Kas šogad saņēmis krīzes atbalsta lielāko kumosu starp komercmedijiem?

© Jānis Saliņš/F64

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) noteikusi uzvarētājus sabiedriskā pasūtījuma konkursiem par ziņu un medijpratību veicinoša satura, kā arī par informatīvi analītisko un pētniecisko raidījumu veidošanu komerciālajās televīzijās un radio, piešķirot kopumā 400 000 eiro. No tiem lielāko kumosu – 154 tūkstošus eiro – saņems SIA “Vidzemes televīzija”.

Bezmaksas televīzijas programmu izplatīšanai valsts šogad ir piešķīrusi 1,8 miljonus eiro, bet vietējā satura atbalstīšanai komerciālajās televīzijās un radio valsts budžetā šogad ir atvēlēts vēsturiski lielākais sabiedriskā pasūtījuma finansējums - 1,38 miljonus eiro.

400 tūkstoši eiro jau sadalīti

NEPLP līdz šim ir izsludinājis deviņus konkursus komercmedijiem - ziņu raidījumu veidošanai, medijpratības veicināšanai, informatīvi analītisko un pētniecisko, Latvijas kultūrtelpu stiprinošu raidījumu, kā arī uz ilgtspēju vērstu, kvalitatīvu izklaides un sporta raidījumu veidošanai, satura veidošanai Latgales vietējās un reģionālajās televīzijās un radio programmās un satura veidošanai zemes apraidē raidošajām televīzijām. Trijos konkursos jau ir noteikti uzvarētāji. Tie ir SIA “Vidzemes televīzija”, kas kopumā šo konkursu ietvaros saņems 153 850,64 eiro, SIA “All Media Latvia” (118 789 eiro) , AS “TV Latvija” (58 072 eiro), AS “Radio SWH” (53 247,36 eiro) un SIA “Radio Skonto” (16 045 eiro).

NEPLP ir noteikusi uzvarētājus sabiedriskā pasūtījuma konkursiem par ziņu un medijpratību veicinoša satura veidošanu komerciālajās televīzijās un radio. Konkursu rezultātā NEPLP piešķīrusi finansējumu 200 000 eiro apmērā ziņu veidošanai 6 ziņu raidījumos un 50 000 eiro medijpratību veicinoša satura veidošanai 3 raidījumos.

NEPLP vēsta, ka konkursā par ziņu veidošanu no 15 pieteiktajiem projektiem sabiedriskā pasūtījuma finansējums piešķirts 6 raidījumiem - SIA “All Media Latvia” raidījumam “900 sekundes” un “TV3 ziņas”, SIA “Radio Skonto” raidījumam “Radio Skonto ziņas”, SIA “Vidzemes televīzija” raidījumam “ReTV ziņas” un jaunam ziņu raidījumam “Re: Skats”, kā arī AS “Radio SWH” raidījumam “Galvenās stundas ziņas”. Savukārt medijpratību veicinoša satura veidošanai konkursā no 6 pieteiktajiem projektiem finansējums piešķirts 3 raidījumu veidošanai - SIA “Vidzemes televīzija” raidījumam “Ceturtā vara”, AS “Radio SWH” raidījumam “Viltus ziņu detektors” un AS “TV Latvija” raidījumam “Pilna bilde”.

“NEPLP šogad sabiedriskā pasūtījuma finansējuma piešķiršanu komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem sāk ar atbalstu ziņu dienestiem, bez kuru ikdienas darba sabiedrības informēšana un Covid krīzes pārvarēšana nebūtu iedomājama. Būtiski uzsvērt, ka 85% no atbalsta novirzīti tieši satura veidotāju atalgojumam un sociālajām garantijām. Atbalsts medijiem, kas ikdienā uztur ziņu dienestu, šobrīd ir īpaši svarīgs, ņemot vērā, ka reklāmas ieņēmumi pērn samazinājās par 16%,” uzsver par satura attīstību atbildīgais padomes loceklis Jānis Eglītis.

Kopumā šo finansējumu saņems pieci komerciālie mediji - SIA “Vidzemes televīzija” (116 875,64 eiro), SIA “All Media Latvia” (55 707 eiro), AS “Radio SWH” (53 247,36 eiro), SIA “Radio Skonto” (16 045 eiro) un AS “TV Latvija” (8128 eiro).

Savukārt konkursam par informatīvi analītisko un pētniecisko raidījumu veidošanu nacionālajos komerciālajos elektroniskajos medijos tika atvēlēti 150 tūkstoši eiro. Konkursā tika saņemti 7 pieteikumi, bet starp finansējuma saņēmējiem ir tikai trīs. 63 082 eiro piešķirti SIA “All Media Latvia” raidījumam “Nekā personīga”, kas skatāms TV3. Tāpat finansējumu saņēmis TV24 analītiskais, debašu veida raidījums par starptautiskajiem notikumiem “Globuss” , kura turpmākai pārraidei piešķirti 49 944 eiro, savukārt 36 972 eiro piešķirti RETV ziņu dienesta iknedēļas diskusiju raidījumam “Aklā zona”.

Lai veicinātu uz sabiedrības ilgtspēju vērstu sabiedriski nozīmīgu raidījumu, kā arī kvalitatīvu izklaides un sporta raidījumu veidošanu komerciālajās televīzijās un radio, NEPLP marta vidū izsludināja sabiedriskā pasūtījuma konkursus elektroniskajiem komercmedijiem. Raidījumu veidošanai konkursā komerciālajām televīzijām paredzēts sabiedriskā pasūtījuma finansējums 110 000 eiro. Savukārt radio - 90 000 eiro.

Marta sākumā izsludināts konkurss arī raidījumiem, kas ataino un bagātina Latvijas kultūrtelpu.

Šim konkursam piešķirti 150 000 eiro.

Drīzumā jauna programma

Bezmaksas programmu izplatīšanai Latvijā valsts tērē 1,8 miljonus eiro. Šobrīd bez maksas Latvijā tiek izplatītās piecas programmas: sabiedriskā medija veidotās LTV1 un LTV7, kā arī komerctelevīziju programmas - Re:TV, RīgaTV 24 un Sportacentrs.com TV.

Sākot ar ceturtdienu, 1. aprīli, Latvijā bezmaksas zemes apraidē būs pieejama vēl viena televīzijas programma - SIA “4. vara” piedāvātā programma TV4, kurā galvenokārt plānots pārraidīt izzinoša un izglītojoša satura raidījumus dažāda vecuma auditorijām.

Programmā paredzēts pārraidīt dažādas Latvijā notiekošās konferences, forumus un diskusijas kā, piemēram, “Lampa”, LR Saeimas plenārsēdes, kā arī atspoguļot Latvijā nozīmīgu pasākumu norisi. Darba dienu pēcpusdienās plānots aktīvāk uzrunāt jauniešu auditoriju, bet vakara pusē TV4 programma tiks veidota plašākai publikai, dodot iespēju uzklausīt dažādu nozaru Latvijas vadošos speciālistus. Savukārt nedēļas nogalēs programmā paredzēts iekļaut izklaidējošāku saturu, neaizmirstot arī par kultūras cienītāju vēlmēm. Tāpat tajā tiks iekļauts saturs, kas varētu īpaši interesēt arī Latvijas diasporu ārvalstīs.

SIA “4. vara” bija vienīgais pretendents konkursā par iespēju piedāvāt sesto programmu, kas visos Latvijā reģistrētajos kabeļoperatoru tīklos var tikt izplatīta bez maksas.

Svarīgākais