Saldējuma sezona nāk ar cenu kāpumu

© Ģirts Ozoliņš/F64

Vasara nav iedomājama bez saldējuma. Šogad saldo prieku nedaudz rūgtāku padarījušas saldējuma cenas. Salīdzinot ar pagājušā gada maiju, cenas šim aukstajam kārumam augušas par 22,4 procentiem, liecina CSP dati.

Pērn šajā laikā saldējums, salīdzinot ar 2020. gadu, bija lētāks. Un zemākas cenas nekā iepriekšējā gadā saglabājās visu vasaru. Gada nogalē līdz ar piena izmaksu kāpumu arī saldējums ar katru mēnesi kļuva dārgāks, līdz maijā tā vidējā cena pērnā gada maija cenu pārsniedza jau par piektdaļu.

Saldējums ir izteikts pilsētnieku našķis - visticamāk, ērtākas pieejamības dēļ. 2019. gadā viens pilsētnieks gadā apēda 4,17 litrus saldējuma, laukos dzīvojošie - 2,79 litrus saldējuma gadā, liecina CSP dati.

Neatkarīgā

Karstā laikā saldējumu plaukti tukšojas ātrāk

Taču neatkarīgi no tā, kur pircējs dzīvo - laukos vai pilsētā, galvenais saldējuma patēriņu ietekmējošais faktors ir laika apstākļi. Jo laiks karstāks, jo veikalu aukstuma vitrīnas tukšojas ātrāk. Tāpēc jau ar pirmajām siltajām jūnija dienām pieprasījums pēc saldējuma divkāršojies, pat neskatoties uz tā sadārdzināšanos.

“Saldējums ir sezonāls produkts, kas šogad, līdzīgi kā vasara, ir drusku slinks un kavējas ieņemt pirktāko produktu līderpozīcijas. Tomēr līdz ar siltāka laika iestāšanos redzam arī pircēju intereses atgriešanos. Tā kā pēdējos gados cilvēki tiecas dzīvot veselīgāk un biežāk sevi palutina tieši ar saldējumu, atsakoties no tādiem ierastajiem našķiem kā konfektes vai cepumi, “Rimi” regulāri papildina saldējuma sortimentu, piedāvājot plašāku vegānu, bezlaktozes un ar uzturvielām un dabiskiem produktiem bagātinātu saldējumu klāstu,” jūnija sākumā stāstīja “Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers.

Kā rāda “Rimi” pircēju paradumi, Latvijā iecienītākais joprojām ir vietējais saldējums un tā saucamo “klasisko garšu” - plombīra un šokolādes - saldējums vafeļu glāzītēs vai uz kociņa. Vienlaikus aizvien vairāk ražotāju attīsta jaunas garšas, kādas vēl nesen nevarēja pat iedomāties - piemēram, saldējums ar siera garšu, kefīra saldējums, saldu un sāļu garšu kombinācijas. “Rimi” saldējuma sortiments šogad tiks papildināts ar eksotisko augļu garšām, kā arī ar saldējumu, kas gatavots no čia sēklām, un saldējumu bez pievienota cukura un olu baltumiem.

Kokosrieksti, piparmētras, sāļā karamele

Pašmāju saldējuma ražotāji ik gadu, sākoties saldējuma sezonai, rada jaunus saldējuma veidus.

“Food Union” saldējuma zīmolu vadītāja Sandra Usačeva stāsta, ka šīs sezonas jaunumi apsola izteiksmīgus un piesātinātus garšu salikumus. “Ja uzrunā maigi garšas kontrasti, jāizvēlas banānu un šokolādes saldējums “Ekselence” ar banānu mērci. Bet, ja patīk tekstūru dažādība, piedāvājums ir vēl plašāks - ar vieglu kraukšķīti radītais krējuma saldējums “Ekselence” ar tumšās šokolādes cepumu gabaliņiem, savukārt īpaši gaisīgs ir vaniļas suflē jeb “Putna piena” saldējums “Ekselence” ar šokolādes mērci un maršmelo,” atklāj Sandra Usačeva.

Kopumā gardēžu zīmola “Ekselence” klāstā ir seši deserta saldējumi - trīs jaunie un trīs “bestselleri” (klasiskais plombīrs, valriekstu un kļavas sīrupa saldējums, kā arī “Rīgas Melnā balzama” un braunija cepumu saldējums).

Tāpat “Ekselence” piedāvājums šosezon papildināts arī ar ļoti izteiksmīgu jaunumu - krējuma kokosriekstu garšas saldējumu uz kociņa, kas bagātināts ar kokosriekstu mērci un ietērpts piena šokolādes glazūrā ar kokosriekstu skaidiņām (100 ml). “Gan šī, gan pārējo ģimenes tilpuma “Ekselences” saldējumu receptes ir izstrādātas “Food Union” grupas Saldējuma kompetences centrā Rīgā, kur tiek radīti aukstie deserti visiem uzņēmuma mājas tirgiem - Latvijai, Lietuvai, Igaunijai, Dānijai, Norvēģijai un Rumānijai, kā arī eksporta valstīm,” skaidro Sandra Usačeva.

Savukārt SIA “Tērvete Food” ražotā “Druvas saldējuma” produktu grozu šosezon papildina jaunie mini saldējumi uz kociņa - “Mango-apelsīnu saldējums piena šokolādē”, “Sāļās karameles saldējums Amber šokolādē”, “Piparmētru saldējums tumšajā šokolādē” un “Cigoriņu saldējums tumšajā šokolādē”.

“Meklējot risinājumu izcilākajam saldējumam uz kociņa, saldējumu glazūrai izmantojam augstvērtīgu “premium” šokolādi, lai sniegtu īpaši kraukšķīgu un reizē kūstošu garšas piedzīvojumu, kas ļoti labi papildina mūsu konceptu, nodrošinot kvalitatīvu saldējumu,” stāsta SIA “Tērvete Food” ražošanas vadītāja, pārtikas tehnoloģe Sanita Vaičkus. “Produktu izstrādē ņēmām vērā to, ka siltā laikā saldējums īpaši ātri kūst, tādēļ ikdienas skrējienā saldējuma izmēram ir būtiska nozīme, lai līdz pēdējam kumosam produkts būtu īpaši gards un joprojām kraukšķīgs. Tāpat mini eskimo ir īpaši piemēroti mazākajiem mūsu klientiem.”

Veiksmīgas sadarbības rezultātā ar iemīļoto pašmāju ražotāju “Lāči” ir tapusi jauna produktu līnija “KOPĀ”, kur “Lāču” iecienītākās produktu receptes tika pārnestas deserta saldējumu formātā - plombīrs ar balzamu, rudzu rīvmaizi un tumšo šokolādi, plombīrs ar rudzu maizi, žāvētiem augļiem un lazdu riekstiem un plombīrs ar brauniju, aveņu mērci un tumšo šokolādi. Abus ražotājus vieno fokuss uz lokālajām izejvielām un vēlme aicināt sabiedrību vairāk laika pavadīt kopā ar savējiem.

Izpēte

Nu nemaz negribas ticēt, ka čekisti savulaik aizsūtīja uz karātavām savu vācu kolēģi Frīdrihu Jekelnu bez nopratināšanas jeb pieredzes apmaiņas par to, kā vislabāk cīnīties pret Kurzemes partizāniem un ko šajā ziņā mācīties no Jekelna komandētās soda ekspedīcijas “Eichensumpf” neveiksmēm Zlēkās.

Svarīgākais