Zemās grīdas “Škoda” ražojuma tramvaju bremžu bloku remonta un modernizācijas iepirkuma stāsts atklāj, cik vienkārši un veiksmīgi ārvalstu ražotājs spēj panākt no Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” (RS) padevību un pretimnākšanu ražotāja interesēm atbilstošu konkursa noteikumu izsludināšanā.
Stāsta sākums meklējams publisko iepirkumu sistēmā EIS lasāmajā RS konkursa “Tramvaju Škoda 15T bremžu bloku atjaunošana un modernizācija” nolikuma tehniskajā uzdevumā. Tur skaidri un nepārprotami norādīts, kāda ražojuma produktam jāuzvar konkursā - proti, bremžu ražotājam “Dako CZ”. Tehniskajā uzdevumā teikts, ka “bremžu bloku atjaunošana un modernizācija jāveic saskaņā ar DAKO tehnoloģiju un izmantojot DAKO oriģinālās rezerves daļas”.
Tā kā Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja iepirkumu likums liedz iepirkumā norādīt konkrētu preču zīmi un paģēr norādīt tikai konkrētas funkcionālas prasības, vaicājām RS valdes priekšsēdētājai Džinetai Innusai skaidrot iemeslus īpašajai pietātei pret Čehijas ražotāju. Minējām, ka izsoles Tehniskā uzdevuma punktā 8. norādīts: “Bremžu bloku atjaunošana un modernizācija jāveic saskaņā ar DAKO tehnoloģiju un izmantojot DAKO orģinālās rezerves daļas” un ka no iepriekš minētā un tehniskā uzdevumā norādītajiem citiem faktoriem kopumā izriet, ka konkursā ir jēga piedalīties tikai diviem uzņēmumiem - DAKO CZ vai arī “Rīgas satiksmes” iepirkto tramvaju ražotājam “Škoda Transportation a.s.”, kuram ir ilgstoša cieša sadarbība ar DAKO. Ja tā, tad kāda jēga rīkot konkursu un izsludināt noteikumus, kuros jau tāpat ir nepārprotami iezīmēts uzvarētājs?
Saņēmām šādu atbildi: “Bremžu bloku ekspluatācijas gaitā “Rīgas satiksme” sadarbojas ar vairākiem Latvijā un ārvalstīs reģistrētiem sadarbības partneriem bremžu bloku iegādes un rezerves daļu iepirkumos, vadoties pēc zemākās cenas vai saimnieciskā izdevīguma principiem. Tas nepārprotami liecina, ka šajā tirgus segmentā pastāv konkurence. “Rīgas satiksme” ir gatava sadarboties ar ikvienu, kurš veic bloku remontu atbilstoši ražotāja noteiktajām instrukcijām un tehnoloģijām.”
Vaicājām, ja reiz ir zināms precīzi, no kāda ražotāja ir nepieciešams veikt iepirkumu, kādēļ nebija iespējams veikt iepirkumu bez konkursa izsludināšanas. Saņēmām atbildi: “Kā jau minēts iepriekšējā jautājumā, “Rīgas satiksme” ir gatava sadarboties ar ikvienu, kurš veic bloku remontu atbilstoši ražotāja noteiktajām instrukcijām un tehnoloģijām. Tāpat tirgus izpētes gaitā secināts, ka attiecībā uz bremžu bloku atjaunošanu un modernizāciju ir vismaz divi potenciālie līgumslēdzēji.”
Vaicājām, kādu iemeslu dēļ publiskā iepirkuma prasībās iestrādātas normas, lai nepieļautu neviena cita dzelzceļa ritošā sastāva bremžu remontētāja, modernizētāja, ražotāja piedalīšanos konkursā.
Saņēmām atbildi: “Kā jau minēts iepriekšējā jautājumā, “Rīgas satiksme” ir gatava sadarboties ar ikvienu, kurš veic bloku remontu atbilstoši ražotāja noteiktajām instrukcijām un tehnoloģijām, lai saņemtu kvalitatīvas detaļas par saimnieciski izdevīgāko cenu.”
Vaicājām, vai “Rīgas satiksmei” ir bijušas vilšanās, ļaujot piedalīties iepirkumos citiem, ne ar “Škoda Transportation a.s.” saistītiem uzņēmumiem.
Saņēmām atbildi: ““Rīgas satiksme” tramvaju remontos izmanto rezerves daļas, kas iegādātas no dažādiem ražotājiem un piegādātājiem gan Eiropas Savienībā, gan ārpus tās teritorijas. Gadījumos, kad tiek konstatētas detaļu vai iekārtu neatbilstības, tiek izteiktas pretenzijas un nepieciešamības gadījumā mainīti arī piegādātāji.”
