Saeimas deputātu pastkastes šajās dienās pārplūdina LGBTQ+ seksa minoritāšu aģitācija. Viņi cenšas izgāzt Nacionālās apvienības rosinātos grozījumus Satversmes 110. pantā, lai tie netiktu pat līdz Saeimas komisijām. Parlaments par to lems šo ceturtdien.
Nepieciešamība precizēt, kas ir ģimene, izveidojās pēc skandalozā Satversmes tiesas sprieduma, ar kuru tiesības uz paternitātes atvaļinājumu tika piešķirtas sievietei, kura nav bērna māte, bet dzīvo kopā ar bērna māti homoseksuālās attiecībās. Šis spriedums pēc būtības izjauc tradicionālo izpratni par vīrieša un sievietes lomu bērnu radīšanā, kā arī izpratni par dabiskas ģimenes uzbūvi. Turklāt, ja tiesa pateikusi, ka Darba likums neatbilst Satversmei un vīrieša atvaļinājums pienākas sievietei, visticamākais, arī visi citi likumi, kas tiks apstrīdēti Satversmes tiesā, jo atšķir cilvēkus pēc to dzimuma, tiks atzīti par aplamiem. Un tad jau atliek tikai viens solis līdz viendzimuma laulību regulējuma ieviešanai un tiesībām divām sievietēm vai diviem vīriešiem, vai transseksuāļiem, vai vēl kādiem citiem LGBTQ+ īpatņiem, kas nu šajā abreviatūrā atrodami, adoptēt bērnus. Tas nav nedz bērnu interesēs, nedz arī valsts interesēs kopumā.
Sabiedrības vairākums, ko pārstāv konservatīvi noskaņotie politiķi, nevar piespiest Satversmes tiesu paņemt atpakaļ spriedumu. Tāpēc Nacionālā apvienība rosina grozīt pašu Satversmi - vēl burtiskāk paskaidrojot, kas ir ģimene.
Spēkā esošais Satversmes 110. pants tika pieņemta 2005. gadā. Jau tolaik LGBTQ+ kopiena centās panākt viendzimuma laulību ieviešanu, un parlaments pateica skaidru “nē!” šādai idejai. Vismaz pašam parlamentam šķita, ka jautājums tiek noņemts no politiskās dienaskārtības, ja Satversmē paskaidro, ka laulība ir savienība starp vīrieti un sievieti. Tā tas ir arī pašlaik:
“Valsts aizsargā un atbalsta laulību - savienību starp vīrieti un sievieti, ģimeni, vecāku un bērna tiesības. Valsts īpaši palīdz bērniem invalīdiem, bērniem, kas palikuši bez vecāku gādības vai cietuši no varmācības.”
Par laulību viss skaidrs, ar ko vīrietis no sievietes atšķiras, vismaz pagaidām diskusiju nav, taču attiecībā uz jēdzienu “ģimene” Satversmes tiesas lēmums izraisījis nepieciešamību to definēt konkrētāk. Lūk, kā tas skaidrots likumprojekta anotācijā:
“Spriedumā Satversmes tiesa Satversmes 110. pantā noteiktajā “ģimenes” jēdzienā ir ielasījusi arī “viendzimuma partneru ģimenes”, turpmāk nosakot valstij “pienākumu aizsargāt un atbalstīt” šādas “ģimenes”.
Šāds patvaļīgs ģimenes jēdziena skaidrojums neatbilst ne likumdevēja gribai, pieņemot Satversmes 110. pantu esošajā redakcijā, ne Latvijas sabiedrības izpratnei par to, kas ir “ģimene”.
Nacionālā apvienība tagad piedāvā jaunu formulējumu. Izteikt Satversmes 110. pantu šādā redakcijā:
“Valsts aizsargā un atbalsta laulību - savienību starp vīrieti un sievieti, ģimeni, kas balstīta laulībā, asinsradniecībā vai adopcijā, vecāku un bērna tiesības, ieskaitot tiesības augt ģimenē, kuras pamatu veido māte (sieviete) un tēvs (vīrietis). Valsts īpaši palīdz bērniem invalīdiem, bērniem, kas palikuši bez vecāku gādības vai cietuši no varmācības.”
