Somijas bizness uzspļauj sankcijām un tirgojas ar Krieviju

© SCANPIX

Saskaņā ar Somijas un Vācijas plašsaziņas līdzekļu ziņojumiem, daži Somijas uzņēmumi apzināti pārkāpj Eiropas Savienības sankcijas, kas noteiktas Krievijai saistībā ar tās iebrukumu Ukrainā, nogādājot uz Krieviju automašīnas un to rezerves daļas, atklāj Somijas raidorganizācijas YLE un Vācijas laikraksta "Frankfurter Allgemeine Zeitung" (FAZ) žurnālistu veiktā izmeklēšana.

Muita sākusi vairāk nekā 600 izmeklēšanas

YLE un FAZ žurnālistu pētījums atklāj, ka kāds Somijas uzņēmums pārkāpis ES sankcijas, eksportējot uz Krieviju kravas automašīnu rezerves daļas par simtiem tūkstošu eiro. Tas ļāvis uzņēmumam dubultot gada peļņu, teikts ziņojumā.

Uzņēmums noraida apgalvojumus, ka tas apietu sankcijas. Tiek ziņots, ka dažādas preces, uz kurām attiecas sankcijas, kontrabandas ceļā tika ievestas pāri abu valstu kopīgajai robežai.

"Muita ir uzsākusi vairāk nekā 600 izmeklēšanas par sankciju pārkāpumiem," FAZ sacījusi Somijas ārlietu ministre Elīna Valtonena. Tie ir administratīvi pārkāpumi, par kuriem šobrīd var tikt piespriests cietumsods līdz pat četriem gadiem.

Pašlaik ES līmenī tiek izstrādāta kriminālsankciju direktīva. Tomēr muitas amatpersonas atzīst, ka nav iespējams izsekot visai nelegālajai tirdzniecībai.

Augsta ranga Somijas muitas amatpersona Sami Rakšits FAZ skaidroja, ka ne vienmēr ir skaidrs, vai atsevišķas preces, kas tiek transportētas pāri robežai, ir paredzētas Krievijai. Tas ir tāpēc, ka dokumentos bieži ir norādītas citas valstis, piemēram, Kazahstāna, uz kuru eksports ir likumīgs.

Stiprina Krievijas ekonomiku un atbalsta karu Ukrainā

Savukārt Somijas raidorganizācija YLE savā portālā "yle.fi" pievienotajā video stāsta, kā žurnālisti ar mazu raidītāju palīdzību izpētījuši, ka, par spīti ES sankcijām, no Somijas ostām uz Krieviju tiek vestas jaunas un dārgas luksusa automašīnas.

Tāpat Somijas ceturtās lielākās pilsētas Vantas industriālajā zonā ir ēka, kas nepievērš uzmanību no ārpuses. Tomēr tieši no turienes tiek pārvaldīts uzņēmums "HD-Parts", no kura uz Krieviju ir eksportētas rezerves daļas kravas automašīnām miljoniem eiro vērtībā. Vantā bāzētais uzņēmums kategoriski noliedz, ka būtu pārkāpis sankcijas.

Pēc ekspertu domām, kravas automašīnas ir būtiskas Krievijas militārpersonām. Krievijā izmisīgi trūkst rezerves daļu, un tā rezerves daļas meklē Rietumos. Daudzas rezerves daļas ir sankcijām pakļauti produkti. ES uzskata, ka to pārdošana Krievijai stiprina valsts ekonomiku, kas nāk par labu Krievijas karam pret Ukrainu.

Uz Krieviju eksportētie produkti galvenokārt ir rezerves daļas, kas piemērotas Zviedrijas "Volvo" un "Scania" kravas automašīnām. "HD-Parts" iegūst rezerves daļas tieši no rūpnīcām Ķīnā, Honkongā un Taivānā, un tam nav nekāda sakara ar Zviedrijas autobūves uzņēmumiem.

Muita šo gadījumu nekomentē

Saskaņā ar "HD-Parts" dibinātāja un valdes priekšsēdētāja Lasses Lindkvista teikto, Somijas muita ir pārskatījusi un apstiprinājusi katru "HD-Parts" sūtījumu uz Krieviju vai laiku pa laikam pieteikusies eksporta licencei no Ārlietu ministrijas.

Pēc L. Lindkvista teiktā, viņa rīcībā ir muitas pārbaudes ziņojumi, kas pierāda, ka "HD-Parts" ražojumiem ir piešķirta eksporta licence. Viņš neuzrāda dokumentus, jo saka, ka tie ir konfidenciāli.

Saskaņā ar Krievijas muitas datiem, "HD-Parts" no maija līdz jūlijam vien uz Krieviju nosūtīja desmitiem tūkstošu rezerves daļu. To vērtība svārstījās no dažiem simtiem līdz desmitiem tūkstošu eiro.

