Vispirms pie Latvijas vēstniecības tika noorganizēts mītiņš “Pret Latvijas iejaukšanos Baltkrievijas iekšējās lietās”, bet vakarā jau Latvijas diplomātiem tika pavēlēts doties mājās. Pēc incidenta ar pārtverto un it kā mīnēto “Ryanair” lidmašīnu Baltkrievija apvainojusies gandrīz uz visām Eiropas un NATO valstīm, bet dažām jo īpaši, Latviju – to skaitā.
Līdz ar starptautiskās valstu sabiedrības veiktajiem soļiem - gaisa telpas ierobežojumiem, sankciju noteikšanas un skarbu kritiku no līderu puses -Baltkrievija vēl straujāk atgriežas Krievijas maigajos apskāvienos. Kremlim Minskas nonākšana politiskā un fiziskā izolācijā ir izdevīga, un tas nekavējoties nostājies prezidenta Lukašenko pusē.
Baltkrievijas oficiālie ziņu kanāli šobrīd ir pārsātināti ar ārzemju ziņām. Tās nomāc pat vēstis par slikto laikapstākļu ietekmi uz lauksaimniecības kultūru stāvokli. Un proporcionāli ļoti daudzas no šīm ziņām saistītas ar Latviju, jo Latvijas politiskie līderi gan tiešā, gan pārnestā nozīmē staigā apkārt ar Baltkrievijas valdošajam režīmam naidīgu simboliku. Tāpēc izsakās ministri, izsakās deputāti, izsakās visi, kam tas uzdots, lai uzturētu aktuālu vēstījumu, ka Latvija vēlas kaitēt Baltkrievijai. Lūk, viens no daudzajiem vakardienas virsrakstiem: “Latvijas valdību naidīgā darbībā iesaista ASV un Lielbritānija”. Aģentūra BELTA vēsta, ka “politiskie soļi, kas vērsti uz Baltkrievijas opozīcijas grupējumu atbalstu un sankciju spiediena izdarīšanu pret mūsu valsti, faktiski ir naidīga rīcība no Latvijas puses.” Latviju uz vēršanos pret Baltkrieviju pamudinot lielvaras. Šajā un citos viedokļos ar atsaucēm uz Otro pasaules karu Latvija tiek uzdota par nacisma atbalstītāju. Minsku ārkārtīgi nokaitinājusi Rīgā notikusī Baltkrievijas Republikas karoga aizstāšana ar opozīcijas baltsarkanbalto karogu. Pat vairāk nekā Lietuvas, Lielbritānijas un īstenotā gaisa telpas slēgšana un Eiropas Savienības solītās sankcijas. Taču tās visas ir savstarpēji saistītas lietas.
Katrai no pusēm stāstā par Baltkrievijas gaisa telpā pārtverto lidmašīnu ir savas intereses, bet vienā jautājumā tās, ļoti iespējams, sakrīt, proti, dabūt Aleksandru Lukašenko nost no politiskās skatuves. Rietumi būtu aktīvi rīkojušies demokrātijas vārdā, bet Krievija, iespējams, varētu iecelt kādu vēl paklausīgāku marioneti.
Jāatgādina vēlreiz stāsta fabula, un šī patiešām ir fabula, jo, kā notika īstenībā, katrai pusei ir sava versija. Reisā no Atēnām uz Viļņu lidoja baltkrievu opozicionārs Ramans Pratasevičs. Tas ir būtisks fakts, jo finālā viņš tika arestēts. Kad lidmašīna jau tuvojās Lietuvas gaisa telpai, tā saņēma rīkojumu doties uz Minskas lidostu, jo saņemtas ziņas, ka lidmašīna ir mīnēta. Attiecīgi militārā iznīcinātāja pavadībā civilā lidmašīna tika nosēdināta Minskā. Spridzekļi netika atrasti, lidmašīna atlaista, bet Pratasevičs paturēts. Rietumvalstu un tai skaitā Latvijas oficiālā pozīcija ir tāda, ka lidmašīnas pārtveršana tika Baltkrievijas varasiestāžu organizēta, lai arestētu Prataseviču. Minskas skaidrojums - ka draudi bija saņemti un prezidents Lukašenko rīkojies drošības apsvērumu dēļ.
Krievija, kā jau tas bija sagaidāms, nostājusies Lukašenko pusē. Tā liecina Ārlietu ministrijas paziņojums:
“Saskaņā ar baltkrievu puses oficiālajiem ziņojumiem, nosēšanās notika atbilstoši aviācijas drošības noteikumiem, saskaņā ar apkalpes komandiera lēmumu teroristu uzbrukuma draudu dēļ. Baltkrievijas aviācijas iestāžu darbība atbilda starptautiskajiem standartiem. Baltkrievijas Gaisa spēku iznīcinātājs tika pacelts gaisā, lai nepieciešamības gadījumā varētu kontrolēt un palīdzēt piezemēties, īpaši ņemot vērā Baltkrievijas atomelektrostacijas netālo atrašanos.”
Krievijas ieskatā Prataseviča aizturēšana ir Baltkrievijas iekšējā lieta un drīzāk izbrīnu radot koordinētā reakcija no rietumvalstu un to organizāciju ES, NATO un EDSO puses. Vēstījuma noslēgumā Krievija, kā allaž aicina visus draudzēties, bet nekāda dižā draudzība pārskatāmā periodā vairs nesanāks.
Eiropas Savienības valstu premjeri pirmdienas vakarā vienojās par ekonomisku un personālu sankciju noteikšanu pret Baltkrieviju, tostarp aizliedzot Baltkrievijas aviosabiedrībām lidojumus bloka gaisa telpā un liedzot tām piekļuvi lidostām. Virkne valstu Baltkrievijas nacionālajai aviokompānijai “Belavia” jau ir slēgušas savu gaisa telpu, un ir sākta biļešu atmaksa pasažieriem.
Latvijas nacionālā lidsabiedrība “Airbaltic” vakar vēl turpināja tirgot biļetes uz Minsku, jo Civilās aviācijas administrācija vēl nebija pieņēmusi lēmumu par Latvijas gaisa telpas lietošanu un rekomendācijas nelidošanai uz Baltkrieviju, jo gaidīja valdības lēmumus, bet valdība neko nelēma, jo premjers Krišjānis Kariņš joprojām atradās Briselē Eiropadomes sanāksmē, kur tika attiecīgi lemts par pareizāko vietas ierādīšanas veidu Baltkrievijas prezidentam Aleksandram Lukašenko. Un šī vieta nepārprotami atradīsies pie Krievijas prezidenta Putina sāniem. Baltkrievija šī skandāla ietekmē vēl vairāk piekļausies Krievijai - politiski, ekonomiski un militāri. Tā secina neatkarīgais militārās analītikas portāls “Vara bungas”. No gaisa tranzīta ierobežošanas Krievija iegūs, pārņemot satiksmi pie sevis. Sauszemes tranzīta ierobežošana nāks par labu Krievijas jūras tranzītam. Tāpat notikušais kalpos par ieganstu aizsargāt Baltkrieviju militāri, un tas nozīmēs jaunas Krievijas spēku militārās bāzes. Katrā ziņā no mūsu reģiona drošības viedokļa, notikušais nav nekas labs, secina “Vara bungas”:
“Kārtējo reizi (pēc Kerčas šauruma incidenta) pārbīdītas starptautiski pieņemtās uzvedības normas. Autoritāriem režīmiem viss ir atļauts, robežu pasaulē nav, policista arī.”