Tikai 60% Latvijas automobiļu iziet tehnisko apskati “ar pirmo piegājienu”

© F64

Dabūt uz auto vējstikla uzlīmīti, kas apliecina, ka tavam auto ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē, proti, iziet tehnisko apskati (TA), – tas ir tieši tāpat kā nokārtot svarīgu, sarežģītu eksāmenu. Tā vismaz apgalvo liela daļa autovadītāju. Un tā – ik gadu. Bet cik labi būtu, ja šo “eksāmena prieku” varētu “baudīt”, teiksim, reizi divos gados? Par šo domu iestājas daudzi. Bet tikpat daudzi arī ir pret to.

Intervāls būs spēkā no 2025. gada

2016. gadā sabiedrības iniciatīvu portālā “manabalss.lv” tika uzsākta parakstu vākšana par to, lai noteiktu, ka transportlīdzekļa tehniskā apskate jāveic reizi divos gados. Toreiz būtiskākais arguments, lai iniciatīvu tomēr neīstenotu, bija neapmierinošais ceļu stāvoklis. Pēdējoreiz šāda parakstu vākšana notika 2023. gada ziemā, pēc vajadzīgā parakstu skaita sasniegšanas iniciatīvu iesniedza Saeimā.

Kāpēc iniciatīva tika iesniegta vēlreiz? Tās iesniedzējs uzskatīja, ka autoceļu tehniskais stāvoklis ir uzlabojies, kopumā daudz neatpaliekot no Lietuvas, kur tehniskās apskates termiņš ir divi gadi. Savukārt administratīvo pārkāpumu naudas sodu iekasēšanai ir izveidots mehānisms, kurā panākta efektīva tiesu izpildītāju iesaiste. Tāpēc iesniedzējs uzskatīja, ka likumdevējam jautājums par transportlīdzekļu tehniskās apskates termiņa pagarinājumu būtu izskatāms atkārtoti.

Šis jautājums arī tika izskatīts atkārtoti. Saeima lēma, ka jauniem automobiļiem valsts tehniskā apskate no 2025. gada būs jāveic trīs gadu laikā pēc reģistrācijas. Otrā tehniskā apskate būs jāveic ne vēlāk kā pēc diviem gadiem. Savukārt trešā un ceturtā - vēl ik pēc diviem gadiem. Turpmākās apskates pēc šiem deviņiem gadiem savukārt ir noteikts veikt katru gadu. Šāds tehniskās apskates intervāls būs spēkā no 2025. gada 1. janvāra.

Kaut gan iniciatīvas iesniedzēja prasība, ko atbalstīja gandrīz 14 000 parakstītāju, netika izpildīta tieši tā, kā viņš bija pieprasījis, proti, jebkurai vieglajai automašīnai obligāto tehnisko apskati noteikt reizi divos gados, saziņā ar autoru portāls “manabalss.lv” šo iniciatīvu traktēja kā atbalstītu.

Palūdz, lai tavu auto kārtīgi izkrata

Un tomēr sapnis par “reizi divos gados” - ne tik jauniem auto - nepiepildījās. Vai šīs neizpildes pamatā ir transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, kas no viena auto ir mērāms simtos eiro un ko vēlas iegūt valsts, vai arī automašīnu neapmierinošais tehniskais stāvoklis?

Manuprāt, gan viens, gan otrs. Ar pirmo piegājienu aptuveni tikai 60% automobiļu iziet tehnisko apskati. Loģiski: ja šie paši auto TA veiks reizi divos gados, tad ar pirmo reizi šo “eksāmenu” noliks tikai 30%. Taču ekspluatācijās nodoklis būs jāmaksā jau par diviem gadiem: jūs taču nedomājat, ka valsts izlaidīs to vienu gadu, vai ne?

