Gadiem gruzdošais konflikts starp dziedātāju, izcilo tenoru Aleksandru Antoņenko un operteātra “Latvijas nacionālā opera un balets” (LNOB) valdes priekšsēdētāju Egilu Siliņu no dzirkstelēm pacēlies liesmās, uzjundot kaislības mākslas un arī nemākslas pasaulē.
Iepriekšējā publikācijā iepazināmies ar Aleksandra Antoņenko viedokli. Tagad turpinām ar Kultūras ministriju un Egilu Siliņu. Pievienojam arī Antoņenko komentāru, kas izrādījās galēji nepieciešams.
Jautājumi Kultūras ministrijai un ministrijas atbildes.
Kas ir zināms ministrei Loginai par Antoņenko un Siliņa konfliktu?
Aizvadītajā nedēļā ministre tikās ar solistu Aleksandru Antoņenko, kuras laikā viņš izklāstīja savu viedokli par situāciju.
Vai ministrei ir zināms, ka Operā dzied Kristiāns Benedikts, kam liegts uzstāties Lietuvā, jo viņš ir uzstājies Baltkrievijā?
Sadarbība ar māksliniekiem ir jāizvērtē attiecīgās kultūras iestādes vadībai, šajā gadījumā Latvijas Nacionālā Operas un baleta (LNOB) valdei. Kultūras ministrija (KM) jau kopš Krievijas pilna mēroga agresijas kara Ukrainā pirmās dienas - 24.02.2022. - aicinājusi nesadarboties ar māksliniekiem, kuri strādā Krievijā un/vai Baltkrievijā.
Kāpēc Siliņš neļauj uzstāties Operā solistam Antoņenko?
LNOB repertuāra, tāpat kā to izpildošo mākslinieku izvēles politika ir pilnībā LNOB valdes kompetences jautājums. Latvija ir demokrātiska valsts, un demokrātiskās valstīs KM neiejaucas valsts kapitālsabiedrību repertuāra izvēles/saturiskajos jautājumos.
Vienlaikus KM jau kopš Krievijas pilna mēroga agresijas kara Ukrainā pirmās dienas - 24.02.2022. - izteikusi nelokāmu atbalstu Ukrainas tautai un publisku aicinājumu nesadarboties ar māksliniekiem, kuri strādā Krievijā un/vai Baltkrievijā. Līdz šim kultūras norišu rīkotāji šim aicinājumam atsaukušies.
Operā dzied arī Murats Karahans, kurš brauks dziedāt uz Maskavas Lielo teātri. Karahanu pārstāv Siliņa sievas vadīta aģentūra. Vai par to nav jāziņo VDD?
Kā KM informējusi LNOB, Murats Karahans Operā uzstājās pagājušajā sezonā - kā Kalafs Džakomo Pučīni operā “Turandota” 2023. gada 1. aprīlī un Rīgas Operas festivāla Galā koncertā 2023. gada 23. jūnijā. Konkrētajā laika posmā pērn nebija nekādas informācijas par mākslinieka koncertēšanu Krievijā. Šosezon, parādoties informācijai par mākslinieka jaunajām uzstāšanās iecerēm, LNOB nav plānojusi un negatavojas ar M. Karahanu sadarboties.
Nacionālā opera ir valsts kapitālsabiedrība. Kādā veidā ministrija var ietekmēt Operas mākslinieciskās izvēles?
Lūgums skatīt atbildi uz 3. jautājumu.
Jautājumi LNOB direktoram Egilam Siliņam un viņa atbildes.
Kāpēc Operas direktoram Siliņam izveidojies konflikts ar dziedātāju Aleksandru Antoņenko?
Man, Egilam Siliņam, nav konflikta ar Aleksandru Antoņenko.
Kāpēc Aleksandram Antoņenko nedod lomas Operā?
Aleksandram Antoņenko tika izteikts piedāvājums dziedāt šā gada 2. maija izrādē “Adriana Lekuvrēra” . Šo izrādi ir plānots ierakstīt TV kanālam ARTE, un šo operu Antoņenko jau dziedāja šajā sezonā septembrī. Par maija izrādi Antoņenko pieprasīja trīsreiz lielāku honorāru. Viņa finansiālās vēlmes nevarējām apmierināt, un tika nolemts, ka minēto izrādi dziedās mūsu operas solists Raimonds Bramanis, kurš ar šo lomu ļoti labi dziedāja šajā sezonā.
Esmu amatā četrus gadus un četrus mēnešus, un puse no šī laika bija covid19 iespaidā. Antoņenko tika izteikts piedāvājums dziedāt operas “Pīķa dāma “ atjaunojumā, kā arī Verdi operas “Aīda” atjaunojumā LNOB. Abus šos piedāvājumus Antoņenko dažādu iemeslu dēļ nepieņēma.
Kāpēc Operā dzied cilvēks, kam liegts dziedāt Lietuvā - pēc uzstāšanās Baltkrievijā? Tas ir Kristiāns Benedikts.
Tenoram Kristianam Benediktam nav liegts uzstāties Lietuvā, kā apgalvo Antoņenko. Viņš pagājušajā vasarā dziedāja Ērika lomu “Klīstošajā holandietī” festivāla izrādēs Klaipēdā un Izmaila lomu Verdi operā “Nabuko” Kauņā. Viņam plānota pirmizrāde šā gada 13. aprīlī izrādē “Turandota” Igaunijā Vanemuines teātrī, kā arī nākamajā sezonā Viļņā arī “Turandotas” izrāde. 2023. gadā Benedikts ir dziedājis Ukrainas pilsētās Odesā, Ļvivā un 27. augustā Dņipro operā Radamesa lomu operā “Aīda”.
