Autonodokļi pārrakstīti līdz absurdam

© Neatkarīgā

Iztaisoties par lielu klimata mīļotāju, valdošā koalīcija tā sagrozījusi šogad maksājamos autonodokļus, ka klimats var tikai smagi noelsties: jaunām mašīnām ar mikroskopiskiem motoriem, kas tikpat kā neatstāj nekādas pēdas atmosfērā, transporta ekspluatācijas nodoklis tiek palielināts, bet premium klasei un sporta mašīnām ar milzu motoriem būtiski samazināts. Pusotru gadu ilgusī muldēšana par klimatu noslēgusies ar dāsnu pakalpojumu bagātniekiem un kaitējumu vidusšķirai un trūcīgākai sabiedrības daļai.

Šā gada izmaiņas uzskatāmās tabulās apkopojusi “Auto asociācija”. Tā pati Andra Kulberga vadītā organizācija, kas kopīgi ar Aigara Kalvīša vadīto Krievijas gāzes tirdzniecības kantori lobēja autonodokļu grozījumus klimata vārdā. Viens, lai aizliegtu lietotu automašīnu importu un cilvēki būtu spiesti pirkt kredītā jaunas mašīnas ar mazākiem izmešiem. Otrs mēģināja panākt, lai valstī pirms autoparka elektrifikācijas vēl tiktu iziets gazifikācijas posms. Tātad vēl vairāk pieaugtu ar fosilo degvielu darbināmo auto skaits. Pa druskai no iecerētā izdevās abiem, taču galīgais rezultāts ir absurds.

Bentlijs labāks par mikru

“Auto asociācija” ir sagatavojusi brīnišķīgas ilustrācijas pusotru gadu ilgušajam Satiksmes ministrijas, valdības un Saeimas darbam. Lūk, viens piemērs. Grūti iedomāties mazāku, pieticīgāku un neglītāku automašīnu par “Nissan Micra”. Motora tilpums kā motociklam - 1 litrs. Pagājušajā gadā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis tai bija 48 eiro, bet šogad tas ir palielināts līdz 90 eiro. Absolūtos skaitļus izsakot procentos, sanāk, ka nodokļa pieaugums ir 87,5%!

Auto asociācija

Kāds gan auto varētu būt pilnīgs pretstats mikrai? Pareizi - “Bentley Continental” ar 4 litru dzinēju. Glīts, bet tikai ļoti bagātiem cilvēkiem pieejams auto. Arī izmešu pulka vairāk nekā mikrai. Un, lūk, šim auto klimata saudzēšanas vārdā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis ir nevis palielināts, bet būtiski samazināts. Pērn bija jāmaksā 408 eiro, bet šogad 268 eiro. Tas ir 150 eiro mazāk jeb 65,7% mīnusā. Plašākā viedokļrakstā autonodokļu izmaiņas 2021. gadā apskatījis “Auto asociācijas” vadītājs Andris Kulbergs, un, lūk, viņa galvenais secinājums: “Tātad, sausais atlikums no šīm izmaiņām ir tāds, ka būtiski pieaugs TEN no jauna reģistrētām mazlitrāžas automašīnām un samazināsies premium klases sporta automašīnām. Bez tam tas būs būtiski atšķirīgs pilnīgi identiskām automašīnām atkarībā no to reģistrācijas datuma.”

Mainīta izmešu mērīšanas metodika

Šā absurda izcelsme meklējama nodokļu piesaistē izmešiem un jaunajai metodikai, kā izmeši tiek aprēķināti. Jāatgādina, agrāk ražotāji izmešus nomērīja laboratorijas apstākļos. Realitātē izmešu bija daudz vairāk, tāpēc vairums autobūves kompāniju krāpās. Šo metodoloģiju apzīmē ar abreviatūru NEDC (New Europian Driving Cycle). Līdz ar dīzeļgeitas skandālu vērienīgā krāpšanās nāca gaismā, un tagad ar 2021. gada 1. janvāri ieviests jauns izmešu noteikšanas standarts WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), kas paredz izmešu mērīšanu, dzinējam darbojoties reālos apstākļos. Tātad turpmāk transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa aprēķinā tiks izmantotas divas tabulas, viena, pēc vecā NEDC standarta, automašīnām, kuras reģistrētas līdz pagājušā gada beigām. Otra atbilstoši WLTP standartam - automašīnām, kuras ir reģistrētas pēc šī gada 1. janvāra. Kā norāda “Auto asociācija”, būtiskā kļūda ir standartu maiņas brīdi izmantot par pamatu nodokļu mainīšanai: “Diemžēl, veidojot šo WLTP standartam piemērojamo TEN aprēķinu tabulu, nav ņemta vērā ES rekomendācija šo standartu maiņu neizmantot par pamatu nodokļu pieaugumam.”

