Neraugoties uz e-veselības neskaidro nākotni, Veselības ministrija un Nacionālais veselības dienests aicina iedzīvotājus norādīt savu kontaktinformāciju valsts e-veselības sistēmā, bet, ja tāda jau reiz ir ierakstīta, pārbaudīt.
Nacionālajā veselības dienestā skaidro, ka e-veselības sistēmā pieejamā informācija par pacientu sniedz iespēju ārstniecības personām operatīvi sazināties ar pacienta tuviniekiem un, ja vajadzēs, nodrošināšot arī iespēju nosūtīt cilvēkiem informāciju par valsts apmaksātu veselības aprūpi. Tajā pašā laikā atbildīgās iestādes nemaz nevar skaidri atbildēt, kāds liktenis vispār gaida e-veselības sistēmu.
Nacionālais veselības dienests aicina iedzīvotājus valsts e-veselības sistēmā ierakstīt savu kontaktinformāciju, savukārt gadījumā, ja tā iepriekš jau ir norādīta - pārliecināties, ka norādītais tālruņa numurs un e-pasta adrese joprojām ir aktuāli. “Šīs informācijas pieejamība nepieciešamības gadījumā nodrošinās veselības nozares valsts pārvaldes iestādēm iespēju nosūtīt iedzīvotājiem informāciju par valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu, profilakses veikšanas nepieciešamību un informāciju par citiem jautājumiem,” skaidro Nacionālā veselības dienesta speciāliste Evija Štālberga.
Savas kontaktinformācijas norādīšana ir būtiska arī saziņai ar ģimenes ārsta praksi. Prakse to var izmantot, lai telefoniski sazinātos ar pacientu, piemēram, ja nepieciešams steidzami informēt par saņemtajiem laboratorisko pārbaužu rezultātiem, aicinātu veikt vakcināciju un citos gadījumos.
Dienests aicina iedzīvotājus e-veselības sistēmā norādīt vai atjaunot arī informāciju par savu kontaktpersonu (dzīvesbiedru, kādu no vecākiem, bērnu vai citu), ar kuru ārstniecības personas var sazināties neatliekamā gadījumā.
“Piemēram, ja iedzīvotājs ir nokļuvis slimnīcā ar zaudētām saziņas spējām, atmiņas zudumu, atrodoties traucētas apziņas vai bezsamaņas stāvoklī, šāda informācija ir ļoti svarīga,”
saka Evija Štālberga. E-veselības sistēmā pieejamā informācija par pacienta kontaktpersonu sniedz iespēju ārstniecības personām operatīvi sazināties ar pacienta tuviniekiem, lai informētu par pacienta atrašanās vietu, veselības stāvokli vai precizētu informāciju, kas ir svarīga savlaicīgas un pacientam piemērotākās ārstēšanas nodrošināšanai - informācija par pacienta hroniskajām slimībām, alergēniem, lietotajiem medikamentiem. Tas ir īpaši svarīgi, ja šī informācija, piemēram, par alerģijām, nav pieejama un nav norādīta e-veselības sistēmā.
Nacionālais veselības dienests atgādina: lai e-veselības sistēmā norādītu savu kontaktinformāciju, jāautentificējas portālā www.eveseliba.gov.lv ar kādu no drošas elektroniskās identifikācijas līdzekļiem - internetbankas autentifikācijas līdzekļiem, elektroniskās identifikācijas karti, elektronisko parakstu. Pēc tam jāizvēlas sadaļa “Kontaktinformācija”, kurā iespējams norādīt savu tālruņa numuru un e-pasta adresi. Savukārt, lai e-veselības sistēmā norādītu savu kontaktpersonu saziņai neatliekamā gadījumā, šī cilvēka vārds un tālrunis jānorāda sadaļā “Kontaktpersonas”.
Tomēr aktuāls ir jautājums, ko darīt, ja cilvēks neizmanto internetu. Evija Štālberga tādos gadījumos iesaka palūgt ģimenes ārstam vai citam ģimenes ārsta prakses darbiniekam norādīt savu kontaktinformāciju un informāciju par kontaktpersonu vizītes laikā, jo šiem speciālistiem ir piekļuve valsts e-veselības sistēmai.
“Neatkarīgā” rakstīja, ka Veselības ministrija, visticamāk, e-veselības projektu neturpinās, lai gan oficiāli par jaunas digitālās sistēmas veselībā izstrādi nav paziņots. Valsts kontrole, kas vairākus gadus vērtējusi šīs sistēmas ieviešanu, atteikusies turpmāk to darīt, jo pārbaudes faktiski bija kļuvušas bezjēdzīgas, ieteikumi netika ņemti vērā.
Pašlaik e-veselībā tāpat kā pašos tās pirmsākumos darbojas elektroniskās receptes, kā arī darbnespējas lapas, bet virkne citu plānoto pasākumu tā arī nav sākuši darboties.
Paši Nacionālā veselības dienesta speciālisti atzina, ka nav izdevies īstenot auditācijas pieraksta veidošanu un nav ieviesta iespēja pacientiem liegt piekļuvi saviem datiem. Pilnīga atteikšanās no esošās e-veselības sistēmas, pēc dienesta speciālistu teiktā, nav iespējama, jo e-darbnespējas lapas, e-receptes, pieteikšanos vakcinācijas procesam un Covid-19 sertifikātu pieejamību neviens neizslēgs un tas darbosies līdz jaunās sistēmas darbības uzsākšanai. Visticamāk, arī kontaktinformācija, ko pašlaik dienests prasa e-veselībā atjaunot.
Plašāk par Valsts kontroles secināto lasiet šeit.