Kariņš izpļekarējis naudu privātajās lidmašīnās, spļaujot sejā nodokļu maksātājiem

© Depositphoto/Neatkarīgā

Saeimas Pieprasījumu komisija vakar noraidīja “Apvienotā saraksta” (AS) pieprasījumu Ministru prezidentei Evikai Siliņai (JV) par bijušā premjera (tagad ārlietu ministra) Krišjāņa Kariņa (JV) speciālo avioreisu tēriņiem. No 2021. līdz 2023. gadam Kariņa 18 lidojumi, kuros tika izmantotas privātās lidmašīnas, valstij (nodokļu maksātājiem) izmaksāja 613 830 eiro – aptuveni 10 reizes vairāk nekā izmantojot regulāros reisus.

Viens no pieprasījuma iesniedzējiem, Saeimas deputāts Edvards Smiltēns (AS) Pieprasījumu komisijas sēdes laikā uzsvēra, ka izpildvaras pārstāvji - Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis un premjere Evika Siliņa - nav snieguši atbildes uz vairākiem pieprasījuma jautājumiem, proti, par pasažieru skaitu katrā reisā, kuri ir bijuši pasažieri, kāds ir bijis ekonomiskais pamatojums, kādi ir precīzie galamērķi utt. “Jautājumi bija nepārprotami, atbilžu nebija,” situāciju raksturoja Smiltēns.

Nebija arī atbildes uz jautājumu: vai regulārie reisi uz Kariņa nolūkotajām valstīm bija nepieejami? Speciālo reisu galamērķi atradās Beļģijā, Slovēnijā, Vācijā, Francijā, Portugālē, Lielbritānijā, Slovākijā, Nīderlandē, Dānijā, Čehijā, Polijā un Moldovā. Uz šīm valstīm no lidostas “Rīga” nav noorganizēts neviens regulārais reiss? Vai arī ierašanos šajās valstīs traucēja sarežģīta loģistika, veidojot reisu savienojumus?

Pasažieri šajos privātajos lidaparātos arī ir noslēpums. “Ņemot vērā Ministru prezidenta ārvalstu oficiālās un darba vizītes veidus, valsts intereses, kā arī atsevišķos gadījumos vizītes protokolāros un loģistikas aspektus, uzņemošās valsts tradīcijas, delegācijas sastāvā tika iekļauti Ministru prezidenta biroja pārstāvji, Ārlietu ministrijas, kā arī Valsts drošības dienesta pārstāvji,” teikts Citskovska vēstulē. Visvairāk aizkustina “uzņemošās valsts tradīcijas”: ja premjers ar savu svītu lido, plebejiski izmantojot regulāro reisu, un ierodas konkrētajā lidostā, piemēram, Portugālē, turklāt bez portvīna glāzes rokā, tad viņu aizsūta atpakaļ uz Latviju?

Evikas Siliņas parlamentārais sekretārs Jānis Patmalnieks (JV) norādīja, ka daudzu valstu amatpersonas, izrādās, izmanto speciālos reisus un ka līdzīgas debates par šiem jautājumiem jau notikušas Igaunijā, Lietuvā, Somijā. Un Igaunijā par to ticis debatēts jau 2016. gadā. Citskovskis īpaši uzsvēra, ka ministru prezidentam kā amatpersonai esot ļoti intensīvs darba režīms gan iekšpolitiski, gan ārpolitiski. Bieži vien tikai pāris dienas pirms vizītes tiek noskaidrots, ka tā notiks, un galamērķi - ak, neraža! - ne vienmēr sakrīt ar regulārajiem avioreisiem.

Bet, lai tiktu vaļā no uzmācīgās opozīcijas, Patmalnieks attapa pateikt, ka tāds pieprasījums nav atbalstāms, jo ir adresēts Ministru prezidentei Siliņai, uz kuru neattiecas pieprasījumā minētie reisi. Nuja, Kariņa tēriņi neattiecas uz šo valdību, tāpēc liecieties mierā.

