Kāda Saeimas autobāzes šofera vēstule raisījusi jautājumus par to, cik plaši tiek izmantots parlamenta transports “4. maija Deklarācijas kluba” vajadzībām, īpaši tā prezidentei Veltai Čebotarenokai. Saeimas preses dienests skaidro, ka šāda likumā noteikta privilēģija ir visiem deputātiem, kuri piedalījušies neatkarības atjaunošanas balsojumā. Fakti liecina, ka valsts dotie labumi grozās nevis ap visiem 138 Augstākās padomes deputātiem, kuri balsoja par mūsu valstisko neatkarību, daudzi no kuriem jau devušies viņa saulē, bet gan tieši ap V. Čebotarenoku.
Saeimas šoferu vērojumiem varētu arī nepiešķirt tik lielu nozīmi, ja vien V. Čebotarenoka savā “4. maija Deklarācijas kluba” vadīšanas karjerā nebūtu mēģinājusi skarbi kritizēt un pat represēt citus AP deputātus, kuri arī balsoja par neatkarības atjaunošanas deklarāciju.
Vai patiešām rullē pa veikaliem?
Saeimas deputāte Linda Liepiņa savā “Facebook” kontā publiskojusi anonīmu vēstuli, ko viņai nosūtījuši Saeimas autobāzes autovadītāji. Tajā norādīts, ka parlamenta transportlīdzekļi regulāri tiek izmantoti, lai pārvadātu “4. maija kluba” prezidenti Veltu Čebotarenoku, turklāt ne tikai uz valsts rīkotām pieņemšanām vai kluba sanāksmēm, bet arī uz teātra izrādēm, koncertiem un pat uz veikaliem. Autovadītāji apgalvo, ka šādi braucieni notiekot vairākas reizes nedēļā.
L. Liepiņa norāda, ka jautājumi jau nosūtīti Saeimas administrācijai. Tikmēr Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas priekšsēdētājs Jānis Vucāns atzina, ka transports V. Čebotarenokas kundzei patiešām tiek nodrošināts. Turklāt ne vien Latvijas robežās, bet arī braucieniem, piemēram, uz Lietuvu vai Igauniju:
“Lai godinātu tos cilvēkus, kuri balsoja par Latvijas neatkarību, zināma daļa Saeimas resursu ir novirzīti, lai viņi varētu apmeklēt dažādus pasākumus. Es tur neko sliktu nesaskatu. Tomēr, ja tas kļūst par vizināšanos, tad gan tā tam nevajadzētu būt. Tas, ko es zinu - "4. maija klubs" tiekas ar līdzīgiem cilvēkiem Lietuvā un Igaunijā, kuri arī toreiz balsoja par neatkarības atgūšanu. Šīs tikšanās notiek, un, cik es zinu, uz šādiem pasākumiem Čebotarenokas kundzei vai kādam citam mašīna ir piedāvāta vai viņi paši ir lūguši. Es tādā situācijā nekā slikta neredzu, jo mums ir jāatbalsta. Bet, ja tas (transports) ir ikdienas vajadzībām, tad nevajadzētu.”
Bijusī “Banka Baltija” viceprezidente V. Čebotarenoka ir viena no Atmodas laika aktīvistēm, Latvijas Tautas frontes līdzdibinātājām un 1990. gada Augstākās padomes deputātiem, kuri balsoja par Latvijas neatkarības atjaunošanu. “4. maija klubs” apvieno tieši šos deputātus, un V. Čebotarenoka ir tā prezidente. Čebotarenokas kundze sabiedrībā tiek uztverta kā nozīmīga Latvijas neatkarības simboliska figūra, un viņas loma Latvijas valstiskuma atjaunošanā ir neapstrīdama. Taču viņa tālajā 1990. gada 4. maijā nebūt nebija vienīgā un vadošā balsotāja par Latvijas neatkarību.
Privilēģijas autotransportā, bet arī nauda netiek žēlota
Tomēr anonīmās vēstules saturs liek uzdot jautājumus par to, cik plašas privilēģijas sabiedriskām personām pienākas uz valsts rēķina un vai šāda prakse ir normatīvi pamatota. Lūdzām Saeimas Sabiedrisko attiecību biroja Preses dienesta skaidrojumu par šo situāciju.
Preses dienests rakstiskā atbildē skaidro:
“Saeimas autobāzes pamatfunkcija ir nodrošināt transporta pakalpojumus Saeimas Prezidijam, Saeimas frakcijām un pie frakcijām nepiederošiem deputātiem, Saeimas komisijām, Saeimas administrācijai un parlamenta struktūrvienībām, Saeimas viesiem, kā arī atsevišķos gadījumos - citām publiskām iestādēm.
