Kaitnieciskā ideja par jauna nodokļa uzlikšanu autotransportam vismaz uz šo brīdi ir novērsta. Partijas tagad skaidrojas, kura vairāk vainīga, bet principā viens pret vienu ir atkārtojies pērnā gada skandāls, kad Satiksmes ministrija, ejot jauno automašīnu dīleru pavadā, grasījās pilnībā aizliegt lietotu automašīnu importu, bet pēc tam vērsās pati pret savu ieceri. Pasludināt piecgadīgu mašīnu par vecu tiešām ir absurds.
Jaunā konservatīvā partija atrodas visai muļķīgā situācijā, jo tās pārraudzībā atrodas satiksmes nozare. Ministrs Tālis Linkaits pats ir virzījis grozījumus “Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā”, bet viņa paša partija tagad pompozi atsakās atbalstīt likumprojektu. To pārstrādāt pavēlējis Ministru prezidents Krišjānis Kariņš, līdzīgi kā tas notika pirms gada. Plašākai publikai viņš to paziņoja tviterī:
“@Sat_Min kopā ar @VARAM_Latvija un @Finmin jāpārstrādā piedāvātais auto reģistrācijas nodoklis un jāpiedāvā jauns risinājums. Jābūt stimulējošam mehānismam ar ilgtermiņa ieguvumu videi un sabiedrībai. Esošais piedāvājums to nenodrošina.”
Neatkarīgā jau vēstīja, ka likumprojektā līdztekus būtiskām izmaiņām ikgadējā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklī bija paslēpta arī pilnīgi jauna nodokļa ieviešana. Tas tiktu uzlikts faktiski visām importētām mašīnām, kas nenāk pa taisno no rūpnīcas. Likumprojekta anotācijā rakstīts, ka grozījumu mērķis ir “novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā”. Tas ir maldinošs apgalvojums, jo no likumprojekta izriet, ka piecus gadus veca mašīna ir veca. Pilnīgs absurds, ņemot vērā, cik daudz resursu tiek patērēts, lai mašīnu saražotu, un cik daudz naudas nepieciešams, lai mašīnu nopirktu. Patiesais iemesls iecerētajiem grozījumiem bija vēlme iekasēt triju gadu periodā no autobraucējiem aptuveni 70 miljonus eiro. Par importētu mašīnu būtu jāmaksā papildus līdz pat 700 eiro, atkarībā no dzinēja modeļa. Vissāpīgāk tas skartu ne jau politiķus un valsts ierēdņus, kas tāpat turpinātu vizināties dienesta mašīnās par nodokļu maksātāju naudu, bet vidusšķiru un jo īpaši laukos dzīvojošos cilvēkus, kam privātā automašīna ir vienīgā iespēja pārvietoties.
Jaunā konservatīvā partija atbildību par šo kaitniecisko ieceri neuzņemas un liek noprast, ka patiesībā tā nākusi no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas. Tātad no partiju apvienības “Attīstībai/Par!”. Bet Satiksmes ministrija esot tikai formālais likumprojekta virzītājs. Jauno konservatīvo Saeimas frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Krišjānis Feldmans partijas mājaslapā skaidro - “lai arī minētais priekšlikums virzīts no JKP pārraudzītās SM, valdības darbs ir kopdarbs, kur ideju autorība par iespējamo nozaru attīstību ne vienmēr sakrīt ar atbildības jomām”. Pātagas pieeja autoparka atjaunošanai neesot labākais variants. Pašlaik nepieciešama burkāna pieeja. Un tālāk politiķis met akmeni sabiedroto ‒ “Attīstībai/Par!” virzienā: “šāda burkāna pieeja nozīmētu to, ka par vidi atbildīgā ministrija mazāk rosinātu pātagas ieviešanu, bet vairāk būtu strādājusi pie atbalsta mehānismiem”. Runa acīmredzot ir par rietumvalstīs ieviesto kārtību autoindustrijas atbalstam un CO2 samazināšanai - autoparka nomaiņas subsidēšanu. Ko ārzemēs panāk, dāvinot cilvēkiem naudu jaunas mašīnas iegādei, to pie mums mēģināja izdarīt, vispirms aizliedzot lietotu iekšdedzes mašīnu importu. Kad tas neizdevās - mēģināja uzlikt tik lielus nodokļus, lai cilvēki būtu spiesti pirkt jaunas mašīnas. Bet arī tas vismaz pagaidām nav izdevies. Neatkarīgā savlaicīgi vērsa sabiedrības uzmanību uz klimata aprūpes blēņās paslēpto nodomu padarīt automašīnas īpašniekus par sistemātiskas izspiešanas objektu.
Un sabiedrība sadusmojās. Tāpat kā pagājušajā gadā.
Piektdien Ministru kabinets nāca kopā uz ārkārtas sēdi. Valdība bija apņēmusies līdz darba nedēļas beigām izskatīt visus ar valsts budžeta likumprojektu saistītos jautājumus, lai budžeta likumprojekta portfelīti varētu sūtīt uz Saeimu. Taču vēl īsi pirms sēdes nebija skaidrs, vai koalīcija panākusi nepieciešamās vienošanās. Tostarp, vai trīs atbildīgās ministrijas paguvušas pārrakstīt autonodokļu likumprojektu.
Nepaguva. Jaunā likumprojekta versija valdībai tiks piedāvāta šonedēļ, bet, kā uzsver Satiksmes ministrijā, galavārdu par to vienalga teiks Saeima. Tātad sabiedrībai vēl ir iespēja cīnīties par tiesībām uz mobilitāti, ko nodrošina kvalitatīvs un uzticams iekšdedzes dzinējs.