Rīga ar kruīzu kuģiem, bet bez prāmjiem

TŪRISMA SEZONA SĀKUSIES. Kruīzu sezonu Rīgas ostā 2023. gada 22. aprīlī atklājušais “Hamburg” un galvenokārt tūristu izklaidēšanai kalpojošais pilsētas apskates kuģītis iekļuvuši vienā kadrā       © Arnis Kluinis

Ar kruīzu kuģa “Hamburg” ienākšanu Rīgā 22. aprīlī atklāta kārtējā jūras tūrisma sezona, kas turpina pērn aizsākto zem diviem lozungiem: Rīga bez prāmjiem un Baltijas jūra bez Pēterburgas.

Gadu desmitos Baltijas jūrā bija izveidojusies kruīza kuģu ceļš uz Sanktpēterburgu ar iegriešanos ceļa malā esošajās ostās, lai aizpildītu ceļojumiem nolīgto dienu skaitu un tīri tehniski nodrošinātu kuģu iepeldēšanu Sanktpēterburgas ostā precīzi ieplānotajā laikā. Covid-19 dēļ kruīzi tika vispār atcelti 2020. gadā un tikai taustīšanās režīmā atsākās 2001. gadā. 2022. gada kruīzu sezona jau bija atgriešanās normalitātē, bet - jaunā normalitātē pēc Krievijas 2022. gada 24. februāra uzbrukuma Ukrainai.

Maršrutu tīkls taisīts pilnīgi no jauna

Skaitļu valodā šis pārmaiņas izsaka kruīza pasažieru skaita izmaiņas no 69,2 tūkstošiem 2019. gadā līdz nullei 2020. gadā. Tālāk sekoja pāris tūkstošu ceļotāju atgriešanās Rīgā 2021. gadā un caurmēra līmeņa atgūšana ar 75,7 tūkstošiem jūras tūristu pagājušajā gadā. Šis rezultāts sasniegts, atrodot Rīgai vietu pilnīgi no jauna izveidotos Baltijas kruīzu kuģu maršrutos. Sanktpēterburga no tiem ir izslēgta. Tādējādi visu pārējo Baltijas jūras valstu ostām pavērušās daudz lielākas iespējas piesaistīt kruīza kuģus, ja šādi kuģi būtu. Protams, kuģi ir, bet mazāk nekā bija, jo pasažieru kļuvis mazāk. Kuģi sekojuši pasažieriem uz citiem tūristu un atpūtnieku maršrutiem, kas izkonkurējuši Baltiju. Daļai potenciālo pasažieru nebija intereses par šo jūru, ja pa to nevar aizbraukt līdz Sanktpēterburgai, citiem šķiet, ka šajā jūrā jau notiek vai var notikt karš.

NĀK UZ RĪGU. “Hamburg” izbraucis jūrā 20. aprīlī savam nosaukumam atbilstošajā Hamburgā un 30. aprīlī Ķīlē izlaidīs krastā pasažierus, kas pabijuši Gdaņskā, Klaipēdā, Rīgā, Tallinā, Helsinkos, Mariehamnā, Stokholmā, Visbijā un Bornholmā / Arnis Kluinis

Krievija uzbruka Ukrainai tad, kad 2022. gada ceļojumi jau pamatā bija saplānoti. Cilvēkiem šo plānus grozīt bija vieglāk nekā kuģu kompānijām. Tāpēc Baltijas jūrai ieplānotie kuģi šeit arī grozījās mazāk piepildīti un īsākos maršrutos, nekā sākumā bija domāts. Izsvītrojot no maršrutiem ceļu pa Somu jūras līci līdz Sanktpēterburgai un atpakaļ līdz jūrai, nolīgtie ceļojumu ilgumi tika ievēroti, veicot īsākus pārbraucienus starp vairāk ostām. Pagājušā gada aprīlī Rīgas osta rēķinājās ar 120 kruīza kuģu ienākšanām, no kurām 99 tiešām notika. Ar to pietika, lai tiktu sasniegts ostas visu laiku rekords pēc ienākušo kuģu skaita, bet iebraukušo pasažieru skaits viduvējs.