To, ka TA ir nervozs, nepatīkams un finansiāli ietilpīgs pasākums, mēs, autoīpašnieki, zinām. Bet pavisam nesen dzirdēju kādu sarunu, kas apliecināja TA aizstāvju argumentus. “Zini, tieši tehniskajā apskatē man pateica, ka pakaļējā atspere salūzusi un slieksnis sapuvis. Aizbraucu pie meistara, viņš ielika jaunu atsperi, salodēja divus sliekšņus un vēl atklāja, ka jāmaina ģeneratora siksna un zobsiksna!” Sarunbiedrs atbildēja: “Tik lētu diagnostiku kā tehniskās apskates stacijās tu nekur nedabūsi - tikai 25 eiro. Palūdz, lai tavu auto kārtīgi izkrata, puikas tev visu pateiks. Saki paldies TA, ka uz ceļa nepaliki ar visu savu salauzto atsperi un zobsiksnu!”

25 eiro - tā tiešām ir dievīgi zema samaksa par diagnostiku. Bet tas nodoklis… par ko mums nav zināms, kur tas aizplūst, kā vienīgi tas, ka valsts budžets papildinās ar miljoniem eiro, kuri nebūt simtprocentīgi nenonāk ceļu remontos un jaunu ceļu būvniecībā.

Varbūt vērts atjaunot Ceļu fondu?

Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA) sarunā ar “Neatkarīgo” apliecināja, ka tika atbalstīts ierosinājums jaunajiem auto pirmo apskati veikt pēc trim gadiem. “Savukārt automašīnām, kuru vecums ir no pieciem līdz desmit gadiem, būtu sarežģīti pieļaut apskati reizi divos gados, jo jau tagad gandrīz puse no šādiem auto neiziet TA. Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem Eiropas Savienībā, un pēdējos gados šis rādītājs ir pasliktinājies - mūsu autoparks ir kļuvis vēl vecāks,” saka Vitenbergs, “turklāt arī tās jaunās automašīnas, kas tiek ražotas tagad, sagurst arvien ātrāk.”

Uz autovadītāju protestiem pret ceļu un šoseju slikto klājumu, kas daudzējādā ziņā grauj automašīnu ritošo daļu (un ne tikai to vien), Vitenbergs atbild: “Nu, ceļi tomēr paliek mazliet labāki, nevar apgalvot, ka tie ir tikpat slikti kā agrāk. Reģionālie ceļi tiek uzlaboti, sliktāk ir ar vietējiem ceļiem. Tieši par tiem mēs patlaban cīnāmies.”

Nerimstošo vēlmi veikt TA reizi divos gados “Neatkarīgajai” komentēja arī CSDD valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks: “Tagad situācija ir mainījusies. Automašīnu TA periodiskums ir noteikts Ceļu satiksmes likumā: jaunajiem automobiļiem TA ir jāiet pirmo reizi pēc trim gadiem, pēc tam - trīs reizes ik pa diviem gadiem. Tikai no deviņu gadu vecuma transportlīdzeklim TA būs jāveic katru gadu. Ja skatāmies no ceļu satiksmes drošības viedokļa, tas tomēr var radīt bīstamību: būs vairāk transporta līdzekļu ar tehniskiem bojājumiem.”

Aivars Aksenoks atgādināja, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, kas skaitāms simtos eiro, nav CSDD ieņēmums: “Vienkārši pie CSDD esam radījuši iespēju, ka cilvēki var nomaksāt arī šo nodokli, kas ienāk valsts budžetā. Einara Repšes laikos tas bija Ceļu satiksmes drošības fonds, uz kuru novirzīja šo nodokli. Valdība vairs neatbalstīja šādus speciālos fondus, līdz ar to minētais nodoklis ieplūst valsts budžetā, un tad valdība spriež, cik no šīs naudas novirzīt ceļu remontam un būvei.”

Varbūt laiks atjaunot kādreiz likvidēto ceļu fondu, lai autoīpašnieki būtu pārliecināti un droši par to, ka viņu nauda iebirs nevis kaut kādā melnajā caurumā, bet aizies tiem mērķiem, kam tā paredzēta, un viņu spēkrati necietīs no bedrainajām ielām un ceļiem, ko nereti “labo” čaklīši, kuriem rokas aug, piedodiet, no pēcpuses?

Jāpiebilst, ka vairumā Eiropas valstu jaunajiem auto pirmā TA ir pēc diviem gadiem, savukārt Somijā, Zviedrijā, Norvēģijā, Beļģijā, Francijā, Slovākijā, Šveicē un Spānijā - pēc trim gadiem. Tā kā pēc trim gadiem auto vairs tik jauns, sākas ikgadējās apskates.