Vaicājām, vai var būt tā, ka jau sākotnēji, iepērkot zemās grīdas tramvajus no “Škoda Transportation”, līgumos ar “Rīgas satiksmi” ir iestrādāts, ka tramvaja un tā mezglu remontus un modernizāciju drīkst veikt tikai un vienīgi “Škoda Transportation a.s.” vai ar to saistītie uzņēmumi, vai tie uzņēmumi, kuri izmanto “Škoda Transportation” atzītās tehnoloģijas. Atbilde: “Pirmais līgums par zemās grīdas tramvaju iegādi tika noslēgts 2008. gadā. Attiecīgi nevaram komentēt līguma noslēgšanas procesu un tajos noteiktās prasības. Tramvaju droša ekspluatācija tiek nodrošināta atbilstoši ražotāja noteiktajai instrukcijai par tramvaju apkopēm, plānveida remontiem un agregātu nomaiņas termiņiem.”
Sarakste atklāj īpašās draudzības saites
“nra.lv” analizēja arī saraksti starp RS un bremžu bloku ražotāju “Dako CZ” (“Dako”), kā arī RS saraksti ar vietējo ražotāju - Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcu (DLRR), kurai arī ir interese par dalību konkursā, bet, tā kā izsoles noteikumos ir norādīti uzvarētāji, tā konkursam nekvalificējas.
No iepriekš minētās sarakstes secināms: lai arī RS ir zināms uzvarētājs, publiskais iepirkums jāizsludina, jo to prasa likums; pārējie iespējamie piedāvājumi kā apdraudējums tiek izslēgti, norādot izsoles noteikumos konkrēto preču zīmi, pretējā gadījumā uzvarēs modernizētājs, kura bremzes izrādīsies nedrošas, piemēram, “Škoda” tramvajs, braucot pa Akmens tiltu virzienā no Pārdaugavas uz centru, līkumā nenobremzēs un ietrieksies Strēlnieku piemineklī.
“Škoda” bremžu bloku modernizācijas iepirkuma stāsts vienlaikus ir arī vērtīgs atgādinājums daudziem citiem publisko izsoļu rīkotājiem, ka, izvēloties ražotāju, rūpīgi jāizvērtē ražojuma apkalpošanas iespējas un tas, vai, pērkot konkrēto ražojumu, pircējs automātiski uz visiem laikiem netiks piesiets pie iegādātā ražojuma un ražotāja jau ieprogrammētās noteiktās nākotnes apkalpošanas cenas.
Kvalitāti garantē tikai ražotājs
Cik vienkārši ārvalstu ražotājs spēj ietekmēt mūsu vietējo kapitālsabiedrību prātus, atklāj “Dako” vēstule RS. Tajā Čehijas ražotājs bez aplinkiem norāda, kāds lēmums Rīgas pašvaldības sabiedrībai jāpieņem izsludinātajā publiskā iepirkuma konkursā.
“Kā hidraulisko bremžu sistēmu ražotājs ŠKODA 15T tramvajiem mēs uzskatām par svarīgu komentēt šo bremžu paredzēto remontu. Saskaņā ar attiecīgo ekspluatācijas dokumentāciju šo bremžu remontu drīkst veikt tikai ražotājs vai ražotāja pilnvaroti servisa sniedzēji - šobrīd mums nav šādu pilnvarotu remontdarbnīcu tramvajiem. Neviens cits, izņemot mūs, nav aprīkots ar nepieciešamajiem testēšanas rīkiem un apstākļiem, lai veiktu vajadzīgos testus (tas ietver, piemēram, proporcionalitātes pārbaudi, regulēšanas stabilitāti, spēka mērījumus - skatīt testa ziņojumu, kas pievienots produktiem). Lai veiktu remontu, ir nepieciešamas oriģinālās rezerves daļas, kas ir unikālas - DAKO ražojums. Mēs nepārdodam šīs daļas klientiem, jo šobrīd mums nav sertificētu servisa centru, mēs spējam tās tikai nomainīt. Šāda veida remontam nepieciešamas īpašas testēšanas iekārtas un noteikti algoritmi testu veikšanai (kā minēts iepriekš). Modernizācijas informācija un servisa rokasgrāmatas nav pieejamas citiem uzņēmumiem, kuri nākotnē varētu vēlēties piedalīties iepirkumā (piemēram, rasējumi, programmatūra utt.), un DAKO nesniegs visu tehnisko informāciju citiem pretendentiem, jo tā tiek uzskatīta par mūsu intelektuālo īpašumu. Tā kā bremžu sistēma ir vissvarīgākais tramvaja drošības elements, profilaktiskais remonts ir ļoti būtisks. Ja tramvajs ir nobraucis vairāk, nekā norādīts dokumentācijā, mūsu uzņēmums nav juridiski atbildīgs par bojājumiem vai negadījumiem, ko izraisa nepareiza apkope vai neoriģinālu rezerves daļu izmantošana. DAKO-CZ ir gatavs sniegt maksimālu atbalstu bremžu sistēmu apkalpošanā un garantē rezerves daļu kvalitāti katram servisam. Ar cieņu, Stanislavs Pometlo, valdes priekšsēdētāja vietnieks un izpilddirektors.”
