Jau pēc pāris dienām – 1. martā – iedzīvotāji var sākt iesniegt ienākumu deklarācijas Valsts ieņēmumu dienestā (VID), cerot saņemt atpakaļ pārmaksāto ienākuma nodokli. Diemžēl jārēķinās, ka gaidītās maciņa papildināšanas vietā var nākties valstij vēl piemaksāt, jo nodokļu reformas brāķa dēļ Valsts ieņēmumu dienests ikvienu, kam pērn nodoklis ieturēts mazāk nekā vajadzētu, uzskatīs par nodokļa parādnieku.
VID serveriem pēdējos gados 1. martā nākas izturēt palielinātu slodzi, jo daudzi steidz iesniegt savu ienākuma deklarāciju un iepriekšējā gada laikā sakrātos čekus par izglītību un ārstniecību, lai ātrāk saņemtu no valsts pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN). Pagājušā gada 1. martā dažu brīdi vienlaikus VID Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) bija pieslēgušies gandrīz 30 tūkstoši lietotāju. VID atgādina, ka nav vajadzības steigties iesniegt gada ienākumu deklarāciju uzreiz marta pirmajās dienās. Pat tie iedzīvotāji, kam tas ir jādara obligāti līdz 1. jūnijam, to var pagūt izdarīt trīs mēnešu laikā. “Savukārt tiem, kuri to vēlas darīt brīvprātīgi, tikai lai atgūtu pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, to bez steigas var izdarīt visa šī gada laikā, kā arī vēl divus gadus, jo, kā zināms, attaisnotos izdevumus var deklarēt par trim iepriekšējiem gadiem,” Neatkarīgajai uzsver VID galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste Evita Teice-Mamaja. Tiesa, šis padoms ir derīgs vien tiem, kuri neizjūt naudas trūkumu un kuriem nav nepieciešamības atgūt pārmaksāto nodokli.
VID dati liecina, ka līdz šā gada 23. februārim gada ienākumu deklarāciju par 2019. gadu vēl nebija iesnieguši 30 187 iedzīvotāji, kuriem tas bija jāizdara obligāti.
Joprojām 29 071 iedzīvotājam (23. februāra dati) ir nesamaksāts nodokļa parāds. To kopējā summa ir 1 961 071,97 eiro.
Tiesa, rudenī parādnieku skaits bija par ceturtdaļu lielāks - vairāk nekā 42 tūkstoši, bet parāda kopējā summa - aptuveni 3 miljoni eiro. Līdz šim VID nav piemērojis iedzīvotājiem administratīvos sodus par 2019. gada ienākumu deklarācijas neiesniegšanu diferencētā neapliekamā minimuma un/vai nodokļa progresīvās likmes piemērošanas dēļ.
Vienlaikus VID atgādina, ka iedzīvotājiem, kuriem ir jāveic piemaksas, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju par 2019. gadu, pievienojot tai attaisnojuma dokumentus, piemaksājamā summa var samazināties vai pat pilnībā tikt nosegta (atkarībā no piemaksājamās summas un attaisnoto izdevumu apmēra).
Situācija, kad iedzīvotājs var palikt valstij parādā, pats pat to nezinot, ir izveidojusies neveiksmīgās 2018. gada nodokļu reformas rezultātā, kas ārkārtīgi sarežģīja iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) aprēķināšanas kartību. Proti, ienākumiem līdz 20 004 eiro gadā tiek piemērota 20% IIN likme, ienākumiem, kas pārsniedz 20 004 eiro, bet nepārsniedz 62 800 eiro, ‒ 23% IIN likme, bet ienākumiem, kas pārsniedz 62 800 eiro, ‒ 31,4% IIN likme. Turklāt atkarībā no ienākumiem tiek diferencēts neapliekamais minimums. Ja ienākumi nav mainījušies, tad IIN aprēķins ir skaidrs. Taču, ja nodokļa maksātājs strādā vairākās darbavietās, turklāt ar mainīgiem ienākumiem, tad nav iespējams aprēķināt precīzo ik mēnesi nodokļos iekasējamo summu. Tādējādi daļa iedzīvotāju paliek parādā, bet daļa nodokļos samaksā vairāk, nekā vajadzētu.
Šogad iedzīvotāju ienākuma deklarācijas aizpildīšanas kārtība un nosacījumi lielākoties ir tāda paši kā pērn. Ievērojamākais jaunums ir tāds, ka šogad, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju par 2020. gadu, iedzīvotāji savos attaisnotajos izdevumos varēs iekļaut izglītības un ārstniecības izdevumus par savām māsām un brāļiem, kuriem ir noteikta 1. vai 2. grupas invaliditāte (plašāka informācija - pielikumā). Tāpat kā iepriekš, attaisnotos izdevumus savā gada ienākumu deklarācijā viens par otru var iekļaut arī vecāki, vecvecāki, laulātais, bērni, mazbērni. Svarīgi, lai pašu maksājumu, par kuru tiek iesniegti dati, būtu veicis kāds no ģimenes locekļiem. Piemēram, izdevumu par brāli ar invaliditāti deklarē māsa, bet pašu maksājumu var būt veikuši arī vecāki vai vecvecāki.
