Ar putojoša šampanieša strūklām Čehijā, Ostravas pilsētā, rūpnīcas “Škoda Vagonka” montāžas cehā tika “apmazgāti” jaunie elektrovilcieni, kuriem jau šogad jāsāk pārvadāt Latvijas pasažierus.
Tiek solīts, ka jau maijā Latvijā ieradīšoties pirmie sastāvi, kuri šeit tiks testēti un pēc sertifikācijas procesa pabeigšanas septembrī sāks regulāros pasažieru pārvadājumus Pierīgas elektrificētajos dzelzceļa posmos. Svinīgajā vilcienu “atklāšanas” ceremonijā ražotāju pārstāvji nemitīgi uzsvēra Covid-19 ietekmi, kuras dēļ vilcienu ražošana jau tagad nedaudz atpaliekot no grafika. Pirmos sastāvus vajadzēja pabeigt jau pērnā gada nogalē, taču pandēmijas dēļ darbi aizkavējušies. Tas gan, kā norāda Latvijas puse, nenozīmē, ka līguma nosacījumi būtu koriģēti - šogad jābūt piegādātiem 14 vilcienu sastāviem un līdz 2023. gada beigām visiem 32 sastāviem (katrs ar četriem vagoniem un vairāk nekā 440 cilvēku ietilpību).
Taču tagad vilcienu ražošanu var apdraudēt karš Ukrainā. Metālu, tajā skaitā alumīniju, rūpnīca iegādājas arī no Krievijas un Ukrainas. Šobrīd grūti teikt, kā karadarbība ietekmēs šīs piegādesun cik lielā mērā tas varētu ietekmēt pašu ražošanas gaitu, taču ar to jārēķinās. No otras puses, Latvija un mūsu “Pasažieru vilciens” šobrīd ir lielākais šīs rūpnīcas pasūtītājs. Netālu no rūpnīcas galvenajiem korpusiem “Škoda Vagnonka” īrē milzu angāru, kurā notiek tikai mūsu vilcienu vagonu metāla detaļu montāža. Tas nozīmē, ka neatkarīgi no situācijas Krievijā un Ukrainā rūpnīca atradīs alternatīvas iespējas iegādāties nepieciešamo metālu pasaules tirgū, lai darbus paveiktu. Jautājums vienīgi, vai iekļausies grafikā.
Jebkurā gadījumā, ar aizkavēšanos vai bez, vilcieni jau pavisam drīz nonāks Latvijā. Kā atzīmēja satiksmes ministrs Tālis Linkaits, būs milzu gandarījums, ka ieilgušais process, kura rezultātā esam pēdējā ES valsts, kura joprojām ekspluatē padomju laiku vilcienus (jaunākais no tiem ražots 1988. gadā), būs beidzies un mēs beidzot iegūsim jaunus, mūsdienīgus vilcienus.
Kādi ir šie jaunie vilcieni, un vai Latvijas iedzīvotāji par iegādāto preci būs tikpat gandarīti kā Linkaits? Manuprāt, vilcieni ir glīti krāsoti. “Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis gan izteica bažas, ka visā Eiropā ir izveidojies starptautisks grafiti “bandītu” tīkls, kurš gūst savdabīgu baudījumu no jaunu vilcienu un citu sliežu transportlīdzekļu vagonu apķēpāšanas. Tāpēc jaunie, glītie vagoni var tikt šīs kustības apskādēti.
Vilcienos būs elektronisko iekārtu USB pieslēgums, kas nodrošinās to uzlādi. Būs plašas, arī invalīdiem pieejamas tualetes telpas, gaisa sildītāji ziemā un dzesētāji vasarā. Taču vislielākais manāmais uzlabojums būs ieeja vagonā vienā līmenī ar dzelzceļa perona platformu. Ne visur šīs platformas jau ir pārbūvētas, bet līdz nākamā gada beigām (Linkaits prognozēja, ka pat, iespējams, agrāk) visas stacijas būs modernizētas.
Tomēr, lai medus neliktos tik salds, dažas piezīmes, lai bilde iezīmētos pilnīgāka. Pieļauju, ka daudzi varētu justies nedaudz vīlušies. Tieši tāpēc, ka bija tik ilgi jāgaida uz jaunajiem vilcieniem, varētu būt radušās nepamatoti augstas cerības. Patiesībā jaunie vagoni ir samērā vienkārši un nekāda īpaša komforta vai dizaina estētikas tur nav. Vietumis pat tie ir visai saspiesti. Cilvēkiem ar garākām kājām vai lielāku ķermeņa masu var būt zināms diskomforts atsevišķās sēdvietās. Arī pēc izmēriem tie ir ļoti līdzīgi vecajiem RVR vagoniem, jo, kā skaidro Linkaits un Grigulis, dzelzceļa elektroinfrastruktūra ir veidota vecajiem vagona izmēriem, tāpēc arī jaunie ir tāda paša izmēra.
Linkaits sola, ka tikšot pārveidots viss Pierīgas elektrovilcienu tīkls. Tikšot palielināta satiksmes intensitāte, lai pārvietošanās ar vilcienu kļūtu cilvēkiem patīkamāka un cilvēki izvēlētos tieši šo transporta veidu iepretim personiskajai automašīnai.
Vilciena biļešu cenas nenosaka “Pasažieru vilciens”. Tās nosaka regulators, un iespējams, ka tās varētu nedaudz paaugstināties. Nedaudz, jo runa nav par peļņu. Pasažieru pārvadāšana bija un būs valsts dotējama saimnieciskā darbība. Grigulis faktiski noliedza dažkārt izskanējušos apgalvojumus, ka jaunie elektrovilcieni būšot energoefektīvāki. “Ja vilcienā ir kondicionētājs, tad par kādu elektrības ietaupīšanu var runāt,” Grigulis retoriski jautā.
Lai arī varbūt var kaut kādiem sīkumiem piesieties, jebkurā gadījumā tuvākajos gados mēs piedzīvosim zināmu pasažieru pārvadāšanas revolūciju. Ja vien savas korekcijas neieviesīs saasinātā politiskā situācija pasaulē.