Tramvajs norauj priekškaru Lisabonas noslēpumiem

© Depositphotos.com

Tramvaju satiksme Lisabonā pasaulei lieliski demonstrē, kā pilsētas sliežu sabiedriskais transports veiksmīgi spēj pildīt vienlaikus divas funkcijas – kalpot gan pilsētas iedzīvotājiem kā transporta līdzeklis, gan izklaidēt tūristus no visas pasaules, kļūstot par sava veida Portugāles galvaspilsētas zīmolu.

Tūristiem tramvajs ir izcils veids, kā izpētīt dažas no interesantākajām Portugāles galvaspilsētas Lisabonas vēsturiskā un arhitektūras mantojuma vietām vai arī vienkārši apceļot pilsētu. Tramvajā kopā ar tūristiem pārvietojas arī pilsētas iedzīvotāji.

Vispazīstamākais 28. tramvajs

Lisabonā ir vairāki tramvaju maršruti, un visi iet cauri pilsētas centram. Taču tramvaji var būt ļoti pārpildīti. Visplašāk pazīstamais ir senlaicīgais 28. tramvajs, kas kursē no “Martim Moniz” līdz “Campo de Ourique”. Jāpiebilst, ka maršruts nav īpaši domāts tūristiem un ir pavisam normāls sabiedriskais transports. To visu var izlasīt dažādos tūrisma ceļojumu aprakstos. 28. tramvaja maršruts sākas pilsētas vēsturiskajā centrā “Largo Martim Moniz” laukumā, pēc tam dodas uz “Graça” kvartālu un turpina ceļu līdz “São Vicente de Fora” baznīcai.

Tad tramvajs dodas uz Alfamu, garām dažām Lisabonas gleznainākajām viduslaiku ielām un laukumiem, piemēram, “Rua das Escolas Gerais” un “Largo das Portas do Sol” - jaukam skatu punktam pār kalna nogāzi līdz upei. No šejienes īsā laikā var aizstaigāt uz “São Jorge” pili, raksta "visitportugal.com".

Maršruts turpinās līdz pilsētas centram, garām katedrālei ar askētisko romānikas fasādi, Svētā Antonio baznīcai un pa rosīgo “Rua da Conceição”, tradicionālo iepirkšanās ielu, kas Lisabonas iedzīvotājiem pazīstama ar savām galantērijas precēm.

Pēc tam tramvajs dodas uz eleganto “Chiado” kalnu, gandrīz noteikti apstājoties pie slavenā konditorejas veikala “A Brasileira”. Visa maršruta garumā noteikti ir vērts pavērot ēku arhitektūru.

Garām “Largo do Camões”, tieši pie “Bairro Alto”, kur pilsētas viesi vēlāk var pusdienot un izklaidēties naktī, Lisabonas tramvajs dodas atpakaļ pa bruģēto ielu. Tālāk uz priekšu galvenais akcents ir Parlamenta ēka, bijušais Sanbento klosteris.

Garām bazilikai un Estrela dārzam 28. tramvajs turpina maršrutu, šķērsojot tradicionālo “Campo de Ourique” dzīvojamo rajonu “Largo dos Prazeres” virzienā.

Tās ir līnijas beigas, tramvajs apgriezīsies un brauks atpakaļ, un tad var turpināt vērot maršrutu uz pilsētas centru. "Redzēsiet tās pašas vietas, taču perspektīva būs atšķirīga, un vienmēr atradīsiet jaunas detaļas un interešu punktus," raksta "visitportugal.com".

Dzeltenā ir Lisabonas tramvaju raksturīgākā krāsa, un 28. ir vispazīstamākais no tramvajiem, kas minēts visos tūristu ceļvežos. Bet ir arī vēsturiskā sarkanā versija, kas ir ērtāka un piedāvā ekskursiju gida pavadībā, lai nodrošinātu, ka maršrutā nepalaižat garām nevienu detaļu.

