Gandrīz divdesmit gadus Latvijā nebija mainīts pabalsts transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, un, lai gan likums paredz, ka transporta pabalsta apmēru pārskata, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, visus šos gadus pabalstu nepārskatīja.
Pabalstu gan paaugstinās tikai šāgada vidū, nevis pirms gada, kad strauji sāka augt transporta izdevumi. Sabiedriskais transports cilvēkiem ar invaliditāti ir valsts kompensēts, tomēr liela daļa iedzīvotāju nevar izmantot publisko transportu, un šāds pabalsts ir nozīmīgs.
Transporta pabalsts ir viens no valsts sociālo pabalstu veidiem, un to piešķir personai, kurai pašai vai kuras bērnam ir noteikta invaliditāte un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir izsniegusi atzinumu par medicīniskajām indikācijām vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai. Labklājības ministrijā skaidro, ka šis pabalsts “sniedz papildu finansiālo atbalstu, lai sekmētu, ka personas ar smagiem pārvietošanās traucējumiem var izmantot ne tikai sabiedrisko, bet arī privāto transportu, lai nokļūtu uz konkrētām, savām vajadzībām nepieciešamām vietām”.
Ministru kabineta noteikumi paredz, ka transporta pabalsta apmēru pārskata, tajā skaitā izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, un, lai gan būtisks degvielas cenu pieaugums ir novērojams jau turpat gadu, valdība tikai pirms nedēļas izskatīja jautājumu par pabalsta palielināšanu. Nepieciešamību palielināt pabalstu Labklājības ministrija pamato šādi: “[..] dzīves dārdzības pieaugums negatīvi ietekmē personu ar invaliditāti, kurām ir būtiski gaitas traucējumi, patstāvīgu pārvietošanos, ņemot vērā, ka personas ar invaliditāti kopumā ir viena no tām sabiedrības grupām, kuras ir pakļautas augstākam nabadzības un sociālās atstumtības riskam un papildu līdzekļu novirzīšana transporta izdevumu segšanai ne vienmēr ir iespējama, it īpaši, ja vienīgais ienākumu avots ir ar invaliditāti saistītie pabalsti vai pensija.”
Vēsturisks brīdis - palielināsim pabalstu Transporta pabalsta apmērs 2014. gadā tika noteikts 79,68 eiro par pilnu sešu mēnešu periodu, un kopš tā laika tas nav pārskatīts, masu medijus informē Labklājības ministrija, taču patiesība ir vēl skarbāka, jo šis pabalsts faktiski nav pārskatīts turpat divdesmit gadus, jo 2014. gadā to nevis palielināja, bet konvertēja no latiem uz eiro.
Transporta pabalsta apmērs veidojās, mehāniski konvertējot PSRS rubli uz Latvijas rubli, vēlāk arī uz latu - un tas bija 28 lati, ko izmaksāja divas reizes gadā par katru pilnu sešu mēnešu periodu. Transporta pabalsta apmērs vienīgo reizi tika pārskatīts 2005. gadā, kad jūlijā tas tika paaugstināts līdz 56 latiem. Savukārt 2014. gadā pabalsta apmēru konvertēja uz eiro - 79,68.
Centrālās statistikas pārvaldes dati - personisko transportlīdzekļu ekspluatācijas inflācijas kalkulators - rāda, ka 2022. gada februārī pret 2015. gada februāri (senāki dati nav pieejami) transportlīdzekļu ekspluatācijas izdevumi ir palielinājušies par 30,5 procentiem. Tāpēc valdībai tika piedāvāts palielināt pabalstu līdz 103,98 eiro, bet, lai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai tiktu nodrošināta transporta pabalsta ērtāka administrēšana, transporta pabalsts tika paaugstināts līdz 105 eiro par katru pilnu sešu mēnešu periodu. Šāds pabalsta apmērs būs spēkā no 1. jūlija.
Labklājības ministrijas dati rāda, ka transporta pabalsta paaugstināšana ietekmēs 35 000 šī pabalsta saņēmēju