Valdība apdāvina bagātos, augļotājus un autotirgoņus

© VARAM

Aizejošā gada pēdējā sēdē valdība nolēma pasniegt ekskluzīvu dāvanu turīgajiem Latvijas iedzīvotājiem, automašīnu dīleriem un līzinga kompānijām – subsīdiju 10 000 000 eiro apmērā.

Pēc provizoriskām aplēsēm, Latvijas autoparks tiks papildināts ar 3800 mašīnām, un tas būs ļoti nozīmīgs atspaids pandēmijas traumētajam automašīnu un līzinga tirgum. Protams, autoparka audzēšana nāk komplektā ar lielāku vides piesārņojumu, jo vienas mašīnas vietā tagad apkārt braukās divas. Savukārt ja subsīdijas saņēmējs nolems savu iepriekšējo automašīnu nevis palaist otrreizējā vai trešreizējā pārdošanā, bet norakstīs, attiecīgi tiks radīts lērums pārstrādājamu un nepārstrādājamu atkritumu. Kāds ir kopējais plānotais atkritumu apjoms, ko izraisīs jaunu mašīnu iegādes programma, tādu aprēķinu nav, bet vieglā mašīna sver divas trīs tonnas. Tātad tik arī norakstāmu detaļu un materiālu.

Auto cena līdz 72 600

Paradoksāli, ka šo grantu programmu virzījusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, kurai teorētiski vajadzētu rūpēties par lietu ilgtspēju. Taču šajā gadījumā autoparka audzēšanu attaisno iespēja sadalīt desmit miljonus. Neatkarīgā vēstīja jau vasarā, ka “valdība apdāvinās turīgus ļaudis”

Protams, uz subsīdiju pretendēt varēs tikai dārgā segmenta automašīnas. Elektromobiļi un ārēji lādējami hibrīdauto, kas vidēji ir vismaz divas reizes dārgāki par budžeta klases mašīnām. Finansējuma apmērs jauniem elektromobiļiem noteikts 4500 eiro, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto - 2250 eiro. Vienlaikus papildu atbalstu 1000 eiro apmērā varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam.

Jāuzsver, ka būtībā šī subsīdiju programma ir domāta turīgu cilvēku labklājības veicināšanai, jo cenas griesti pērkamajai mašīnai noteikti 60 000 eiro bez PVN bāzes komplektācijā. Tas nozīmē, ka maksimālā summa ar PVN ir 72 600 eiro.

Dāvanai sametas visi

Te vērts atgādināt, ka vidējā darba samaksas mediāna (atmetot ekstrēmi augstās un zemās algas) Latvijā šā gada trešajā ceturksnī bija 749 eiro mēnesī uz rokas. Tas nozīmē, ka vidējam aritmētiskajam iedzīvotājam visa nopelnītā nauda šādas noteikti brīnišķīgas mašīnas iegādei būtu jākrāj astoņus gadus. Bet pieņemot, ka puse ienākumu tomēr jāatstāj ikdienas vajadzībām - 12 gadus. Valdība gan rēķinās, ka tiks pirktas arī lētākas automašīnas, un tajā skaitā arī programmā paredzēts atbalsts lietotu elektroauto iegādei - trūcīgākiem elektropiedziņas faniem. Piemēram, 2019. gada BMW i3s, kas Latvijā ir populārākā otrreizējā elektromašīna tirgū, var nopirkt zem 30 000 eiro.

Cilvēki, kas var atļauties pirkt mašīnu mājas vērtībā, noteikti būs ļoti priecīgi par valdības dāvanu, bet vēl priecīgāki ir jauno automašīnu dīleri un līzinga kantori, kam valdības zaļā programma sola zaļu dzīvi.

Valdības sēdē tika uzsvērts, ka grantos sadalāmos 10 000 000 eiro neņem no valsts budžeta, bet gan emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta. Taču būtībā arī šīs kvotas ir visu Latvijas valsts iedzīvotāju īpašums. Tātad par turīgo cilvēku apdāvināšanu maksāsim mēs visi kopā.

Lielāks labums plašākai sabiedrībai un arī videi būtu, ja grantu programmā tiktu iekļauts atbalsts arī elektriskajiem velosipēdiem un to līdziniekiem. Tad iedzīvotāji tiktu stimulēti pārvietoties videi draudzīgāk - pārkāpt no automašīnām uz divriteņiem. Mazāk dūmu, mazāk sastrēgumu, ieguvums veselībai. Un cenas ziņā šāds risinājums būtu pieejams ievērojami plašākam sabiedrības lokam. Tomēr Satiksmes ministrijas priekšlikums tika kategoriski noraidīts.

Velosipēdi VARAM neinteresē

Lūk, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas skaidrojums: “VARAM piekrīt, ka ir nepieciešams veicināt velosipēdu un elektrovelosipēdu, kā arī elektromopēdu un elektromotociklu izmantošanu Latvijā, it īpaši akcentējot esošo automobiļu aizvietošanu ar tiem. Tomēr, lai veiksmīgi ieviestu šādu atbalsta shēmu, ir nepieciešamas papildu diskusijas par tehniskajiem un juridiskajiem aspektiem ar Satiksmes ministriju un nozaru asociācijām. Līdz ar to, lai būtiski nekavētu esošā konkursa uzsākšanu un sniegtu iedzīvotājiem iespēju jau nākamā gada sākumā iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus, VARAM uzskata, ka noteikumu projektu nav nepieciešams šobrīd papildināt ar šāda veida atbalstu.” Kā paziņojumā sabiedrībai norāda vides ministrs Artūrs Toms Plešs: “Atbalsta programma būs viens no pasākumiem, lai veicinātu Latvijas virzību uz klimata mērķu sasniegšanu un sniegtu iedzīvotājiem iespēju iegādāties un izmantot mūsdienīgus un modernus transportlīdzekļus ikdienas pārvietošanās nolūkiem.”

Braukt ar velosipēdu ir daudz mūsdienīgāk, un moderni ir nebraukt ar automašīnu - kā Skandināvijā. Tomēr VARAM neatbalsta velosipēdu iegādi, bet atbalsta arhaisku un videi nedraudzīgu risinājumu - dārgu un sabiedrības vairākumam nepieejamu automašīnu iegādi, palielinot Latvijas autoparku vēl par 3800 automašīnām.

Izpēte

Kaitējums zemūdens interneta savienojumiem starp Vāciju un Somiju un starp Lietuvu un Zviedriju ir samazinājis datu pārraides ātrumu un izraisījis virkni starptautisku aizdomu. Tomēr līdz šim nav izšķirošas reakcijas uz šo notikumu. Šis nav pirmais gadījums, kad Baltijas jūrā tiek bojāta zemūdens infrastruktūra. Radušās pamatotas aizdomas par Krievijas iesaisti, ziņo Polijas medijs "wnp.pl".

Svarīgākais