Cilvēku un naudas būs vairāk

Šogad vairākas kruīzu kuģu kompānijas savus kuģus no Baltijas jeb Baltijas jūras austrumiem pārvietojušas uz citiem maršrutiem. Tāpēc kuģu ienākšanas reižu skaits arī Rīgā būs mazāks. Pieteiktas 63 kruīza kuģu vizītes. Atliek cerēt, ka situācija ir nostabilizējusies. Ja tā ir un ja nekādi jauni draudi neparādīsies, tad reāli ienākušo kuģu skaitam būtu jābūt ļoti tuvam tagadējo pieteikumu skaitam un kuģu piepildījumam ar pasažieriem jābūt lielākam nekā pērn. Rīgas osta un tūristu apkalpošanā iesaistītie uzņēmumi un to darbinieki var cerēt uz lielāku tūristu un viņu naudas daudzumu.

Par jūras tūrisma nozares bēgšanu no Baltijas austrumiem runāt nav pamata. Vienas kruīza kuģu kompānijas dodas meklēt laimi un peļņu citās pasaules daļās, bet no citas tikai tagad ierodas. Savu kuģu iebraukšanu Rīgā pieteikušas 22 dažādas kompānijas, tai skaitā “Ambassador Cruise Line” no Lielbritānijas un “Vantage Travel” no ASV kuģi šeit parādīsies pirmo reizi. Kopā seši kuģi būs tādi, kas nekad agrāk Rīgā nav iegriezušies. 14 gadījumos kuģi paliks Rīgā pa nakti, dodot lielākas iespējas Rīgas tūrisma un viesmīlības nozarei viņus apkalpot.

Tiek pārdalīts prāmju līniju tirgus

Bez tūristu pieplūduma Baltijas jūras austrumos nepietiek cilvēku, lai atmaksātos atjaunot prāmju līnijas no Rīgas. Šogad vēl jāiztiek ar Rīgas brīvostas pārvaldes apliecinājumiem, ka ne tikai brīvostas pārvalde, bet arī Rīgas un Stokholmas pašvaldības un iepriekš gadus piecpadsmit līniju Rīga - Stokholma uzturējusī prāmju kompānija “Tallink Groupp” esot ieinteresētas pārvadājumu atjaunošanā. Nu jau trešo gadu pēc kārtas tiek teikts, ka līniju varētu atjaunot līdz ar nākamā gada tūrisma sezonas sākumu. “Tallink” solījusi atjaunot līniju, ja tās strādātu kaut bez peļņas, bet bez zaudējumiem. Igauņi gribētu Rīgas pašvaldības garantijas segt viņu zaudējumus, ja no tiem neizdotos izvairīties un ja Rīga patiešām grib atrasties prāmju maršrutos.
Rīgas brīvostas pārvalde informē, ka uzsākusi sarunas arī ar Helsinku ostu par jūras savienojumu starp šīm pilsētām.
Covid-19 nāca kā saukts, lai pārdalītu prāmju pārvadājumu tirgū, kurā jaunpienācēji igauņi “Tallink” personā bija ieguvuši par daudz, ja raugās no zviedru un somu viedokļa. Tagad viņi atgūst bijušo godību. Tajā skaitā zviedru “Stena Line" iekārtojusies Liepājā un Ventspilī, no kurienes ar prāmjiem pārvadā būtiski vairāk pasažieru, nekā Rīgā piesaista ar kruīzu kuģiem. Pat Liepājā pērn kopā iebraukušie un izbraukušie 81,2 tūkstoši cilvēku vairāk nekā Rīgā, bet Latvijas jūras pasažieru galvaspilsēta tagad ir Ventspils, no kurienes starp Latviju un Zviedriju (Stokholmas piepilsētu Nīnashamnu) pērn kursējuši 289,9 tūkstoši cilvēku. Arī tā ir atbilde, kāpēc trūkst pasažieru līnijai starp Rīgu un Stokholmu.

Liepāja uztur prāmju līniju ar Vāciju (Trāvemindi) un pieliek pūles, lai prāmju pasažieru skaitu papildinātu ar kruīzu pasažieriem. Pērn tādu bijis mazliet virs diviem tūkstošiem. Ventspilī 554 kruīzu ceļotāji pa visu tūrisma sezonu šķiet kā iemaldījušies.

Izpēte

Galvenā smaguma nasta uz sabiedriskās domas veidošanu un tās uzturēšanu demokrātijas virzienā gulstas uz tiem Baltkrievijas žurnālistiem, kuri tiek vajāti un turēti cietumos. Lietuvas un Latvijas žurnālisti savu iespēju robežās sniedz kolēģiem atbalstu. Viens no atbalsta veidiem ir balvu pasniegšanas ceremonijas, kuru laikā tiek stāstīts, kādos apstākļos baltkrieviem nākas strādāt un kādas briesmas viņus sagaida ik uz soļa.

Svarīgākais