Atbildība par iespējamo a/s “Latvenergo” vismaz simt miljonu vērtā Kaigu purva vēja parka iegādes darījuma likumību un lietderību jāprasa no “Latvenergo” valdes un padomes, savukārt Valsts kontrole savu vērtējumu par darījumu varēs sniegt tikai pēc revīzijas, “Neatkarīgajai” skaidro valsts kontrolieris Rolands Irklis.
Publiski pieejamā informācija liecina, ka valsts akciju sabiedrība “Latvenergo” ved sarunas ar SIA “Laflora” par vismaz 100 miljonu vērtā Kaigu kūdras purva vēja parka projekta iegādi. (https://neatkariga.nra.lv/izpete/394406-latvenergo-bez-likuma-paredzeta-publiska-iepirkuma-velas-iegut-verienigu-veja-parka-projektu?)
Tā kā Iepirkumu uzraudzības biroja datos nav atrodams “Latvenergo” izsludināts iepirkums, “Neatkarīgā” vaicāja R. Irklim, vai iespējams, ka tik apjomīgs darījums varētu notikt, neizsludinot publisko iepirkumu; vai tik apjomīgs darījums bez publiskā iepirkuma izsludināšanas būs finanšu disciplīnas ievērošanas norma vai paraugs, un kā Valsts kontrole raugās uz šāda veida darījumiem?
No R. Irkļa ar viņa padomnieka komunikācijas jautājumos Ivo Valdovska starpniecību saņēmām šādu atbildi: “Lēmumi par kapitālsabiedrības darījumiem un to tiesiska īstenošana ir kapitālsabiedrības valdes un padomes atbildība. Kapitālsabiedrības valde atbild par kapitālsabiedrības komercdarbību un attīstības plānu īstenošanu atbilstoši tās stratēģijā noteiktajam. Savukārt kapitālsabiedrības padome uzrauga valdes darbību, kā arī to, lai kapitālsabiedrība strādātu atbilstoši likumiem. Attiecīgi aicinām jautājumus par potenciāliem darījumu nodomiem, to atbilstību AS “Latvenergo” padomes apstiprinātajai un ar nozares ministriju saskaņotajai vidēja termiņa darbības stratēģijai uzdot “Latvenergo” valdei un padomei.
Vēlamies paskaidrot, ka Valsts kontrole viedokli par publiskas personas vai tās kapitālsabiedrības rīcības tiesiskumu un lietderību izsaka tikai revīziju ietvaros, kuru laikā revidenti izvērtē revīzijas pierādījumus un konkrēto jomu reglamentējošos tiesību aktus un izdara secinājumus par konkrētas rīcības un līdzekļu izlietojuma tiesiskumu un lietderību.”
Jautājumi saistībā ar iespējamo darījumu šā gada 18. oktobrī tika nosūtīti arī Valsts kancelejas direktoram Jānim Citskovskim. Augstākajam valsts ierēdnim vaicājām,
kādi Ministru kabineta normatīvie akti regulē iespējas valsts akciju sabiedrībai izvairīties no publisko iepirkumu likumu apiešanas un publiskā iepirkuma izsludināšanas; kādi juridiskie dokumenti vai vienošanās valdībā paredz iespējas izvairīties no publiskā iepirkuma valsts akciju sabiedrībām? Joprojām gaidām atbildes uz iepriekš minētajiem jautājumiem.
Cita starpā “Neatkarīgā” jau vērsās pie “Latvenergo” valdes priekšsēdētāja Mārtiņa Čakstes par iespējamo Kaigu purva vēja parka iegādi. Interesējāmies arī par to, vai tiks izsludināts iepirkums. M. Čakste par iespējamo darījumu mums atbildēja
izvērsti, vispārīgi un izvairīgi: “AS “Latvenergo” stratēģija, ko pērn apstiprināja mūsu akcionārs - Latvijas valsts, paredz “Latvenergo” apņemšanos palielināt atjaunīgo enerģijas resursu portfeli, attīstot vēja un saules elektrostacijas Latvijā un plašākā reģionā. Stratēģijas ieviešana paredz to, ka līdz 2026. gadam jeb stratēģijas periodā tiks īstenoti vai iegūti atjaunīgo enerģijas resursu projekti mājas tirgū un ārpus tā ar 600 MW jaudu un 2300 MW jaudu - līdz 2030. gadam. Stratēģijas īstenošana veicinās Latvijas klimatneitralitātes sasniegšanu līdz 2050.gadam.
AS “Latvenergo” attīsta savu atjaunīgās ģenerācijas portfeli, koncentrējoties uz lielas jaudas vēja elektrostaciju izveidi. Mērķa sasniegšanai koncerns īsteno gan dažādus savus vēja parku projektus, gan izskata sadarbības iespējas ar vairākiem citiem vēja parku attīstītājiem. Piemēram, šobrīd “Latvenergo” vērtē arī tādu vēja parku projektu iegādi, kuru īpašnieki dažādu iemeslu dēļ izlēmuši paši nenodarboties ar ieceres realizāciju un neturpināt darbošanos vēja enerģētikā.
Patlaban izvērtēšanā ir projekti, kuru potenciālā kopējā jauda pārsniedz mērķos noteikto, tādējādi veicam detalizētu izvērtēšanu un salīdzināšanu, lai izvēlētos labākos un atbilstošākos. Atbilstoši vispārpieņemtai privāttiesisko darījumu praksei, pušu līgumsaistībām, informācija par konkrētiem projektiem, darījumiem, to pusēm un citiem nosacījumiem ir komercnoslēpums, tā netiek publiski komentēta līdz brīdim, kamēr puses nav noslēgušas darījumu un vienojušās par publiskojamo informāciju. “Latvenergo” rīcībā ir pieredze, nepieciešamie resursi un kompetence, lai atlasītu, izvērtētu saimnieciski izdevīgākos projektus un īstenotu tos, piesaistot tiem lētāko finansējumu. Nepieciešamības gadījumā potenciālo sadarbības pušu vēja parku attīstībai izvēle tiek veikta, ekspertiem izpētot piedāvājumus tirgū, izvērtējot piedāvāto projektu atbilstību noteiktiem kritērijiem, to īstenošanas iespējas, termiņus un izmaksas, nodrošinot līdzekļu efektīvu izmantošanu, atbilstību spēkā esošo likumu prasībām, kā arī stratēģisko mērķu izpildi intensīvas konkurences apstākļos.
Vēja enerģija tieši šobrīd ir viens no ekonomiski efektīvākajiem risinājumiem, it īpaši tagad, kad Latvijā un Baltijā vērojams jaudu deficīts, kas elektroenerģijas tirgū negatīvi ietekmē cenas.”