Tātad būtiskā izmaiņa tā, ka valsts aizsargā ģimeni, kas balstīta vīrieša un sievietes laulībā, asinsradniecībā vai adopcijā. Pateikts arī, ka vīrietis nevar būt māte, un otrādi.
LGBTQ+ lobisti publiskajā telpā izplata apzinātus melus, apgalvojot, ka šāds formulējums ir vērsts pret vientuļajiem vecākiem. Tas nav taisnība. Māti un dēlu, vectēvu un mazdēlu vieno asinsradniecība. Arī viņi ir ģimene. Bet ģimene nav, piemēram, divi studenti, kas īrē vienu istabu kopmītnēs. Pat tad, ja gadījies stāties dzimumsakarā. Arī divi draugi nav ģimene. Tie ir divi draugi.
LGBTQ+ kopiena jau ilgstoši cenšas iestrādāt savu ideoloģiju Latvijas likumos. Cenšas panākt Stambulas konvencijas ratifikāciju, jo tajā paslēpts sociālā dzimuma koncepts. Un, protams, tradicionālā ģimenes jēdziena noformulēšana Satversmē neatbilst LGBTQ+ interesēm. Jo īpaši likumprojektā piedāvātais teikums, ka ģimenes “pamatu veido māte (sieviete) un tēvs (vīrietis)”.
Jau vairākas dienas karojošo liberāļu un LGBTQ+ vidē tiek izplatīts detalizēts apkārtraksts Saeimas deputātu uzrunāšanai, vēršoties pret ierosinātajiem Satversmes grozījumiem. Ir vēstules paraugs, ir 100 deputātu e-pasta adrese.
Īpaši piekodināts piefiksēt tās deputātu atbildes, ko varētu tulkot kā homofobiskas, transfobiskas, bifobiskas vai naidīgas.
Acīmredzot, LGBTQ+ ir kāds izrēķināšanās plāns šai sakarā. Instrukcijai klāt pievienotajā Excell failā Saeimas deputāti sašķiroti trīs grupās: tie, kuri atbalsta LGBTQ+, tie, kuri ir pret LGBTQ+, un trešie ir tie, par kuru nostāju ir šaubas. Sašķiroti viņi ir, vadoties pēc iepriekšējiem balsojumiem gadījumos, kad izskatāmie likumprojekti skāruši LGBTQ+ intereses. Tā kā šai instrukcijai pievienots arī izsmeļošs skaidrojums angļu valodā, ļoti iespējams, ka patiesībā šī angļu versija ir no ārzemēm atsūtīts instrukcijas pirmavots.
Tagad deputātu pastkastēs gāžas seksa minoritāšu un viņu atbalstītāju vēstules ar aicinājumu noraidīt ierosinājumu grozīt Satversmi. Taču pēdējās dienās mobilizējušies arī konservatīvo ģimenes vērtību aizstāvji. Arī viņi sūta deputātiem vēstules - attiecīgi ar aicinājumu atbalstīt Satversmes grozījumus, kas pateiks šķietami pašsaprotamo, ka māte ir sieviete, bet tēvs ir vīrietis. Arī dažādas sabiedriskās organizācijas individuālās vai kopīgās vēstulēs. “Asociācijas Ģimene” sacerēto atbalsta vēstuli parakstījušas 76 organizācijas, un tas ir daudz.
Protams, parakstu daudzums un vēstuļu skaits nav izšķirošs, lemjot sabiedrībai nozīmīgus jautājumus, taču šai gadījumā tā ir LGBTQ+ rosināta metode, kas prasa adekvātu reakciju no pretējās nometnes. Citādi sanāktu, ka deputātus uzrunā tikai LGBTQ+ aktīvisti, bet klusējošajam vairākumam nav iebildumu. Taču iebildumi ir.
Un ikviens konservatīvo vērtību atbalstītājs, ikviens, kurš uzskata, ka māte ir sieviete, tēvs ir vīrietis un ka bērnam vēlamākais ir augt pie vecākiem, nevis draugiem, tiek aicināts to pastāstīt Saeimas deputātiem. Galu galā Latvijas tauta ir tā, kas lemj sev Satversmi.