Pilsētas sabiedriskā transporta vēsture

Citos interneta resursos atrodama informācija, ka Lisabonas sabiedriskā transporta kompāniju sauc "Carris" un tā dibināta 1872. gada 18. septembrī Brazīlijā, Riodežaneiro. Kompānijas mērķis bija radīt Lisabonā transporta tīklu, balstītu uz "americanos" jeb zirgu vilktām karietēm uz sliedēm. "Carris" dibinātāji bija brāļi Luciano Kordeiro de Sousa un Francisko Maria Kordeiro de Sousa.

Pirmā "americanos" līnija atklāta 1873. gada 17. novembrī. Maršruts bija posmā starp “Estação da linha Férrea do Norte e Leste”, mūsdienu “Santa Apolónia”, un “Boa Vista” molu, mūsdienu “Santos”.

1901. gada 31. augustā Lisabonā sāka darboties pirmie elektriskie tramvaji. 1944. gada 9. aprīlī pilsētā tika atklāta omnibusu darbība, bet 1959. gada 29. decembrī atklāts Lisabonas metro. Toreiz metro garums bija 6,5 kilometri.

Citi tramvaji un citi maršruti

Lisabonas 12. tramvajs brauc pa apļveida maršrutu no “Praça da Figueira”, garām “Martim Moniz”, un "uzkāpj" uz Kastelo kvartālu. Sākot no “Largo das Portas do Sol”, maršruts ir identisks 28. tramvajam, aizvedot atpakaļ uz pilsētas centru.

Var arī braukt ar 15. tramvaju no “Praça da Figueira” pilsētas centrā uz “Algés”, kas parasti ir labs veids, kā nokļūt Belemā. Turklāt tas brauc gar upi, kas padara ceļojumu vēl interesantāku. Tas ir modernāks un ātrāks tramvajs.

No “Cais do Sodré” 18. tramvajs aizvedīs uz Ajudu, kvartālu Belemas augšējā daļā. Tā ir viena no sabiedriskā transporta iespējām, lai nokļūtu Ajudas nacionālajā pilī, kas ir pēdējā Portugāles karaliskās ģimenes oficiālā rezidence, kas tagad ir pārveidota par muzeju.

24. tramvajs ir labs risinājums, ja no “Largo do Camões”, “Chiado” jādodas uz “Kampolidi” caur “Príncipe Real”, “Rato” un “Amoreiras”.

Savukārt 25. tramvajs savieno “Praça da Figueira” ar “Campo de Ourique” apkaimi. Pa ceļam tas iet garām “Santos” un “Lapa” kvartāliem un Estrela bazilikai. Šis maršruts piemērots tiem, kas vēlas apmeklēt Nacionālo senās mākslas muzeju. Ja tā, tad jāizkāpj "Santos" pieturā un dažas minūtes jāpaiet kājām.

Savdabīgs pilsētas transporta līdzeklis - lifts

Ļoti savdabīgs transporta līdzeklis Lisabonā ir tā sauktais "elevador" jeb lifts. Lisabona ir kalnaina, un lifti savieno zemākās pilsētas daļas ar augstākajām. Trīs lifti palīdz cilvēkiem uzkāpt pilsētas kalnos, un tie tiek uzskatīti par valsts pieminekļiem. Restorānā “Restauradores” jūs varat doties uz “Elevador da Glória”, lai ātrāk nokļūtu “Bairro Alto”, “Príncipe Real” un “Jardim de São Pedro de Alcântara” skatu punktā.

Pāri “Avenida da Liberdade”, pusceļā pa paralēlo “Rua das Portas de Santo Antão”, “Elevador do Lavra” aizved līdz “Jardim do Torel”. Netālu no “Chiado” “Elevador da Bica” savieno divus vecus rajonus, kas ir Lisabonas naktsdzīves centrs - “Bairro Alto” un “Cais do Sodré”. Viens no Lisabonas apskates objektiem pilsētas centrā ir “Elevador de Santa Justa” - lielisks skatu punkts pār pilsētas centru.

Izpēte

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) apmierināja Saeimas deputātu interesi par pāreju uz mācībām tikai latviešu valodā ar tādu datu krājumu un komentāriem, atbilstoši kuriem šī pāreja jāuzskata par faktiski jau notikušu.

Svarīgākais