Muita nekomentē šo gadījumu, bet vispārīgi apstiprina, ka pārbaudes tiek veiktas situācijā, kad eksporta deklarācijā tiek ierakstīti produkti, par kuriem ir aizdomas, ka tiem piemēro sankcijas. Muitas kontroles departamenta vadītājs Sami Rakšits norādījis, ka kravas automašīnu un to rezerves daļu eksports uz Krieviju principā ir aizliegts sankciju dēļ.

Saskaņā ar Lasses Lindkvista datiem, vismaz trīs ceturtdaļas no "HD-Parts" apgrozījuma nāk no Krievijas eksporta. Pērn uzņēmuma ieņēmumi pieauga par vairāk nekā 50 procentiem līdz gandrīz deviņiem miljoniem eiro un finanšu gada peļņa no 2021. gada gandrīz dubultojās līdz diviem miljoniem.

Lindkvists šos skaitļus skaidro ar to, ka "HD-Parts" palielināja savas cenas par aptuveni 50 procentiem, jo kravas pārvadājumu izmaksas palielinājās. Pieprasījums bija pietiekams, jo konkurentu eksports uz Krieviju samazinājās.

Eksperts uzskata, ka uzņēmums ir pārkāpis sankcijas

"HD-Parts" tirdzniecības datus analizēja arī norvēģu eksperts Erlends Bjorkvedts. Viņš vada konsultāciju firmu "Corisk" un ir sadarbojies ar vairāku valstu varas iestādēm un medijiem sankciju jautājumos.

E. Bjorkvedts saka, ka "HD-Parts", šķiet, ir viens no lielākajiem uzņēmumiem Rietumu pasaulē, kas piegādā kravas automašīnu rezerves daļas Krievijai. Pēc viņa teiktā, izskatās, ka "HD-Parts" uz Krieviju eksportējis simtiem sūtījumu, kas pārkāpj sankcijas.

"HD-Parts" arī tirgo savus produktus krievu valodā tiešsaistes katalogā. Saskaņā ar produktu katalogu, "HD-Parts" eksportē kravas automašīnu elektroniskās detaļas, filtrus, dzinēja spiediena un temperatūras mērīšanas detaļas un gultņus uz Krieviju.

"Šķiet, ka preces no lidostas tiek izvestas galvenokārt ar kravas automašīnām, un šķiet, ka Somijas muita nespēj atklāt šos regulāros sūtījumus," atzina E. Bjorkvedts.

Par sankcijām pastāv dažādi viedokļi

Žurnālisti muitas informāciju par "HD-Parts" sūtījumiem parādījuši Lassem Lindkvistam un Markusam Lindkvistam, ģimenes uzņēmuma direktoru padomes loceklim. Neviens no viņiem neapgalvo, ka tirdzniecības dati ir nepatiesi. Lasse Lindkvists atzina, ka dažiem produktiem, ko piegādā "HD-Parts", pašlaik var tikt piemērotas sankcijas.

"Ir pārejas periodi (pirms sankciju stāšanās spēkā), kas var būt mēneši. Mēs varam saņemt tirdzniecības atļauju agrāk, bet tad paiet laiks, kamēr Krievijas klients to saņem, un pēc pāris mēnešiem šķiet, ka šis produkts ir pakļauts sankcijām," viņš skaidroja.

Saskaņā ar muitas datiem, sankciju pārejas periods daudziem uzņēmuma sūtījumiem bija beidzies vairākus mēnešus pirms tam, kad preces tika reģistrētas kā saņemtas Krievijā. Lasse Lindkvists saka, ka var būt liela atšķirība starp nosūtīšanas datumu un saņemšanas datumu. "Mēs neko nedarām. Lai ko jūs teiktu, es varu pierādīt, ka tas tā nav," viņš teicis žurnālistiem.

"Mēs nepolitizējam šo kara lietu"

Pēc Markusa Lindkvista teiktā, "HD-Parts" preces tiek eksportētas tieši no Somijas uz Krieviju pa autoceļiem. Krievijas klienti paši ir atbildīgi par kravu. "Mēs piegādājam preces šeit uz mūsu iekraušanas doku, un kravas automašīna ierodas un to paņem. Viss, kas notiek pēc tam, it kā ir klienta rokās," viņš sacījis.

Saskaņā ar Lasse Lindkvista teikto, "HD-Parts" jau vairāk nekā 20 gadus piegādā rezerves daļas tiem pašiem uzticamajiem operatoriem Krievijā.

"Mēs esam vienojušies nekādā veidā nepolitizēt šo kara stāstu," uzsvēra L. Lindkvists. Viņš nebaidās, ka Krievija izmantos "Volvo" un "Scania" kravas automašīnas karā pret Ukrainu. Tomēr nav iespējams droši zināt, kur detaļas nonāks, kad tās tiks transportētas no Vantas.

Uz jautājumu, ko domā par to, ka eksports no viņa uzņēmuma stiprinās Krievijas kara ekonomiku, Markuss Lindkvists žurnālistiem atbildējis: "Tas mani ārkārtīgi tracina, bet mazāk nekā visa personāla atlaišana un zīmītes uzlikšana uz durvīm".