Kāpēc Operā dzied Murats Karahans, kurš drīz gatavojas dziedāt arī Maskavas Lielajā teātrī? Vai šis nav jautājums, kas jāuzdod Valsts drošības dienestam?
Tenors Murats Karahans dziedāja LNSO 2023. gada jūnijā. Šis kontrakts par piedalīšanos vienā koncertā tika slēgts bez jebkādas aģentūras starpniecības. Karahans ir ļoti iemīļots Latvijas publikas mākslinieks un daudzus gadus iepriekš bieži uzstājies LNSO. Par Karahana gatavošanos dziedāt Maskavā man nekas nav zināms un nebija zināms, kad viņš pirms gada tika aicināts uz Rīgu.
Vai Egils Siliņš gatavojas kandidēt uz nākamo termiņu Operas direktora vēlēšanās?
Kultūras ministrija vēl nav paziņojusi, vai uz nākamo termiņu tiks rīkots konkurss, vai arī līgums tiks pagarināts. Kad būšu saņēmis ziņu, tad arī lemšu.
Aleksandrs Antoņenko vēlējās precizēt Egila Siliņa atbildes, kuras, pēc Aleksandra domām, nebija īsti patiesas un godīgas.
Pirmām kārtām par to, ka Antoņenko esot pieprasījis trīsreiz lielāku honorāru. ”Sadalīsim šo “trīsreiz lielāko honorāru” trīs daļās,” iesāk Antoņenko, “viena daļa bija paredzēta par izrādi, kas tiek ierakstīta, otra daļa ir par ģenerālmēģinājumu - ar tērpiem, ar grimu -, tas arī tiek ierakstīts. Trešā daļa ir autortiesības, ko maksā vācu telekompānija ARTE - nevis Opera. Tāpēc pateikt, ka es esot pieprasījis “trīsreiz lielāku honorāru” - tie ir absolūti murgi. Nevajag muļķot cilvēkus: visi lieliski zina, kurš maksā autortiesības, un tās nav jāmaksā Operai. Nesaprotu, kāpēc Siliņam rūp vācu telekanāla finansiālais stāvoklis? Turklāt - šis “trīsreiz lielākais honorārs” ir tikai 75% no Antoņenko viena honorāra.”
Par Kristiana Benedikta uzstāšanās izvēlēm mūsu tenors izsakās ironiski: “Jā, viņš uzstājās arī Ukrainā. Pēc uzstāšanās Minskā viņš aizbrauca uz Ukrainu acīmredzot tāpēc, lai aizmālētu savus grēkus. Saprotiet, man nav problēmu, ka Benedikts dzied Operā - lai viņš turpina to darīt! Un Benedikts, izrādās, dzied arī Tartu, Klaipēdā un Kauņā. Bet jautājums ir pavisam par ko citu: kāpēc es nedziedu Operā?”
Aleksandram Antoņenko ir piedāvāts uzstāties Maskavā - Lielajā teātrī nodziedāt divas izrādes. Piedāvājums tika izteikts 2022. gadā - jau pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā. Antoņenko atbildēja aicinātājiem: “Jūs piezvanījāt ukrainim uz Latviju.” Protams, Antoņenko atteicās no šī piedāvājuma.
Savukārt par to, ka Aleksandram Antoņenko piedāvāts dziedāt Verdi operas “Aīda” atjaunojumā, viņš teic: “Laikā, kad lidoju no ASV atpakaļ uz Eiropu, man, izrādās, zvanīja Siliņš. Saprotams, es nevarēju nedz to zināt, nedz atbildēt uz zvanu. Kad atlidoju uz Eiropu, saņēmu īsziņu. Izrādās, Siliņš steidzīgi bija meklējis tenoru, lai glābtu izrādi. Bet bija jau par vēlu - es uz to nevarēju paspēt. Vai tas nozīmē, ka es šo piedāvājumu nepieņēmu “dažādu iemeslu dēļ”?”
Antoņenko uzsver: “Egils Siliņš manipulē ar informāciju, piemēram, par Muratu Karahanu. Jautājums faktiski ir nevis par to, kur viņš ir dziedājis, bet par to, ka Egila Siliņa sievas aģentūra pārstāv Muratu Karahanu, un ar šo pārstāvniecību viņš šogad dziedās Maskavā.”
Kultūras ministrijas atbildi Antoņenko nodēvēja par impotentu, jo “atbildē aiz oficiālām frāzēm nekā nav”. Viņš turpina: “Ministrija uzsver, ka dzīvojam demokrātiskā valstī. Bet vai demokrātija ir viena cilvēka visatļautība? Es uzdevu konkrētu jautājumu par savu vietu latviešu kultūrā un Nacionālajā operā. Ministrija atbild, ka Operas vadībai ir brīva griba mani neaicināt dziedāt. Ministrijas atbildēs nav nekādas jēgas. No KM atbildēm saprotu to, ka Antoņenko nedzied tāpēc, ka mums ir demokrātiska valsts. Bet es gribu iebilst: demokrātiskajās vērtībās ietilpst arī cilvēka tiesības par darbu saņemt atalgojumu.
Savukārt Siliņš mani parāda tā, it kā es būtu naudaskārs cilvēks. Vai man nav tiesību uzskatīt, ka Siliņš vēršas tieši pret mani personīgi, translējot melus un maldus? Sabiedrībai tagad esmu attēlots pavisam nepievilcīgi - pateicoties Egilam Siliņam.”