Motociklu aizlieguma troksnis būs noderīgs?

Pagājušā gada motobraucēju salidojums „Kurland Bike Meet 2019” © Aivars Ķesteris/F64

„Kaimiņi reiz pasūdzējās vietējā pašvaldībā, ka es svētdienā pārāk skaļi atkritumu tvertnē esmu izbērusi pudeles,” pirms pāris gadiem šādu gadījumu man izstāstīja paziņa, kura dzīvo Vācijā. Toreiz tikai pasmaidīju, sak, ir nu gan smalkas ausis tiem vāciešiem. Redz, pudeles par skaļām! Bet nu „vainīgo” trokšņotāju pulkam tiek pievienoti arī motobraucēji.

Maijā Vācijā vairākas federālās zemes paziņoja par ieceri mazināt motociklu radīto troksni, nosakot, ka tas nedrīkst pārsniegt garāmbraucošas automašīnas vai zāles pļāvēja radīto skaņas piesārņojumu. Savukārt Bundesrāts - parlamenta augšpalāta, kurā pārstāvētas visas federālās zemes, pavisam nesen pilnā nopietnībā gatavojās spriest par iespējamo motociklu aizliegumu svētdienās un nacionālo svētku dienās.

Reaģējot uz šo „gatavošanos”, tūkstošiem motociklistu iesaistījās protesta akcijā pret ieceri aizliegt svētdienās un svētku dienās braukt ar motocikliem. Tā, piemēram, Frīdrihshāfenē pie Bodenezera bija pulcējušies aptuveni 5000 motociklistu, savukārt Štutgartē demonstrācijā piedalījušies ap 8000 rūcošo protestētāju. Hamburgas Rēperbāni bloķēja aptuveni 750 motobraucēji, bet Šverīnē pulcējās ap 1000 motociklistu. Valsts mēroga protesta akciju, kas kopumā notika vairākos simtos pilsētu, rīkoja organizācija „Motociklisti par brīvību”.

Te nu jālūko divas atšķirīgas pieejas motobraukšanas hobijam: ir cilvēki, kuri vienkārši pārvietojas ar motociklu un dara to ar prieku sev un ar atbildību pret citiem satiksmes dalībniekiem, un ir cilvēki, kuri vēlas izrādīties, sak, cik es foršs, man ir mocis, un iesālieties jūs, pārējie! Pirmo ir daudz vairāk, tos mēs it kā pat neredzam - nu, brauc un brauc. Otros mēs diemžēl pamanām viņu skaļuma un uzbāzības dēļ.

Tādus ir pamanījis arī Raimonds Pauls: daži neadekvāti motodrillētāji ar īpaši uztjūnētiem pļerkšķiem mēdz pa naktīm izklaidēties Zigfrīda Meierovica bulvārī tieši zem Maestro logiem. Līdzīgas sūdzības ir pamanītas arī sociālajos tīklos. Tas nozīmē, ka viens otrs āksts met nepatīkamu ēnu uz visiem motobraucējiem, un šāda rīcība var izsaukt nepatiku pret visiem motobraucējiem. Līdzīgi uzskata arī Vācijas Brīvo demokrātu partijas (FDP) ēnu kabineta transporta ministrs Olivers Lukšičs: „Tā vietā, lai vērstos pret nedaudzajām melnajām avīm motociklistu kopienā, stingrāka kontrole aizdomas vērsīs pret mums visiem.”

Nebūtu nekāds brīnums, ja mūsu iejūtīgā valdība arī sāktu vērsties pret visiem motobraucējiem, sak, kāpēc gan kaut ko neaizliegt, ja var aizliegt? Arī aizlieguma troksnis ir noderīgs, ja vajag noslēpt kaut ko, teiksim, ne visai sabiedrībai rādāmu. Piemēram, kovidhistērijas iniciētā aizņēmuma naudas izlietojumu... Ja tīmeklī atrodamais saraksts ar pētniekiem, kuri piedalās miljonu eiro novērtētos pētījumos (?) ar nosaukumu „Valsts pētījumu programma Covid-19 seku mazināšanai” nebūs naidnieku izveidots feiks, tad tieši tas būs jānoslēpj no skaudīgajiem ļautiņiem, kuri nebūs tikuši līdz tādai zelta silei.

Bet par to - vēlāk. Šobrīd - par motociklistiem. Parunāju ar motobraucēju Pēteri (zinu gan viņa uzvārdu, gan viņa pārstāvēto motoklubu, bet Pēteris vēlējās palikt anonīms). Lūk, viņa izbrīns: „Tad varbūt svētdienās aizliegt braukt arī automašīnām un motorlaivām? Ja valdība kaut ko tādu izdomās un, nedod, Dievs, arī pieņems, tad arī mums vajadzēs celties protestiem. Valdībai labāk iesaku parūpēties par mediķiem un skolotājiem. Un ko tad mums, motobraucējiem, darīt nedēļas nogalēs? Dzert šņabi un šņaukt narkotikas? Tā būs labāk? Ja ir kādi pajoliņi, kuri pa naktīm trokšņo, vajag zvanīt uz 112 un par viņiem ziņot, nevis gāzt vainu uz visiem motobraucējiem.”

Līdzīgi bija arī ar tiem dažiem bezatbildīgajiem lopiņiem, kuri šopavasar ar motocikliem izpostīja latviešu strēlnieku cīņu vietas Ložmetējkalnā: sabiedrība vainu „ieraudzīja” visos motobraucējos, un tas vairs nebija labi. Tāpēc ir jāatšķir „motoāksti” no normāliem braucējiem, un vispārēja motoaizlieguma troksnis šoreiz nebūs noderīgs, jo tas neatrisinās dažu ar uzmanības deficītu sirgstošu indivīdu problēmas.

P.S. Sveiciens Baltijas valstu lielākā un vienīgā motobraucēju salidojuma „Kurland Bike Meet 2020” dalībniekiem Ventspilī! Lai brīvība, lai vējš matos un bārdās, lai rūciens līdz debesīm!

Komentāri

Eiropas mājdzīvnieku produktu izplatītāju un ražotāju asociācija FEDIAF veikusi pētījumus par kaķu skaitu Eiropas valstu mājsaimniecībās. Pētnieki secinājuši, ka Latvijā kaķi dzīvo 37% no visām mājsaimniecībām. Tas ir trešais augstākais rādītājs Eiropas valstīs. Pirmajā vietā ar 48% ir Rumānija, otrajā ar 41% atrodas Polija. Kā izskaidrot to, ka esam tik ļoti pieķērušies šiem mīļajiem mājdzīvniekiem; kas mums tik ļoti patīk kaķos – pētījumu rezultātus “Neatkarīgajai” skaidro dzīvnieku mājvietas “Ulubele” saimniece Ilze Džonsone un sociologs Aigars Freimanis.