Par iegādātu, bet nereģistrētu vilciena biļeti tiešām draud sods – turklāt divas reizes lielāks nekā pirms mēneša

© Dmitrijs Suļžics/MN

Vētru sociālajos tīklos sacēlusi “Vivi” prasība obligāti reģistrēt nopirkto biļeti. Pretējā gadījumā par to draud sods, kas turklāt tikko ir palielināts dubultā.

“Kad domā, ka stulbāk vairs nevar, tad kāds pierāda pretējo. Tikko “Vivi” konduktore pateica, ka no rītdienas visos vilcienos biļete pašam jāreģistrē aparātā, kas pie ieejas durvīm. Pēc tam konduktore pārbaudīs, vai biļete reģistrēta. Ja nebūs, tad izrakstīs 50 eiro sodu. Tātad “Vivi” neinteresē, ir biļete vai nav, bet sodīs mani par pilnīgi liekas darbības nepildīšanu. Kurš ir šī stulbuma autors? Lūdzu, sakiet, ka konduktore kļūdījās un šī nav Švinkas ideja, lai kaut par metru pagarinātu to iesākto tiltu,” sociālajā tiklā “X” raksta Edvarts Krusts.

Par derīgu tiks uzskatīta tikai reģistrēta biļete

Kā liecina 1. augustā ”Vivi” mājaslapā ievietotā informācija, konduktores sacītais daļēji atbilst patiesībai. “Biļetes reģistrācija ir obligāta - tikai reģistrēta biļete tiek uzskatīta par derīgu,” rakstīts “Vivi” mājaslapā “vivi.lv”.

Biļešu reģistratori elektrovilcienos tika ieviesti pirms gada. Lai pasažieri pakāpeniski pierastu pie jaunās sistēmas, sākotnēji galvenais uzsvars tika likts uz informēšanu un skaidrošanu - konduktori konsultēja pasažierus un atgādināja par reģistrēšanas nepieciešamību un kārtību. 

Pasažieriem, iekāpjot elektrovilcienos, biļete jāreģistrē pie biļešu reģistratora, dīzeļvilcienos - pie konduktora.

Ja tehnisku iemeslu dēļ reģistrācija nav iespējama, pasažieris drīkst turpināt braucienu, taču biļete pēc iespējas drīzāk jāreģistrē pie konduktora. Tas nenozīmē, ka pasažieriem jāstaigā pa vilcienu un jāmeklē konduktors citos vagonos, taču, ieraugot konduktoru, pasažieri tiek aicināti pašiem pieiet pie viņa un reģistrēt biļeti pēc iespējas drīzāk. Biļete nav jāreģistrē vienīgi tad, ja tā ir iegādāta pie konduktora.

Kāpēc biļetes reģistrācija ir obligāta?

Reģistratoru ieviešanu “Vivi” skaidro ar to, ka biļešu reģistrācija ir būtiska, jo sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek finansēti no valsts budžeta līdzekļiem. Šāda sistēma palīdz pārvadātājiem un pasūtītājiem iegūt reālus datus par pasažieru plūsmu, kas ir būtiski efektīvai maršrutu un reisu plānošanai. Biļešu reģistrēšana vilcienos ir plaši izplatīta prakse Eiropā, it īpaši valstīs, kur sabiedriskais transports tiek dotēts no valsts vai pašvaldību budžeta.

“Saskaņā ar normatīvajiem aktiem sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājam ir tiesības līgumā pārvadātājam noteikt papildu nosacījumus biļešu derīgumam un izmantošanai, kas papildina Ministru kabineta noteikumos noteikto. Šāda kārtība ir ietverta arī līgumā starp Autotransporta direkciju un “Vivi”, kurā noteikts, ka biļete tiek uzskatīta par derīgu tikai tad, ja tā ir reģistrēta,” paskaidro “Vivi”.

Vai par nereģistrētu biļeti būs sods?

Ja biļete nav reģistrēta, tā tiek uzskatīta par braucienam nederīgu, un pasažierim var tikt piemērots līgumsods. Sodu piemēros biļešu kontrole, kurai ir redzama atpazīstama zīme uz formas tērpa.

Portāls NRA jau rakstīja, ka 15. jūlijā būtiski palielināts soda apmērs par braukšanu bez biļetes, tas palielināt divas reizes - līdz 50 eiro, ja līgumsods netiek apmaksāts uz vietas

Vilciena konduktors sodu piemērot nedrīkst. Konduktoram ir citi darba pienākumi - viņš palīdz ar biļešu iegādi, sniedz informāciju, veic biļešu reģistrāciju un rūpējas par pasažieru drošību vilcienā, taču līgumsodu piemērošanu veic biļešu kontrole.

Svarīgākais