Liktenīgais komandējums
RS norādēm no “Dako” izrāda atsaucību. Atbildes vēstulē DLRR pašvaldības uzņēmums norāda: “Bremžu bloki ir uzskatāmi par kritiski svarīgu tramvaja drošības komponenti. To kvalitāte, nolietojuma līmenis un savlaicīga apkope ir tieši saistīta ar ceļu satiksmes drošību un pasažieru aizsardzību. Pasūtītājs, darbojoties kā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējs, apzinās, ka bremžu sistēmas uzturēšana ir ļoti būtiska, lai nodrošinātu drošu un dzīvību neapdraudošu pasažieru pārvadājumu Rīgas pilsētas iedzīvotājiem un tās viesiem.”
Vēstulē atklāts, no kurienes RS radusies ideja par 400 bremžu bloku modernizāciju. Tā dzimusi RS pārstāvju viesošanās laikā Prāgas transporta uzņēmumā “Dopravni Podnik Praha a.s.”. Tas esot bijis pieredzes apmaiņas brauciens, kura laikā RS pārstāvji saņēmuši pozitīvas atsauksmes par bremžu bloku ražotāja DAKO-CZ a.s. izstrādāto modernizēto risinājumu: “Šī iemesla dēļ Pasūtītājs (RS) ir pieņēmis lēmumu bremžu bloku atjaunošanas procesa ietvaros iekļaut arī bremžu bloku modernizāciju. Papildus jāuzsver, ka, veicot tirgus izpēti, secināts, ka bremžu bloku atjaunošana un modernizācija ir saimnieciski izdevīgāka nekā jaunu bremžu bloku iegāde un Pasūtītāja rīcībā ir orientējoši 400 nolietoti bremžu bloki, kuru atjaunošana un modernizācija ir nepieciešama efektīvai sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai.”
Tirgus izpēte balstījusies uz “Dako” vēstuli
Vēstulē RS norāda, ka pirms izsoles izsludināšanas ir ticis pētīts arī tirgus: “Tirgus izpētes ietvaros, gatavojot Konkursa dokumentāciju, Pasūtītājs 2025. gada 21. maijā ir saņēmis bremžu bloku ražotāja DAKO-CZ a.s. vēstuli (iepriekš citētā vēstule), kurā ražotājs norāda uz vairākiem būtiskiem faktiem:
Izvērtējot bremžu bloku ražotāja DAKO-CZ a.s. vēstulē norādītos argumentus, kā arī faktu, ka tramvaju bremžu bloki ir pasažieru un satiksmes dalībnieku drošību tieši ietekmējoši elementi un to atjaunošana un modernizācija, neievērojot ražotāja tehnoloģijas, var radīt būtisku apdraudējumu, Pasūtītājs pamatoti Konkursa nolikuma 17.1. punktā ir ietvēris prasību, ka pretendentam jābūt bremžu bloku ražotājam vai jābūt sadarbībai ar bremžu bloku ražotāju pakalpojuma izpildē. Pasūtītājs neierobežo ieinteresēto piegādātāju iespējas vienoties ar ražotāju un piedalīties pakalpojuma izpildē. Pasūtītājs pieņem, ka sadarbības iespējas ar ražotāju ir atkarīgas no paša ieinteresētā piegādātāja kapacitātes un piedāvājuma.”
Skaidrība arī par konkursa uzvarētāju
Visbeidzot RS atzīst, ka patiesībā uzvarētājs jau var būt tikai nolikuma noteikumos iezīmētais:
“Pasūtītāja līdzšinējā pieredze liecina, ka DAKO-CZ a.s. ir sadarbojies ar citu komersantu, kas ir pie Pasūtītāja izpildījis līdzvērtīgas saistības, un tieši šī iemesla dēļ tiek rīkota atklāta iepirkuma procedūra, jo tirgus izpēte liecina, ka ir vismaz 2 iespējamie pretendenti. Ja Pasūtītājs uzskatītu, ka tikai DAKO-CZ a.s. var izpildīt, pamatojoties uz izņēmuma tiesībām, tas rīkotu atbilstošu slēgta tipa iepirkuma procedūru. Tā kā tramvaju bremžu bloku rasējumi ir uzskatāmi par a.s. DAKO-CZ intelektuālo īpašumu, un tie netiek izpausti trešajām personām, Pasūtītājam nav iespējams tos ietvert Konkursa dokumentācijā. Turklāt uzsveram, ka Pasūtītājs kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanai nav gatavs pieņemt alternatīvus modernizācijas risinājumus, ja tos nav pārbaudījis un atzinis ražotājs ŠKODA TRANSPORTATION a.s., tādējādi radot potenciālus satiksmes apdraudējumus. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka Pasūtītājs ir nesamērīgi ierobežojis konkurenci.”
Turpināsim pētīt “Škoda” tramvaju bremžu stāstu. Raudzīsimies, kā citās Eiropas Savienības valstīs klājas ar publisko iepirkumu noteikumu un konkurences prasību ievērošanu līdzīgos gadījumos.