Rīgā uz vasaras periodu tika atjaunots sabiedriskais transports nakts laikā. Atzīstot to par lietderīgu un vajadzīgu, pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme” (RS) kopā ar pārraugošo Rīgas domes struktūru nolēma to pagarināt līdz oktobra beigām.
Dīvainības sākās, kolīdz vaicājām par vasaras perioda nakts transporta izdevumiem un pasažieru skaitu konkrētos maršrutos. Mēģinājām saprast, vai šāds nakts maršrutu pakalpojums ir patiešām adekvāts pret pašvaldības uzņēmuma tēriņiem šim pakalpojumam.
Ir runa par šādiem nakts maršrutiem: autobuss Nr. 1 maršrutā Centrs-Teika-Jugla-Mežciems; autobuss Nr. 4 maršrutā Centrs-Āgenskalns-Zolitūde-Imanta; autobuss Nr. 6 maršrutā Centrs-Purvciems-Pļavnieki-Dārzciems.
Nakts sabiedriskais transports Rīgas valstspilsētas pašvaldībā tiek nodrošināts pilotprojekta ietvaros, pamatojoties uz Rīgas domes 2025. gada 6. maija lēmumu Nr. RD-25-4593-lē “Par sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu nakts stundās 2025. gada siltajā sezonā” un tā grozījumiem 2025. gada 17. septembrī Nr. RD-25-213-lē.
Pēc informācijas, ka nakts satiksmes projekts izrādījies ļoti pieprasīts, vēlējāmies iepazīties ar datiem - mūsu “Excel” mīlošajā sabiedrībā tas ir svarīgi -, tādēļ vērsāmies pie RS ar trīs vienkāršiem jautājumiem: kāds ir pasažieru skaits katrā nakts maršrutā pa datumiem no pakalpojuma ieviešanas dienas līdz šim brīdim; kādas ir kopējās izmaksas, kas saistītas ar nakts sabiedriskā transporta nodrošināšanu; vai ir veikts izmaksu aprēķins atsevišķi katram nakts maršrutam? Lūdzām pievienot atbildei arī aprēķinus ja tādi ir.
No “Rīgas satiksmes” (RS) saņēmām atbildi, ka dati par pirmo jautājumu jāmeklē Atvērto datu platformā. Cenšoties pēc tīrākās sirdsapziņas un esošajām prasmēm, pie nepieciešamās informācijas tikt izrādījās neiespējami. Kas gan varētu būt vienkāršāks kā atbildīgajiem RS darbiniekiem izvilkt “Excel” tabulu par trīs maršrutiem no ikdienā pārvaldītajiem datiem?
Savukārt uz otro un trešo jautājumu RS atbildēt atteicās, norādot, ka šīs informācijas sagatavošana prasa papildu apstrādi un ir maksas pakalpojums - 16,29 eiro. Savdabīgi, ka RS nav pieejama tekošā informācija par to, cik projekts izmaksā un cik biļešu tiek pārdots.
Pirmajā mirklī jau varētu šķist - tāds nieks vien ir - par informāciju prasa samaksu. Tātad kādam RS darbiniekam jāstrādā virsstundas un līdz melnai naktij jāmeklē dati par maršruta izmaksām un ieņēmumiem. Bet ir viena problēma: rīdzinieki jau vienu reizi par RS darbības nodrošināšanu ir samaksājuši, un tās ir Rīgas domes piešķirtās dotācijas uzņēmumam. Tādējādi informācija par to, kā tiek tērēta rīdzinieku nauda, būtu sniedzama ikvienam un turklāt bez maksas.
Ja tika plānots pagarināt projektu, ko sauc par “Nakts transportu”, tikai loģiski, ka pirms lēmuma pieņemšanas gan RS, gan Rīgas domniekiem būtu jābūt skaidrībai par to, cik šis projekts izmaksās nodokļu maksātājiem, cik ir reālo braucēju un kādi ir ieņēmumi no biļetēm - lai pieņemtu izsvērtu lēmumu. Publiski pieejamā informācija ir visai dažāda - pirmajos divos mēnešos nakts transportu esot izmantojuši 3000 vai tomēr 5000 cilvēku? Gala cipars, ko publiski paziņoja - no 17. maija līdz 7. septembrim nakts satiksmi kopumā izmantojis 8181 pasažieris. Tā ir vienīgā publiski pieejamā informācija.
Ar šiem pašiem iepriekš minētajiem jautājumiem vērsāmies pie Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas, personīgi pie tās vadītājas Martas Kotello. Diemžēl atbildi par viņas partijas iniciēto un uzraudzīto projektu nesaņēmām. Atbildi sniedza Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšnieka pienākumu izpildītāja Vita Zīle.
Tajā cita starpā minēts: "Iesniedzēja pieprasītās informācijas sagatavošanas termiņš RP SIA “Rīgas satiksme” ir noteikts 2025. gada 1. decembris. Šāds termiņš noteikts, ņemot vērā lietderības apsvērumus, jo nakts transporta pilotprojekts funkcionēs līdz 2025. gada 26. oktobrim. Departaments neuzskata par iespējamu vai lietderīgu mainīt informācijas sagatavošanas termiņu."
Citiem vārdiem - RS nav saskaitījusi, bet, pieņemot lēmumu par pagarināšanu, Rīgas dome nav pajautājusi, cik tad “siltajā periodā” tika iztērēts, lai uzturētu nakts transportu, cik cilvēku un kādos maršrutos ir braukuši (kas ir svarīgi, bet to citā reizē) un cik šie cilvēki naski pirkuši biļetes. Šādai mapītei, kur iekļauta visa būtiskā informācija, būtu jābūt katram iesaistītajam izvērtēšanai, pirms Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija vienbalsīgi atbalstīja lēmumu pagarināt nakts sabiedriskā transporta licenci līdz oktobra beigām. Bet tās nebija. Jo RS šis acīmredzot ir pārāk sarežģīts jautājums.
Ja primārais jautājums par nakts sabiedrisko transportu vasaras periodā bija priekšvēlēšanu risks, izmantojot rīdzinieku resursus bez skaidra aprēķina, tad par pagarināšanu gan būtu bijis nepieciešams pamatojums un izvērtējums. Bet kļūdījāmies. Turklāt tas notiek laikā, kad ir problēma ar sabiedriskā transporta nodrošinājumu. Pēc oficiālās informācijas (https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1361522482639594&id=100063455651490), ko publiskojusi arodbiedrība LOMTAA sabiedriskā transporta nozare, īpaši vadītāju amatos, piedzīvo nopietnu krīzi - trūkst darbinieku, virsstundas kļuvušas par normu, un daudzus darbiniekus skar arodslimības. Neskatoties uz to, pilotprojekts tiek turpināts un pagarināts, nesniedzot publiski skaidru izvērtējumu par to, vai “Rīgas satiksme” vispār spēj šādu projektu cilvēkresursu ziņā pavilkt. Nepieciešams papildu finansējums - 12,9 miljoni eiro - atalgojuma pieaugumam sabiedriskā transporta vadītājiem divu gadu laikā parāda, cik liels ir spiediens uz sistēmu. Tādēļ jautājums ir ne tikai par cipariem tabulā, bet arī par cilvēkiem, kuriem šis pilotprojekts nozīmē vēl vairāk nakts maiņu ar jau tā noslogotu grafiku.