, tur ir viss, un tieši šāda dokumenta analīzē tik noderīga būtu visplašākā zinātāju iesaiste. To, kas tiešām saprot, kas slēpjas aiz tās vai citas pozīcijas un cik lietderīgi tas ir. Te tieši būtu īstā vieta tviterspēkam, pūļa gudrībai un labai žurnālistikai. Jo tādi cilvēki ir. Mums katrā jomā ir pa kādam izcilam speciālistam, par to nav nekādu šaubu. Un pa kādam skaitļu mīlim, un pa kādam ārvalstu pieredzi zinošajam utt.

Kur tas viss ir? Kāpēc mēs neķidājam budžetu rindiņu pa rindiņai, prasot - bet kas ir tas, un kam domāts šis, un kas slēpjas aiz tā, un vai tiešām par to jāmaksā tik daudz? Mēs to nedarām. Mēs gaidām, ka nākamgad. Un mums apsola, ka nākamgad, un mēs pievēršamies savām mīļajām vieglajām bezpiepūles, bezdomāšanas tēmām. Kāpēc tā notiek?

Viens no iemesliem noteikti ir tas, ka daudzi, kuri varētu šādu sabiedrības pieprasījumu un spiedienu veidot, paši tieši vai netieši pārtiek no šī budžeta un gļēvulīgi baidās tieši tagad pievērst sev uzmanību, lai nesanāk tā, ka paši saņems mazāk. 

Bet vai tas izskaidro visu? Es, atklāti sakot, neesmu drošs, ka zinu atbildi uz šo savu jautājumu. Es nezinu, kāpēc mēs kā sabiedrība, mēs, kas esam gatavi piebļaut pilnu tviteri un feisbuku par jebkuru sīkumu, mēs gadu no gada pilnīgā klusumā, bez neviena pīkstiena noraugāmies, kā tiek pieņemts, visur apstiprināts atkal nākamā gada budžets, kurš tiešā veidā lielāko daļu no mums nolemj nabadzībai un valsti atpalicībai. Pat aitas, kad tās dzen uz aploku, saceļ lielāku troksni.

Es nezinu, kāpēc tā ir. Varbūt mēs esam pārāk stulbi tik nopietniem jautājumiem un mūsu žurnālistiem nav pietiekamas izglītības vai prāta, varbūt katru reizi, kad mēs kaut ko rakstām soctīklos vai komentējam par politiku, tam patiesībā nav nekāda sakara ar politiku, ar rūpēm par valsti, bet tas ir tikai veids, kā mēs izgāžam kaut kur drošā vietā savas uzkrātās dusmas, neapmierinātību, rūgtumu, kam iemesls patiesībā esam mēs paši, mūsu pašu neveiksmes, grūtā dzīve u.tml. Šādam mērķim, protams, vislabāk der tikai ļoti viegli un ātri sagremojamas tēmas, kas neprasa nekādu iedziļināšanos. Iespējams, ir vēl kaut kas, bet, kamēr tas tā būs, kamēr budžeta veidošanas process ne tikai nebūs svarīgs politiskās dzīves notikums, bet vispār neparādīsies mediju un sabiedrības dienaskārtībā, nez vai mēs varam pat cerēt sagaidīt kādas pozitīvas pārmaiņas valsts attīstības tempos un virzienā.

Komentāri

Šonedēļ apritēja gads, kopš Argentīnas prezidenta amatā stājies Havjērs Milejs. Par viņa ekonomisko reformu panākumiem un grūtībām varbūt citu reizi, bet šoreiz parunāsim par citu viņa politiskās programmas stūrakmeni – valsts birokrātiskā aparāta fundamentālu samazināšanu. Kontekstā ar to, vai viņa metode ir izmantojama Latvijas realitātē.

Svarīgākais