Sestdien tviteri satricināja sen nebijusi vētra. Iemesls tai, protams, bija noziegums/notikums Tukumā, par kuru sākotnējā informācija bija nepiedodami skopa. Vēl šobrīd, kad rakstu šīs rindiņas, policija nav spējusi definēt, kas tad īsti tur notika.
Šī neskaidrība ļāva publiskajā telpā izplatīties šaušalīgām, taču vienlaikus arī pretrunīgām notikušā versijām, kas radīja īpaši labvēlīgu augsni sen nepieredzētam naida vilnim sociālajos tīklos. Kaut minimālām šaubām, ka varbūt viss nemaz nav tā, kā sākotnēji tika uzdots, nebija vietas. Ja mēs dzīvotu nedaudz (uzsveru, tikai nedaudz) citos apstākļos un tiktu nosaukts mistiskā (tā arī nevienā policijas ziņojumā kaut ar iniciāļiem neminētais) dedzinātāja vārds, nav šaubu, ka viņš tiktu nolinčots pie pirmā šim nolūkam piemērotā koka.
Vaina par šo naida uzliesmojumu daļēji jāuzņemas policijas un Iekšlietu ministrijas struktūrām. Viņu ierastā metode neko neteikt pēc būtības, aizbildinoties ar “izmeklēšanas interesēm”, varbūt palīdz priekšniecībai nosargāt savas pakaļas, bet nekādi nepalīdz nomierināt sabiedrību un neradīt savstarpējā saspīlējuma iedīgļus.
Taču, ja godīgi skatāmies patiesībai acīs, tad Tukuma gadījums tikai katalizēja jau sen sabiedrība briestošus procesus. Runa ir par tādu jēdzieniski ietilpīgu, negāciju pārpilnu vārdu kā - naids - un - ļaunums - apzinātu lietojumu, lai stigmatizētu savus ideoloģiskos pretiniekus. Jau sen kā kreisi radikālās aprindas šos jēdzienus cenšas privatizēt, un tos atkārto ar pāļu dzinēja mērķtiecību vietā un nevietā.
Atgādinu, ka uzskatu sadursmē nepietiek vienreiz kaut ko pateikt. Nepieciešams simtiem un tūkstošiem reižu, gadu no gada atkārtot vienu un to pašu, lai sabiedrībā izveidotos noturīgas asociācijas. Kreisie radikāļi jau gadiem cenšas izveidot ciešas asociatīvās saites starp saviem ideoloģiskajiem oponentiem un vārdiem - naids un ļaunums. Vēl nebija nekādas skaidrības par Tukumā notikušā nozieguma detaļām, un, galvenais, par tā motīviem, kad no zināmu aprindu kontiem vēlās ārā ierastās mantras par naidu un ļaunumu.
Šeit obligāti jāprecizē, ka noziegumi vienmēr ir naidpilni un ļauni. Tāpēc ar naida birku jāapzīmogo nevis pats noziedznieks, kas pats par sevi saprotams ir ļauns, bet gan ideoloģiskie oponenti, kuri it kā par to ir atbildīgi.
Niks Žurats: “Tas, kas notika Tukumā, ir tiešās sekas "ģimenisko vērtību aizsargāšanai". Mērķis nav aizsargāt pat VIENU ģimeni. Vienīgais mērķis ir kurināt naidu un "konservu bundžām" iegūt balsis vēlēšanās. Šim sekas mēs šobrīd redzam Tukumā un izjūtam savās sirdīs.”
Šis labestības apgarotais un iekļaujošais tvīts ieguva pāri par simts tīkšķu un tādu bija pilns tviteris.
Rolands Pētersons: “Reāla jautājuma, kas notiek Tukuma policijā, vietā pilns tviteris ar naidu! Šajā gadījumā - pret visiem kaut kripatu konservatīvāk noskaņotiem cilvēkiem.”
Vents Zvaigzne: “Ja pareizi saprotu, vienīgais pamats apvainojumiem par šausminošu homofobisku naida noziegumu, ko izprovocējuši konservatīvie, baznīca un pat Satversmes preambula, ir tas, ka Tukumā bandīti upuriem draudējuši ar homofobiska satura vārdiem. Jūs to nopietni?”
Latvijas televīzijā šobrīd uzsākts raidījumu cikls par mobingu skolās (agrāk to sauca par apcelšanu). Parasti šie mobingotāji ir sociāli augsti situēti skolēni ar pazeminātu empātijas līmeni. Viņi auguši ģimenēs, kurās tos sabiedrības locekļus, kuri nepieder viņu aprindām, uztver kā zemāk stāvošus, dumjus lūzerus (lohus). Tā kā pārējie skolēni cenšas iemantot šo līderu labvēlību, tad viņi aizrautīgi atbalsta visas šo mobingotāju nelietības un tajās piedalās.
