Dailes teātra skatuve nākamā gada sākumā vismaz trīs dienas draud pārvērsties par politisko vēstījumu laukumu, kur, izskatās, baudu gūs ne tik daudz skatītāji kā pasākuma finansētāji un tā organizētāji ar pasaulē ļoti pretrunīgu slavu.
Pagājušajā svētdienā raidījums “Nekā personīga” ziņoja, ka janvārī Dailes teātrī baleta viesizrādē “Ķīna pirms komunisma” uzstāsies reliģiskas organizācijas “Faluņguņ” sastāvā esoša deju grupa “Shen Yun”. Ķīnā organizācija pasludināta par kultu. Teātra direktors Juris Žagars novembra nogalē esot saņēmis vēstuli no Ķīnas vēstniecības. Tajā esot minēts, ka 1999. gadā Ķīnas valdība šo organizāciju aizliegusi, un Ķīna rekomendējot pārdomāt plānotā uzveduma izrādīšanu.
Jau decembra sākumā “nra.lv” lasītāji ziņoja, ka Rīgas un Jūrmalas turīgāko rajonu iedzīvotāji savās pasta kasītēs atrod ļoti kvalitatīvas, dārgas drukas reklāmas bukletus ar aicinājumu apmeklēt Dailes teātrī krāšņu uzvedumu lepna orķestra pavadībā. No bukleta teksta satura izrietēja, ka uzvedums būs ļoti iespaidīgs un tam būs politiska nokrāsa. Iestudējums iecerēts kā protests Ķīnas varai - tātad politisks pasākums.
Neba nu pirmā reize, kad teātrus īrē politiskās partijas savus kongresu vai citu saietu rīkošanai. Uzmanību piesaistīja biļešu cenas. Ja tā ir politisko uzskatu propaganda, kādēļ biļešu cenas ir no 80 līdz pat 150 eiro robežās? Parasti biļetes ir dārgas, ja uz skatuves tiek solīts pasaulē pazīstamu zvaigžņu, piemēram, Mihaila Barišņikova vai Džona Malkoviča, uznāciens. Un arī tad, ja biļetes ir dārgas, tas nenozīmē, ka Dailes teātris vēl tērēsies dārgiem bukletiem un to izmētāšanai pa turīgu ļaužu pasta kastītēm. Kļuva interesanti.
“nra.lv” neoficiāli aptaujāja vairāku orķestru pārstāvjus, lai saprastu, cik tad mūsu mūziķi nopelnīs no krāšņā ārvalstu uzveduma. Mums neizdevās atrast orķestri, kuram būtu piedāvāts nodrošināt muzikālo pavadījumu krāšņi izreklamētajā uzvedumā. Tas nozīmē, ka visticamāk Dailes teātrī ieradīsies ārvalstu mākslinieku grupa kopā ar visu orķestri. Tas pasākumu padara vēl intriģējošāku. Pat bagātie festivāla “Jaunais vilnis” organizētāji savām performancēm Jūrmalā līga gan mūsu vietējos latviešu korus, gan orķestrus. Pat bagātie maskavieši nevarēja atļauties sev līdzi vizināt orķestrus. Secinājām, ka uz Dailes teātra skatuves noritēs ļoti dāsni finansēts pasākums ar politisku ievirzi.
Visbeidzot, intriga savu kāpinājumu guva līdz ar raidījumā “Nekā personīga” izskanējušo informāciju par to, ka nu jau, izrādei vēl nesākoties, politiskais dūmu virpulis uzvērpies teātra direktora telpās.
Tā kā gan pats pasākums, gan arī ap to gaidāmās politiskās norises solās būt krāšņas, pārlūkojām, ar ko šī deju grupa ir pazīstama pasaulē.
Laikrakstā "The New York Times" (NT) šā gada 25. novembrī parādījusies ziņa, ka bijušais "Shen Yun Performing Arts" dejotājs Čans Čuņko (Chang Chun-Ko) iesniedzis prasību tiesā, apsūdzot grupu nepilngadīgo dejotāju ekspluatācijā. (https://www.nytimes.com/2024/11/25/nyregion/shen-yun-lawsuit-trafficking-labor.html)
Jau šā gada augustā "The New York Times" žurnālisti apmēram 10 mēnešus izmeklējuši iepriekš izskanējušos apgalvojumus, ka deju grupa emocionāli manipulējusi ar jauniem izpildītājiem un viņus psiholoģiski ietekmējusi. Divi laikraksta žurnālisti intervējuši vairāk nekā 80 cilvēku, pārbaudījuši simtiem lappušu ierakstus un pārskatījuši slepenos ierakstus, kas tika veikti deju grupas apsargātajā galvenajā mītnē Ņujorkas štatā.