Saeimas autobāzes transportu ir tiesības izmantot arī Augstākās padomes deputātiem, kas balsoja par Latvijas neatkarības atjaunošanu. Viņi apvienojušies biedrībā “4. maija Deklarācijas klubs”, un tā vadītāja ir Velta Čebotarenoka. Šādu atbalstu, izrādot cieņu mūsu valsts atjaunotājiem, paredz īpašs tiesiskais regulējums - likums “Par Latvijas Republikas Augstākās padomes deputātu tiesisko stāvokli un pensijām” (4. pants).”
L. Liepiņas publiskotajā vēstulē teikts, ka V. Čebotarenokas kundze ar Saeimas transportu tiekot vesta arī, piemēram, uz teātri, koncertiem un pat veikaliem. Saeimas Preses dienests noliedz šādu apgalvojumu un savā atbildē norāda: “Transporta izmantošana biedrībai katru reizi atsevišķi jāpiesaka Saeimas autobāzē, norādot konkrētu brauciena mērķi. Privātām vajadzībām transportu pieprasīt nav iespējams.
Transports lielākoties tiek izmantots, lai, ņemot vērā kluba biedru cienījamo vecumu un arī pārvietošanās grūtības, nodrošinātu kopīgus braucienus, nokļūšanu uz kluba sēdēm un tikšanās reizēm, konferencēm, vizītēm skolās, Saeimas svinīgajām sēdēm un citiem svinīgajiem pasākumiem, uz kuriem neatkarības atjaunotāji tiek aicināti. Tāpat transportu var izmantot, piemēram, nokļūšanai uz televīziju interviju sniegšanai. Transporta pakalpojumi pēc nepieciešamības tiek nodrošināti visiem kluba biedriem.”
L. Liepiņas publiskotajā vēstulē jāaizceļ kāda būtiska detaļa - nav norādes uz to, ka citi kluba biedri būtu izmantojuši Saeimas automašīnas privātām vajadzībām, izņemot V. Čebotarenoku. Autovadītāji apgalvo, ka nevienai citai biedrības vai kluba vadītājai šādi pakalpojumi netiek sniegti. Tas rada jautājumu - kāpēc tieši viņai?
Šo situāciju, iespējams, var izskaidrot citāts no anonīmās vēstules:
“Rakstām anonīmi, jo zinām, ka minētai kundzei liela ietekme Saeimā un valdībā, kur viņas meita ir Tieslietu ministrijas augsta amatpersona."
Saeimas Preses dienests arī skaidro, kurš apmaksā kluba biedru izbraucienus: “Atbilstoši minētajai likuma normai biedrība “4. maija Deklarācijas klubs” katru gadu iesniedz Saeimas Prezidijam finansējuma pieprasījumu nākamajam un turpmākajiem trim saimnieciskajiem gadiem. Ievērojot minēto, Saeimas Prezidijs pieņem lēmumu par tiem pasākumiem, kuru īstenošanai izlietojami Saeimai attiecīgajā gadā piešķirtie valsts pamatbudžeta līdzekļi un sniedzams atbalsts transporta pakalpojumu veidā. Tiesības saņemt atbalstu transporta pakalpojumu veidā 2025. gadā biedrībai paredz Saeimas Prezidija 2025. gada 13. janvāra lēmums “Par Augstākās padomes darbības valsts neatkarības atjaunošanā reprezentācijas pasākumiem, kuru īstenošanai izlietojami valsts pamatbudžeta līdzekļi, kuri piešķirti Saeimai 2025. gadā, un sniedzams atbalsts transporta pakalpojumu veidā.
Transporta izmantošanai biedrībai “4. maija Deklarācijas klubs” ir noteikts nobraukuma limits - 3000 kilometru mēnesī. Biedrība neizmanto visu noteikto limitu, šogad mēnesī vidēji biedrības vajadzībām izmantoti 1800 kilometri.
Šī pakalpojuma izmaksas netiek uzskaitītas atsevišķi ārpus kopējām autobāzes izmaksām.”
Ar Saeimas prezidija lēmumu piešķirti 16 000 eiro ”4. maija klubam”
Saeimas Prezidijs, izmantojot Saeimas priekšsēdētājas Daigas Mieriņas prombūtni, Zandas Kalniņas-Lukaševicas vadībā parūpējies arī par naudu V. Čebotarenokas kluba vajadzībām.
Saeimas Prezidijs šī gada 13. janvārī pieņēmis lēmumu piešķirt valsts pamatbudžeta līdzekļus ”4. maija Deklarācijas klubam”. Lēmuma pielikumā norādīts, ka 2025. gadā klubam paredzēts finansējums 16 000 eiro apmērā. Līdzekļi paredzēti reprezentācijas pasākumu nodrošināšanai. Nauda piešķirta gan konkrētām aktivitātēm, gan arī precēm un pakalpojumiem, kas nav attiecināmi uz konkrētiem pasākumiem. Konkrēti punkti, kam paredzēts finansējums saskaņā ar Saeimas Prezidija lēmumu: