Aplūkojot iepriekšējo skolēnu dziesmu un deju svētku logo, var secināt, ka ir bijušas veiksmes un mazākveiksmes, iedvesmojoši un mazāk iedvesmojoši simboli, kas attēlo jauniešu un bērnu aizrautīgās prasmes. Šā gada skolēnu dziesmu un deju svētku logo daudzbalsīgi nodēvēts par zarnu rituli.
Bija vēl variants sazīmēto saukt par “Rail Baltica” vilciena cilpu uz lidostu - sliedes vietām platākas, vietām šaurākas. Arī variants, ka tā ir ADHS pacienta stresa mantiņa (ADHS - uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms, angļu val.). Tomēr zarnu ritulis izklausījās daudz sirsnīgāk. Sazinājāmies ar Valsts izglītības satura centru (VISC), lai izzinātu logo jaunrades līkločus.
Uzdevām jautājumus, uz kuriem saņēmām zemāk publiskotās atbildes.
1. Kādas personas bija žūrijā, lai lemtu par Skolēnu dziesmu un deju svētku logo derīgumu un piemērotību?
Atbilde: Tradicionāli Svētku logo izstrādes procesa sākumposms ir Svētku logo vizuālā motīva konkurss, kurā piedalījās Latvijas izglītības iestāžu skolēni, audzēkņi un studenti. Šī konkursa uzvarētāju darbs kļūst par Svētku vizuālās identitātes izstrādes inspirāciju, brīvi un radoši interpretējamu motīvu. Pēc tam tiek īstenots atklāts metu konkurss. 2024. gadā īstenotajā metu konkursā kopumā pieteikumus iesūtīja 9 pretendenti, un tos izvērtēja ekspertu žūrija - dizaina, mākslas un komunikācijas jomas profesionāļi.
Žūrija: Evija Ansonska, Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja;
Reinis Suhanovs, XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku koncepcijas autors, režisors;
Inga Vasiļjeva, XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII deju svētku komunikācijas vadītāja;
Evelīna Vanaga, Latvijas nacionālā kultūras centra marketinga vadītāja, XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII deju svētku vizuālās identitātes projekta vadītāja;
Aija Freija-Zonne, XII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku marketinga vadītāja;
Aigars Nords, SIA “Nords Event Comunications” valdes loceklis
2. Kādi bija kritēriji, pieņemot tieši šo logo? Vai bija arī citi varianti?
Atbilde: Metu konkursā piedalījās 9 pretendenti. Žūrija iesniegtos metus vērtēja, balstoties savā profesionālajā pieredzē saskaņā ar uzstādījumu, ka Svētku vizuālajai identitātei jābūt atraktīvam un mūsdienīgam vizuālajam ietvaram, kas pielietojams kopējā vizuālās identitātes platformā, piemēram, interneta vietnēs, reklāmās, reprezentācijas materiālos.
3. Sabiedrībā ir manāms sašutums par logo. Kā reaģēsit?
Atbilde: Reaģējot uz diskusijām, ko sociālajos tīklos radījis grafiskais simbols, kas izcelts ārpus vizuālās identitātes kopainas, esam skaidrojuši gan Svētku vizuālās identitātes kopējo konceptu, gan aicinājuši cilvēkus iepazīties ar izstrādāto stila grāmatu - https://live.standards.site/j-dz-sv/. Ikvienam interesentam ir iespēja lasīt plašāku informāciju arī Svētku tīmekļvietnē - https://www.nacgavilet.lv/lv/par-svetkiem/vizuala-identitate/
Turpinām ceļu uz XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem ar izstrādāto vizuālo identitāti. Jau mācību gada sākumā izdotas kora dziesmu grāmatas dalībniekiem, darbojas mājaslapa (www.nacgavilet.lv), Svētku sociālo mediju konti, tapuši dažādi vizuālie materiāli, kas jau tika izmantoti skatēs un citos publiskos pasākumos utt.