Maksājumu apliecinošajā dokumentā - čekā, kvītī vai rēķinā - obligāti jābūt norādītam cilvēka vai viņa ģimenes locekļa vārdam, uzvārdam un personas kodam, kā arī maksājuma mērķim - attaisnoto izdevumu veidam (izglītība un bērnu interešu izglītība vai ārstniecības pakalpojums).
Iesniegt gada ienākumu deklarāciju, lai atgūtu pārmaksātos nodokļus par attaisnotajiem izdevumiem, var tikai tāds cilvēks, kurš konkrētajā gadā ir bijis IIN maksātājs- tas nozīmē, ir strādājis un no viņa gūtajiem ienākumiem maksāts IIN. Tātad, piemēram, nestrādājošas māsas vai brāļa, kuriem ir 1. vai 2. grupas invaliditāte, attaisnotos izdevumus savā deklarācijā var norādīt strādājošais brālis vai māsa, vai arī kāds cits strādājošs viņu ģimenes loceklis. Dokumenti, kas pierāda brāļa vai māsas invaliditāti, deklarācijai nav jāpievieno.
Rūpējoties par klientu un darbinieku veselību un drošību, VID uz ārkārtējās situācijas laiku ir pārtraucis klientu apkalpošanu klātienē visā Latvijā.
“Kā zināms, šobrīd ārkārtējā situācija ir pagarinātā līdz 6. aprīlim. Kas notiks pēc 6. aprīļa, lielā mērā būs atkarīgs no epidemioloģiskās situācijas valstī un valdības lēmumiem. Protams, ja būs kādas izmaiņas, mēs noteikti par tām informēsim,” teic E. Teice-Mamaja.
Viņa atgādina, ka VID Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) iedzīvotāji var saņemt visus VID pakalpojumus elektroniski. It īpaši ērti un viegli tajā ir iesniegt gada ienākumu deklarāciju, jo tādējādi deklarācijā automātiski parādās visi VID rīcībā jau esošie dati. Arī maksājuma dokumentus par attaisnotajiem izdevumiem (izglītība, ārstniecība u.c.) var elektroniski pievienot gada ienākumu deklarācijai šajā pašā sistēmā. Pieslēgties EDS var ikviens, izmantojot savas internetbankas lietotājvārdu un paroli, kā arī eID, eParakstu vai “eParaksts mobile”. Tādējādi, pat ja ir nozaudēts savulaik VID piešķirtais EDS identifikators un parole, to vairs nav nepieciešams atjaunot. VID tīmekļvietnes sadaļā “Gada ienākumu deklarācija” ir pieejami dažādi vizuāli un video materiāli par to, kā pieslēgties EDS un kā aizpildīt un iesniegt deklarāciju. VID arī plāno organizēt bezmaksas tiešsaistes seminārus, kuros tiks uzskatāmi stāstīts un rādīts, kā pareizi pieslēgties EDS sistēmai un pareizi aizpildīt un iesniegt deklarāciju.
Tāpat gada ienākumu deklarācijas veidlapas joprojām var izdrukāt VID tīmekļvietnē, aizpildīt un nosūtīt VID pa pastu (Talejas iela 1, Rīga, LV-1978), tomēr VID aicina iespēju robežās izmantot elektronisku deklarācijas iesniegšanas veidu, jo tādā gadījumā deklarācijā automātiski parādīsies visi VID rīcībā jau esošie dati un tiks aprēķinātas maksājamās summas. Izpildot deklarāciju papīra variantā, šie dati ir jāsameklē pašam nodokļu maksātājam un tie korekti jāieraksta pareizajās vietās..
“Tiem cilvēkiem, kuriem pašiem nav pietiekamu prasmju vai pieredzes EDS lietošanā, aicinām iespēju robežās lūgt palīdzību saviem ģimenes locekļiem - bērniem, mazbērniem, viņu laulātajiem vai citiem, kuriem ir lielāka pieredze darbā ar datoru un dažādām informācijas sistēmām,” saka E. Teice-Mamaja.
Tāpat ir pieejamas konsultācijas, zvanot uz VID konsultatīvo tālruni 67120000 (zvanot uz VID konsultatīvo tālruni 67120000, ikviens var saņemt arī personificētu konsultāciju, ja vien zvanot pieslēdzas VID EDS un nosauc tur redzamo kodu). Jautājumus var uzdot arī tad, ja cilvēks jau ir pieslēdzies VID EDS, proti, sadaļā “Sarakste ar VID”.
*****
Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Signal kanālā.