Pakalpojums premium segmentam

Auto asociācija

Latvijas valdība rīkojusies tieši pretēji - standartu maiņu nekavējoties saistījusi ar nodokļu likmju izmaiņām. Tā kā Latvijā vairāk ir ļaužu, kas brauc ar mazām mašīnām ar vēl mazāku veiktspēju, tāpēc tieši no viņiem iekasēs vairāk. Bet, cik tad daudzi braukā ar jaunām un ļoti dārgām mašīnām, nu tādām kā jau pieminētais “Bentley”, BMW X5M vai “Porsche 911 turbo S”? Ar tādām braukā noziedznieki, bagāti uzņēmēji, ietekmīgi politiķi un viņu visu mīļākās. Šīm salīdzinoši nelielajām sabiedrības grupām koalīcijas pārstāvji izrādījuši īpašu laipnību. Droši vien tāpēc, ka paši šogad grasās iepirkt jaunus premium klases auto. Bet tikmēr valsts budžetu lai papildina tie, kuri sapņo braukāt ar jaunu neglītu mikru.

Te jāatgādina, ka vēl pirms gada autonodokļus bija iecerēts grozīt sabiedrības vairākumam vēl kaitnieciskākā izpildījumā. Un kā jau pēdējā laikā pierasts - klimata saudzēšanas vārdā.

Vilcienu nebūs, būs tēriņi

Vispirms koalīcijā tika lobēta ideja par pilnīgu aizliegumu lietoto automašīnu importam, tad parādījās traktējums, ka par vecu uzskatāma trīs gadus veca mašīna, pēc tam jau piecus. Kaut gan tas ir pilnīgā pretrunā dabu saudzējošai izpratnei par lietu ilgtspēju. Kad šis plāns neizdevās, koalīcija mēģināja ieviest pilnīgi jaunu nodokli visām Latvijā ievedamām mašīnām, bet atkal jau ar lielu skandālu šim rosinājumam tika atmests ar roku. Izrādījās, ka nauda vajadzīga nevis kādām klimata programmām, bet lai pirktu dīzeļvilcienus. Beigu beigās lielāko nodokļu pieaugumu nācies piedzīvot smagā un kravas transporta īpašniekiem, uzņēmumu autoparkam. Bet vilcieniem sakasīt nepieciešamo naudu tāpat neizdevās. Turklāt Eiropas Komisija ideju par dīzeļvilcienu iegādi atzinusi par klimatam kaitniecisku. Vēl pērnā gada beigās no Finanšu un Satiksmes ministriju sacerētajiem dokumentiem varēja saprast, ka ikgadējais transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis faktiski nemainīsies - tikai izmešu aprēķinu kārtība - metodoloģija, no kuras neviens tāpat neko lāgā nesaprata. Taču sapratīs šogad, ierodoties ar savu jauno auto uz tehnisko apskati un ikgadējo nodokļu nomaksu. Mikras īpašnieks būs dusmīgs, bentlija īpašnieks - iepriecināts.

Izpēte

Vismaz triju savulaik Latvijā strādājošo komercbanku piedalīšanās Moldovā nozagtas naudas nogādāšanā līdz tiesībsargājošajām iestādēm vairs neaizsniedzamiem ofšoriem iekustināja tādu “kapitālo remontu” visās Latvijas komercbankās, pēc kura pāri palika drīzāk banku nosaukumi nekā pašas bankas.

Svarīgākais