4. Vai par logo jau ir samaksāti solītie 12 000 eiro?
Atbilde: Līgums ir noslēgts 2024. gada vasarā, un samaksa ir veikta. Svētku vizuālā identitāte iedzīvināta jau kopš 2024./2025. mācību gada sākuma. Summā ietilpst logotipa meta izstrāde līdz pilnvērtīgai, lietojamai grafiskajai zīmei, kā arī dažādu logotipa versiju izstrāde (ar svētku nosaukumu, saukli), pielāgojot to dažādiem formātiem. Tāpat izstrādāta vizuālās identitātes koncepcija, stila grāmata, kas sevī ietver - krāsu komplekta skaidrojumu, fontu lietojuma nosacījumus, risinājumus multimediālajām platformām un dažādiem informatīvajiem komunikācijas kanāliem, reprezentācijas materiālu, suvenīru vizuālās identitātes piemērus, lietišķās komunikācijas materiālu sagataves u.c. risinājumus. Vizuālās identitātes izstrādātāji līdz pat Svētkiem turpina iesaistīties dažādu vizuālo risinājumu izstrādē.
Skolēnu dziesmu un deju svētku sauklis ir “Nāc gavilēt!”, un, kā stāsta dziesmu svētku rīkotāji, “simbolā ietvertie elementi ir mainīgi, kopā veidojot dažādu līniju ritmu un pielāgojas vizuālajam materiālam”. Tie simbolizējot “katra dalībnieka spēku, talantus, darbus un personības”. Tādējādi, “katram liekot klāt daļiņu no sevis, tiek iegūta nebeidzami plūstoša svētku rota”. Turklāt logo esot tuvs jauniešu būtībai un nepieradinātajam garam. Pateikts, protams, skaisti, bet nu, atklāti sakot, sasprindzinot iztēli, tomēr nesanāk tajā “nebeidzami plūstošajā svētku rotā” ieraudzīt pašus svētkus, vēl vairāk - atrast attaisnojumu 12 000 eiro honorāram, kas jau saņemts… Vai pelnīti? Tas, protams, cits jautājums.
Dziesmu un deju svētku logo dizainu veidoja “KID Design”, kura direktors Arnis Artemovičs, komentēdams tīmekļa autoru iesmiešanu par augšminēto dizainu, izteicās, ka “komentāru autori atrauti apspriež par vienu no svētku identitātes elementiem - svētku simbolu, kurā patiešām vēlējāmies pozitīvā un rotaļīgā veidā dot cilvēkiem iespēju saskatīt ko savu”.
Var piekrist: izdevās tiešām rotaļīgi, bet galēji nesaprotami. Taču tad, kad dizaina autoriem ilgi un dikti jāskaidro, ko gan nozīmē attiecīgie ķeburi, tad to jēga un nozīme mūžīgi paliek apslēpta pašos ķeburos. Šajā gadījumā nav tā, ka, uzlūkojot logo, ikviens uzreiz saprot: jā, tas ir par skolēnu dziesmu un deju svētkiem! Šajā gadījumā sirsnīgais “zarnu ritulis” ir labākais skaidrojums.
“Ieraugot šo logo, es sasmējos,” teic gleznotāja un Makašānu amatu vidusskolas direktore Gundega Rancāne. “Kompozicionāli nav slikti izveidots zīmējums, bet, manuprāt, tajā vajadzētu būt vismaz kaut kādai nojausmai - par ko ir stāsts? Taču šis zīmējums manā uztverē saistās, piemēram, ar fiziku vai ķīmiju, varbūt ar medicīnu. Bet dziesmu svētki? Nu, nopietni? Kaut ko tādu var uzzīmēt arī mākslas skolas trešā kursa audzēknis. Bet tagad ir tāda sajūta, ka kāds ir vienkārši paņirgājies par auditoriju, uz kuru šis logo it kā attiecas. Neizskatās, ka, veidojot šo logo, kāds būtu piepūlējies. Kaut ko uzpīpēja, uzvilka krāsainas zarniņas un kubiciņus, un lieta darīta,” Gundega Rancāne ironizē par “Rīgas mākslas mafiju”, kurai ir savi mākslas un dizaina kritēriji.
“Šajā logo nav neviena punkta, kas vedinātu domāt, ka runa ir par dziesmu svētkiem. Protams, ir arī koncepcija, kas mēģina skaidrot šo logo. Taču reizēm nav svarīgi tas, ko uzzīmē, bet tas, kā to izstāsta. Manuprāt, vajadzēja rasties vismaz kaut kādām asociācijām latviešu sirdīs. Ja ir vajadzīgi gari paskaidrojumi par dziļo domu, kas ieslēpta šajā logo, tad sanāk tāda ņirgāšanās par sabiedrību,” uzskata Gundega Rancāne.