Eksportē arī kravas automašīnas un puspiekabes

Papildus kravas automašīnu rezerves daļām no Somijas uz Krieviju kopš kara sākuma tiek transportētas kravas automašīnas un puspiekabes. Kravas automašīnas Krievijā nonāca no Lapenrantas Somijā.

Kravas automašīnu eksports uz Krieviju ir aizliegts kopš pagājušā gada sākuma bez atsevišķas Ārlietu ministrijas eksporta atļaujas. Tomēr, saskaņā ar muitas informāciju, vairāk nekā ducis lietotu "Scania" un "Volvo" kravas automašīnu un citu marku puspiekabes, kas bija uzņēmuma "Idän Liikennevälitys IL" īpašumā Lapenrantā, ir nonākušas Krievijā. Sūtījumu vērtība ir bijusi simtiem tūkstošu eiro.

Nonāk Krievijā caur trešajām valstīm

ES klasificē transportlīdzekļus kā ekonomiski kritiskus, t. i., tiek uzskatīts, ka tie stiprina Krievijas rūpniecisko jaudu.

Austrumu transporta aģentūras rīkotājdirektors Risto Rīhimeki uz žurnālistu intervijas pieprasījumu atbildējis pa e-pastu: "Mēs neeksportējam automašīnas vai to rezerves daļas uz Krieviju. Mēs ievērojam spēkā esošās sankcijas savās operācijās. Automašīnas devušās uz Kazahstānu un Kirgizstānu."

No muitas informācijas nav skaidrs, pa kādu maršrutu kravas automašīnas, kas izbrauca no Lapenrantas, nonāca Krievijā. Saskaņā ar Somijas muitas datiem, līdz šā gada augusta beigām no Somijas uz Kazahstānu un Kirgizstānu ir eksportētas gandrīz 190 kravas automašīnas. Tas ir pārsteidzoši, jo no 2002. līdz 2022. gadam uz šīm valstīm tika eksportētas tikai sešas kravas automašīnas.

Kravas automašīnu un detaļu eksports uz Krieviju pieaug

Saskaņā ar Turku Ekonomikas augstskolas profesora Kari Liuhto, kurš specializējas Krievijas ekonomikā, teikto, kravas automašīnas un to rezerves daļas ir nozīmīgas divējāda lietojuma preces Krievijai, jo tās var izmantot militāro un munīcijas iekārtu pārvadāšanai un lielgabalu vilkšanai.

Ir īpašs pieprasījums pēc lietotām kravas automašīnām. Krievija ir zaudējusi tūkstošiem transportlīdzekļu, tāpēc tai ir nepieciešami civilās tehnikas papildinājumi uz Ukrainas robežas. Iespējams, ka transportlīdzekļi tiek demontēti rezerves daļām. Kravas automašīnām pastāvīgi ir vajadzīgas rezerves daļas.

Automašīnu giganti no Krievijas tirgus aizgājuši, bet viņu ražojumus tirgo

Kompānijas "Volvo" un "Scania", kuru kravas automašīnas un rezerves daļas no Somijas ir nonākušas Krievijā, pašas ir izstājušies no Krievijas tirgus.

Pēc tam, kad ar "Volvo Cars" sazinājās žurnālisti, uzņēmums uzzināja, par trim "Volvo" kravas automašīnām, ko pārdod Austrumu transporta aģentūra. Tas tika panākts, izmantojot transportlīdzekļu identifikācijas numurus.

2022. gada kravas automašīna ar "Volvo" piederoša uzņēmuma starpniecību tika pārdota klientam Bulgārijā un divas 2017. gada kravas automašīnas Somijā tam pašam klientam. Pamatojoties uz muitas informāciju, transportlīdzekļi kopš tā laika ir nonākuši dažādās Krievijas daļās no Lapenrantas.

"Volvo Trucks" sabiedrisko attiecību direktors Anderss Vilhelmsons e-pastā norāda, ka no izplatītājiem iegādātās kravas automašīnas nevajadzētu nodot tālāk. "Parasti mūsu klienti izmanto transportlīdzekļus vismaz divus līdz trīs gadus, pirms tos var pārdot lietotus," viņš rakstījis.

"Scania" noteikumi ir arī skaidri: nevienu kravas automašīnu vai detaļu nevar pārdot Krievijai. "Scania" sabiedrisko attiecību vadītājs Ēriks Brattals e-pastā rakstīja, ka uzņēmums ir ierobežojis lietotu transportlīdzekļu piegādi uz dažām valstīm ārpus Eiropas, lai novērstu to nonākšanu Krievijā. "Kas attiecas uz "HD-Parts", mēs neko neesam pārdevuši šim uzņēmumam kopš 2011. gada," viņš piebilda.

Izpēte

Politologs un politiķis Ivars Ijabs grāmatā “Nepateicīgie” izskaidro, kā latviešu vēsturiskā esamība sākusies ar apvainojumiem tieši “nepateicībā un ļaunprātīgā nespēja novērtēt līdzšinējo labvēļu veikumu latviešu labā".