Rezultāts: astoņi komisijas deputāti bija pret pieprasījumu Ministru prezidentei Evikai Siliņai par bijušā premjera Kariņa speciālo avioreisu tēriņiem. Tie bija: Raimonds Čudars (JV, komisijas vadītājs), Augusts Brigmanis (ZZS), Gundars Daudze (ZZS), Ingrīda Circene (JV), Inese Kalniņa (JV), Andris Šuvajevs (PRO), Jānis Reirs (JV), Jānis Patmalnieks (JV).

Nav sarežģīti pamanīt, ka koalīcijas draudzīgais pulciņš nodziedāja saskanīgu dziesmiņu par to, ka, pirmkārt, opozīcijai nekas nav jāzina, otrkārt, mēs tērēsim tik, cik gribēsim, un tā nebūs jūsu darīšana. Tāpēc arī Lindas Liepiņas (LPV) jautājums izskanēja tuksnesī: kāpēc laikā, kad tik aktuāli ir jautājumi par naudas nepietiekamību dažādās nozarēs, deputāti netiek nodrošināti ar pieprasītajām atbildēm?

Politologs Filips Rajevskis: “Tikko klausījos kādu amerikāņu raidierakstu. Runāja Džareds Kušners, kurš savulaik bija Trampa padomnieks Tuvo Austrumu jautājumos. Viņš runāja par “Hamās” vadītājiem, kuri ir miljardieri, izstāstot ļoti labu līdzību. Reiz bijusi tikšanās, uz kuru ieradās Izraēlas valsts pārstāvji, izmantojot normālu komerciālo reisu. Jordānijas karalis arī atlidoja ar parastu komerciālo reisu. Un tad ieradās “Hamās” pārstāvji privātajās lidmašīnās kopā ar karalisku svītu… Tā ir nabadzības pazīme. Kad valsts līdzekļi tiek tērēti privātajām lidmašīnām, tā ir trešās pasaules valsts pazīme. Tā neatļausies darīt neviena civilizēta valsts.”

Rajevskis atzīst, ka ASV vai Ķīnas prezidents var atļauties lidot ar privātu lidmašīnu, jo tās ir pasaules lielvalstis - ar miljardu un triljonu ekonomikām. “Tad, kad mēs runājam par mazu, demokrātisku Eiropas valsti, varam sākt saprast iemeslus, kāpēc mēs esam tur, kur mēs esam. Mazas valsts lielākais pigmejs pārvietojas ar privāto lidmašīnu! Tā ir spļaušana sejā nodokļu maksātājiem. Un tagad kāds vēl runās par eiropeisku valsti?” dusmojas Rajevskis, droši vien nodomādams: lai man piedod īstie pigmeji. Jo domāts taču par gara pigmejiem…

Smalkākais šajā stāstā ir tas, ka nedz bijušais premjers, nedz tagadējā ministru prezidente, nedz dižkoalīcija nejūtas pie vainas, ka prasti tiek izpļekarēta nodokļu maksātāju nauda, bet pļekarētāji pat nedomā kaut ko skaidrot, iztiekot vien ar blā-blā vēstulēm. Kas tas ir? Nicinājums vai nekaunība? Vai abi kopā?

P.S. “Apvienotais saraksts” ir vērsies Valsts kontrolē, aicinot izvērtēt Kariņa VIP lidojumu izmaksu pamatotību. “Dārgu un ekskluzīvu pakalpojumu izmantošana savu personisko ērtību apmierināšanai un nevēlēšanās par to informēt sabiedrību liecina tikai par augstprātību un aroganci. Izskatās, ka daži budžeta līdzekļus sākuši uzskatīt par savējiem,” skaidro Edvards Smiltēns.

Komentāri

Runājot par Latvijas mežu apsaimniekošanas politiku, jāuzsver vairākas lietas. Vispirms jāatzīst, ka Latvijā meži ir viens no tās nozīmīgākajiem dabas resursiem. Turklāt ne tikai ekonomiski, bet arī sociāli un tīri estētiski. Ko vērta ir Latvijā raksturīgā ogu un sēņu lasīšanas tradīcija vien. Nemaz nerunājot par relaksējošām pastaigām mežā.

Svarīgākais