Lielveikalos jau svin Ziemsvētkus, taču valsts svētku atribūtikas tur vairs nav

© Depositphotos

Tas ir tik saprotami un vienkārši: ieiet veikalā un, norēķinoties par pirkumiem, pie reizes paņemt piespraudīti Latvijas karoga krāsās. Nu, labi, samaksājot par to vai arī ne – kā nu kurā veikalā. Izrādās, tas nav tik vienkārši. Patriotu mēnesis – dažuprāt – nav nekāds īpašais notikums, lai cilvēki varētu iegādāties šādas piespraudītes.

Tikai Ziemsvētku bumbiņas

Mans iecienītais lielveikals - “Rimi” - Patriotu mēnesī izrādīja pilnīgu vienaldzību. Novembra sākumā vēlējos iegādāties sarkanbaltsarkanu piespraudīti. Nekā nebija! Tādas veikalā “Rimi” neatradu. Pajautāju infocentrā, tur mani nosūtīja uz tirdzniecības zāli. Kad tur neko neatradu, pajautāju kasē. Kasiere mani nosūtīja uz infocentru…

Tad sākās sarakste ar “Rimi” sabiedrisko attiecību komandu. Uzdevu jautājumu: “Kāpēc jūsu veikalos nav Patriotu mēneša atribūtu? Karodziņu, piespraužu utt. Ir tikai Ziemsvētku atribūti. Tā ir necieņa pret valsts svētkiem?”

Komanda man atbildēja: “Atkarībā no veikala formāta - “Mini Rimi”, “Rimi Supermarket” vai “Rimi Hypermarket” - nacionālie suvenīri ir pieejami visu gadu. Tāpat, gatavojoties Patriotu mēnesim, sortimentu papildinām ar jauniem suvenīriem. Situācijās, kad klientiem vēlamo produktu vai preci neizdodas atrast pašu spēkiem, aicinām vērsties pie veikala darbiniekiem.

Savukārt, ja runājam par Ziemassvētku rotājumiem veikalos, tad pasaulē izplatīta tendence Ziemassvētku preces sākt pārdot jau oktobrī. Lai gan Latvijā šo tendenci ietekmē Latvijas Republikas proklamēšanas dienas svinības, “Rimi” Ziemassvētku preces aktīvāk sāk tirgot ap Latvijas svētku nedēļu. Tomēr pircēju paradumi liecina, ka daudzi labprāt sāk gatavoties svētkiem laikus, kas varētu būt saistīts ar apdomīgu personīgo finanšu pārvaldi. Redzam, ka pircēji lielāku uzmanību pievērš izdevīgākajiem piedāvājumiem. Bieži vien klients konkrētas preces iegādājas no viena tirgotāja, bet citas no cita, tādēļ veikaliem nākas pielāgoties šai tendencei, piedāvājot plašu preču klāstu arī pirmssvētku laikā. Tāpat arī pirmssvētku laikā cilvēki nevēlas atlikt dāvanu un dekoru iegādi uz pēdējo brīdi, atbildīgi plānojot izdevumus.”

Svētku atribūtika - vienīgi veikalā “TOP”

Atbilde bija pieklājīga un jauka, taču nepietiekama. Pateicos par to un uzrakstīju turpinājumu: “Paldies par atbildi. Bet neko tādu neesmu redzējusi tajos “Rimi” veikalos, ko apmeklēju. Tā, piemēram, es vēlos iegādāties auduma lenti V burta veidā un dekoratīvo piespraudi zieda veidā. To nekur nav. Kad un kur tas viss būs? Vai arī šie priekšmeti tiek slēpti, jo tūdaļ klāt būs Lieldienas un Jāņi?” Sabiedrisko attiecību komanda man atbildēja: “Vislielākā izvēle ir lielajos “Rimi”, kur noteikti var atrast auduma lentīti, ko piespraust pie apģērba, piemēram, Rīgā lielajos veikalos “Rimi Spice” vai “Rimi Alfa”.”

Sarakste turpinājās ar manu vēstuli: “Es nedzīvoju Rīgā, arī tie, kuri man raksta un jautā, kāpēc “Rimi” veikalos nav nekā atbilstoša Patriotu mēnesim, nedzīvo Rīgā. Tā, piemēram, Jūrmalā, Kauguru “Rimi”, nav NEKĀ no valsts svētku atribūtikas. Šodien tur biju - tukšs! Vai tad tiešām jūs nevarat noorganizēt, ka ikvienā “Rimi” veikalā ir iespējams iegādāties vismaz tos greznojumus, ko es nosaucu?”

“Paldies! Nodosim informāciju atbildīgajiem kolēģiem par Kauguru veikalu,” komanda man atbildēja. Nezinu, vai informācija tika nodota, taču veikalā “Rimi” arī trešdien nebija nekā no svētku regālijām. Nebija nekā arī veikalā “Drogas”. Nekur nebija nekā.

Tukšs bija arī veikals “Maxima”, kas atrodas Kauguros pretim veikalam “Rimi”. Infocentra darbiniece paskaidroja, ka viss sen izpirkts. Bet vai tad nav iespēju pasūtīt svētku atribūtiku vēlreiz? Tā, lai visiem pietiek? Vienīgais veikals, kas uzturēja svētku gaisotni, bija “TOP”. Kastīte ar V veida piespraudītēm bija ikvienam pieejama. Protams, es nevaru apbraukāt visus veikalus, tomēr lielais vairums veikalu - kā var noprast - ignorēja valsts svētkus. Galvenais bija Ziemsvētku bumbiņas un kapu sveces.

Svētku regālijas nav pamatprodukts

Henriks Danusevičs, Latvijas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs, atbildot uz “Neatkarīgās” jautājumiem, teica: “Tas ir kā ar visiem citiem svētkiem: vieni tirgo kapu sveces, citi netirgo. Veikali izvēlas, vai tiem ir vērts atvērt jaunu preču grupu vai ne. Ar valsts svētku regālijām pamatā nodarbojas mazie veikaliņi, jo lielajās ķēdēs ir grūti kaut ko īstermiņā “ievilkt”, jo lielveikali nespecializējas svētku atribūtikā.”

Acīmredzot lielveikali specializējas tikai Ziemsvētkos vien. Pirms neilga laika bija iepērkami dažādi baisoņi halovīna svētkiem. Taču valsts svētku atribūtika lielveikaliem ir vienaldzīga. “Lielveikalu vadītāji zina, ka Ziemsvētku rotas pirks visi,” saka Danusevičs, “lielveikaliem nav izdevīgi tirgot valsts svētku atribūtiku, jo tas nav pamatprodukts. Valsts neatbalsta nacionālos tirgotājus, atbalsta globālos.”

Un tomēr - cik tas būtu vienkārši: noslēgt līgumus ar uzņēmējiem, kuri izgatavotu valsts svētku rotājumus, lai ikviens, kam tas svarīgi, varētu tos iegādāties. Patiesību sakot, tas pat nav pamatprodukta vai blakusprodukta jautājums, tas ir attieksmes jautājums: tu cieni Latvijas vēsturi vai arī ne.