Bijušais dejotājs Čans Čuņko tiesas prāvā apsūdz "Shen Yun" par piespiedu darbu un cilvēktirdzniecību. Bijušais izpildītājs, kurš tika pieņemts darbā, "Shen Yun" pievienojās 13 gadu vecumā. Viņš teicis, ka deju grupa piespiedusi bērnus pelnīt naudu pasākuma organizētājiem. Bijušais "Faluņgun" reliģiskās kustības ievērojamās mūzikas un deju kompānijas "Shen Yun Performing Arts" dejotājs apsūdzējis grupu un tās vadītājus bērnu tirdzniecībā, mēģinājumos piespiest bērnus strādāt par nelielu samaksu vai bez tās.
68 lappuses garajā prasībā tiesai, ko Čans Čuņko iesniedzis federālajā apgabala tiesā Vaitpleinsā Ņujorkā, "Shen Yun Performing Arts" viņš raksturojis kā "piespiedu darba uzņēmumu", kas izmantojis nepilngadīgos dejotājus ar draudiem un publisku kaunināšanu, lai nopelnītu simtiem miljonu dolāru.
"Shen Yun" ieaudzinot savos dejotājos paklausību, izmantojot dažādas taktikas, teikts tiesā figurējošajos dokumentos. Tiekot konfiscētas dejotāju pases, norobežojot viņus no plašsaziņas līdzekļiem, nosaucot viņus par Ķīnas valdības spiegiem, kolīdz viņi apšauba grupas praksi, un pakļaujot noteikumu pārkāpējus kolektīvai kritikai.
Kā atzīmē NT, Čana kundze tiesā liecinājusi, ka 2009. gadā 13 gadu vecumā Taivānā tikusi savervēta kā dejotāja "Shen Yun". Viņa regulāri uzstājusies kopā ar grupu, līdz 2020. gadā, sasniedzot 24 gadu vecumu, to pametusi. Prasībā teikts, ka pēc tam, kad Čana kundze pametusi "Shen Yun", viņai diagnosticēta klīniska depresija un pēctraumatiskā stresa traucējumi. NT atklājuši, ka "Shen Yun" izpildītāji gadiem ilgi strādājuši ļaunprātīgi. Čana kundze, kurai tagad ir 28 gadi, bijusi viena no rakstā citētajām bijušajām izpildītājām un instruktorēm.
Ņujorkas štata Darba departaments ir uzsācis izmeklēšanu par uzņēmuma darba praksi, tostarp par bērnu izpildītāju izmantošanu. Čana kundze ir vienīgā nosauktā prasītāja. Viņa lūgusi federālajam tiesnesim apliecināt prasību kā kolektīvu prasību, lai pārstāvētu lielāku "Shen Yun" izpildītāju grupu. Viņas advokāti meklē citus prasītājus, kas pievienotos prasībai. Čana kundze sacījusi, ka vērsusies tiesā, lai "nodrošinātu, ka neviens cits bērns nepiedzīvo to, ko es piedzīvoju". NT informē, ka "Shen Yun" savā pēdējā piecu mēnešu turnejā uzstājusies vairāk nekā 800 reižu piecos kontinentos. Tiek rīkots divu stundu deju un mūzikas šovs, kura mērķis ir izplatīt vēsti par "Faluņgun" — garīgo praksi, kas ir aizliegta Ķīnā.
"Shen Yun" un "Faluņgun" pārstāvji uz laikraksta žurnālistu jautājumiem nav atbildējuši. Viņi iepriekš esot nolieguši jebkādas nelikumības un teikuši, ka darba likumi neattiecas uz viņu nepilngadīgajiem izpildītājiem, jo viņi esot studenti, kuri apmeklē "Shen Yun" kā vietu, kur var mācīties, nevis esot viņu darbinieki. Katrs students "Shen Yun" piedaloties brīvprātīgi.
Katru gadu tūrē ar "Shen Yun" dodas simtiem izpildītāju, tostarp liels skaits pusaudžu dejotāju un mūziķu. Lai trenētos priekšnesumiem, bērni ierodas pie organizētājiem no visas pasaules, lai reģistrētos skolā grupas galvenajā mītnē Kuddebekvilā Ņujorkas štatā, ziemeļrietumos no Ņujorkas.
Tāpat kā lielākā daļa "Shen Yun" izpildītāju, Čana kundze uzaugusi kā "Faluņgun" ticīgā. Viņa pievienojusies "Shen Yun" pēc tēva nāves. Viņai teikuši, ka dejošana "Shen Yun" ir svēts gods, jo grupu personīgi pārraugot Li Hundži, "Faluņgun" dibinātājs un garīgais vadītājs. Li kungs un viņa sieva Li Rui šajā prāvā ir minēti kā apsūdzētie.
Daudzi no bērniem, kuri ierodas "Shen Yun" galvenajā mītnē, kas pazīstama kā "Dragon Springs", nerunājot angliski. Pēc atdalīšanas no ģimenēm viņi tiekot ievirzīti "piespiešanas un kontroles sistēmā, kas attiecas uz gandrīz visiem dejotāju dzīves aspektiem", teikts tiesai sniegtajās liecībās.