Diemžēl tviterī viss notiek tieši pēc šiem pašiem lekāliem. Ir augstprātīga izredzēto kasta, kuras pārstāvji gluži kā tādi brahmaņi diktē noteikumus, kā šudrām jādomā, un kas jāraksta. Visa fīča balstās iluzorā pieņēmumā - ja aktīvi piebalsosi šiem “brahmaņiem”, tad arī pats jutīsies it kā piederīgs šai kastai. Vismaz tevi nesitīs, jo tie, kuri šim diktātam nepakļaujas, tiek nesaudzīgi mobingoti (vajāti).
Viens no tvitera mobingotāju upuriem ir NA politiķis Jānis Iesalnieks, kurš sava gluži vai vientiesīgā atklātuma dēļ ir ļoti parocīgs “peramais puika” snobiskajai mobingotāju kastai. Arī šoreiz pār viņu un NA gāzās neapturami naida plūdi. Jāatzīmē, ka šoreiz šie uzbrukumi bija tik nelietīgi, ka guva ievērojamas tvitersabiedrības pretsparu.
Kaija Skujiņa: “Es arī apbrīnoju cilvēku agresiju. No vienas puses tie, kuri it kā sludina toleranci, var gadiem mobingot, piemēram, Jāni Iesalnieku. Arī vakar tas šausmīgais naids, kurš tika gāzts pilnīgi bez jebkāda pamatojuma konservatīvo virzienā.”
Jānis Baltiņš: “Cik fanātiski aklam jābūt, lai neredzētu šīs likumsakarības? Ja Iesalnieks & Co gadu desmitiem ienīst līdzcilvēkus un visos iespējamos veidos normalizē homofobiju, nav brīnums, ka kādam nestabilākam viņa fanam beigās pabirst skrūvītes. Bet vainīgi, protams, viņam būs visi citi.”
Kaija Skujiņa: “Tas, kādu mobingu gadiem ilgi tādi kā jūs izvērš tepat tviterī pret Jāni Iesalnieku ir vienkārši prātam neaptverami. Neesmu manījusi, ka Iesalnieks tādā stilā vērstos pret kādu no jums.”
Jānis Baltiņš: “Atkal nācās izlabot. Tev bija sajucis. Tas, kādu mobingu gadu desmitiem tādi homofobi kā Iesalnieks izvērš pret līdzcilvēkiem, ir vienkārši prātam neaptverams. Un notikušais ir tiešas sekas. “LGBT paši vainīgi, ka viņi eksistē. Ja nebūtu geju, viņus neviens nededzinātu.” Slimi.”
Kaija Skujiņa: “Piemēru, kur Iesalnieks izvērš pret kādu mobingu. Esmu sekojusi līdzi viņa tvītiem. Tik neagresīvs un saprātīgs sarunu stils nav nevienam no liberālā viedokļa pārstāvjiem. Nekad neesmu manījusi, ka Iesalnieks kādu izņirgtu, apsaukātu.”
Jānis Pūce: “Man prieks par Jāni Iesalnieku, kuram gadiem veiksmīgi izdodas manipulēt ar muļķīšu prātiem. Kaija & citas grūpijas Jāņa komentus par Breiviku, aicinājumu boikotēt kafiju utt. uztver kā neagresīvu saprātu.”
Savu oponentu apsaukāšana par konservu bundžām, muļķīšiem, grūpijām un manipulatoriem no tolerances, iejūtības un humānisma sludinātāju puses nav nekas jauns. Patiesībā tie ir labsirdīgākie apvainojumi. Parasti tiek bliezts bez aiztures - naids un ļaunums jūs apsēdis.
Jānis Palkavnieks: “Nez tie mūsu politiķi, kas it kā skaļi deklarē, ka ir par ģimeni, bet patiesībā ir homofobi, rasisti, neonacisti un Eiropas cilvēktiesību vērtību nīdēji, tiešām padomā par savas ģimenes nākotni? Viņu bērniem un mazbērniem būs ļoti liels kauns par saviem senčiem.
Emīls Buiķis: Tātad būt par tradicionālu ģimeni = būt par rasistu, homofobu, neonacistu un cilvēktiesību vērtību nīdēju?? Nez draugiem.lv nav kauns, ka viņus pārstāv tāds idiots?
Tāds lūk, diskusiju kultūras līmenis “intelektuālākajā” sociālajā vietnē - tviterī. To, ko atļaujas rakstīt dažādi anonīmi konti vai margināļi ar pārdesmit sekotājiem, labāk pat nepieminēt.