Konkurences padome tiesā dabū pliķi sejā par vājo profesionālismu

© Ģirts Ozoliņš/MN

Uzņēmums “Mārupes komunālie pakalpojumi” administratīvajā apgabaltiesā panācis tam Konkurences padomes uzliktā soda un sankciju apturēšanu.

2025. gada 26. jūnijā Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Mārupes komunālie pakalpojumi” (MKP) esot ļaunprātīgi izmantojusi dominējošo stāvokli. Esot tikusi ierobežota konkurence papildu ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanas, maiņas un plombēšanas tirgū Mārupes novadā. Tāpat MKP rīcības dēļ tās klientiem, kuri saņem tikai ūdensapgādes pakalpojumu, jāmaksā arī par kanalizācijas pakalpojumu, pat ja tas faktiski netiek izmantots. Tādējādi gadījumos, kad ūdens tiek izmantots tehniskām vajadzībām, piemēram, dārza laistīšanai, MKP klienti spiesti maksāt arī par kanalizāciju, lai gan ūdens tajā netiek novadīts.

KP piemēroja uzņēmumam naudas sodu 78 055,79 eiro apmērā, kā arī noteica tiesisko pienākumu novērst “pārkāpuma rezultātā radušos konkurences kropļojumu”.

Par šīs lietas peripetijām “nra.lv” rakstīja šogad augustā. Rakstu lasiet šeit.

Mārupieši rīkojušies likumīgi

Uzskatot KP lēmumā izteiktos apgalvojumus par absurdiem un nepatiesiem un uzlikto sodu par skaudru netaisnību, MKP vērsās tiesā. Un ir uzvarējusi!

Administratīvā apgabaltiesa, 2025. gada 24. septembrī izskatot MKP lūgumu par Konkurences padomes 2025. gada 26. jūnija lēmuma Nr. 12 darbības apturēšanu, nolēma to apmierināt, atzīstot, ka Konkurences padomes lēmums ir pirmšķietami prettiesisks un tādējādi tā tūlītējā izpilde nav pieļaujama, jo pamatoti sagaidāms, ka tas tiks atcelts ar administratīvās apgabaltiesas spriedumu, skatot lietu pēc būtības.

Administratīvā apgabaltiesa cita starpā ir atzinusi par pamatotu un normatīvajiem aktiem atbilstošu MKP rīcību, pārtraucot pieņemt uzskaitē papildu skaitītājus, uzsverot, ka sabiedriskā ūdenssaimniecības pakalpojuma sniedzējam strikti ir jāievēro gan tam saistošie normatīvie akti ūdenssaimniecības jomā, gan pašvaldības uzdevumi, kas tika doti pilnvarojuma sniegt sabiedriskos ūdenssaimniecības pakalpojumus ietvaros.

Administratīvās apgabaltiesas lēmumā sacīts: “MKP valde ir rīkojusies atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumam, kura 1. panta 6. punkts noteic, ka norēķinos par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu ir izmantojams vienīgi pakalpojuma sniedzējam piederošs komercuzskaites mēraparāts, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 22. marta noteikumiem Nr. 174 "Noteikumi par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu un lietošanu”, kuru 44. punkts precīzi atrunā kārtību, kādā nosakāms kanalizācijā novadīto notekūdeņu daudzums, uzsverot, ka tajos pašos noteikumos ir sniegts izsmeļošs izņēmumu gadījumu uzskaitījums, kad pakalpojumu sniedzējs drīkst atkāpties no likumdevēja noteiktās kārtības.”

Administratīvā apgabaltiesa secināja, ka normatīvajos aktos nav paredzēts pienākums pakalpojuma sniedzējam pakalpojuma uzskaitei izmantot kādas citas ierīces - papildu skaitītājus, tādējādi pakalpojuma sniedzējam šāds pienākums nav nosakāms ar administratīvo aktu.

Konkurences padome plosījusies bez tiesiska pamata

“Konkurences padomei nebija tiesiska pamata uzlikt pienākumu MKP turpināt dalītu ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojuma uzskaiti ar normatīvajos aktos neparedzētajām ierīcēm (papildu skaitītājiem), ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 174 44. punktā noteiktās novadītā notekūdeņu daudzuma aprēķinu kārtības piemērošana atbilst vides aizsardzības un resursu ilgtspējīgas izmantošanas principiem, jo veicina MKP piegādātā dzeramā ūdens racionālu un taupīgu izmantošanu, kas savukārt atbilst Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 6. panta trešajai daļai un Ūdens apsaimniekošanas likuma 2. pantam un 17. panta otrās daļas 3. punktam. Turklāt administratīvā apgabaltiesa atzina, ka MKP lēmums piemērot tikai MK noteikumu Nr. 174 44. punktā noteikto novadītā notekūdeņu daudzuma aprēķina kārtību veicina to, ka pašvaldības dzeramā ūdens apgādes sistēma netiek pārslogota un var pilnvērtīgi darboties arī ilgstošos sausuma periodos vai, piemēram, ugunsgrēka gadījumā, kad īsā laika periodā jābūt pieejamam lielākam ūdens daudzumam nekā lietotāju ikdienas patēriņam,” sacīts administratīvās apgabaltiesas lēmumā.

Šāda aprēķinu kārtība tiesas ieskatā nav negodīga, kā to nodefinējusi Konkurences padome, bet gan stimulē to, lai lietotāji tiem piegādāto dzeramo ūdeni, kura sagatavošanai tiek tērēti MKP resursi, lielā daudzumā neizmantotu tehniskām vajadzībām.

Maksa tiks iekasēta kā līdz šim

Turklāt administratīvā apgabaltiesa ņēma vērā, ka normatīvo aktu prasībām atbilstoša dzeramā ūdens sagatavošanas un piegādes izmaksas tiek iekļautas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteiktajā ūdensapgādes pakalpojumu tarifā, kas tiek vienādi attecināts uz visiem centralizētā ūdensapgādes pakalpojuma saņēmējiem, arī tiem, kas dzeramo ūdeni tehniskām vajadzībām neizmanto.

MKP ir informējusi KP, ka tāpat kā līdz šim turpinās maksu par ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu aprēķināt vienīgi saskaņā ar MK noteikumu Nr. 174 38. un 44. punktu, norēķiniem izmantojot tikai viena, MKP piederošā ūdens patēriņa komercuzskaites mēraparāta rādījumus.

Konkurences padome nepiedzen 78 055,79 eiro, bet pašai būs jāmaksā 15 eiro

Administratīvā apgabaltiesa nolēma apmierināt sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Mārupes komunālie pakalpojumi” lūgumu apturēt Konkurences padomes 2025. gada 26. jūnija lēmuma Nr. 12 (prot. Nr. 32,2.§) darbību daļā par sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Mārupes komunālie pakalpojumi” uzlikto tiesisko pienākumu un atmaksāt sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Mārupes komunālie pakalpojumi” drošības naudu 15 eiro. Lēmumu var pārsūdzēt Senāta Administratīvo lietu departamentā, iesniedzot blakus sūdzību administratīvajā apgabaltiesā.

Administratīvās apgabaltiesas lēmums lasāms šeit: