Pasniedzējs ar adrenalīna garšu

J. Gabelaja vēlētos, lai studenti viņu dēvē nevis par pasniedzēju, bet gan par mentoru jeb kouču, jo viņš ir gatavs būt katra studenta personīgās izaugsmes stāsta veidotājs un padomdevējs, reizē veicinot dialogu © Publicitātes foto

Tuvojoties jaunajai mācību sezonai, Transporta un sakaru institūts (TSI) studentiem sagatavojis interesantus pārsteigumus. NRA aicināja uz interviju Josepu Gabelaju (Ioseb Gabelaia) ‒ vienu no daudzsološajiem (TSI) lektoriem. Dzimis un ieguvis pirmo augstāko izglītību Gruzijā, pēc tam viņš vairākus gadus studējis un pasniedzis mārketingu un komunikāciju zinātni Amerikā, bet šoruden gatavojas aizstāvēt apvienoto doktora grādu mārketingā un izglītībā.

Joseps Gabelaja ir pievienojies TSI komandai samērā nesen. Taču jau viena gada pieredze pasniedzēja amatā TSI pierādījusi, ka Latvijā ir sirsnīgi un pretimnākoši cilvēki. Lektors atzīst, ka gruzīni ir viesmīlīgi, bet to pašu viņš teiktu arī par latviešiem. Uz jautājumu, vai Latvija un TSI izvēlējusies viņu vai viņš Latviju, J. Gabelaja atbild, ka tas drīzāk ir bijis Dieva pirksts. Aizkavējoties lidmašīnas reisam, viņš pirmo reizi Latvijā bijis spiests uzkavēties deviņas stundas 2019. gadā. Sēžot kādā Rīgas centra kafejnīcā, viņš padomājis, ka varētu pēc gada atgriezties Latvijā kā pasniedzējs. Un tā, pateicoties viņa plašajam paziņu lokam („networking”), TSI kolektīvs ir ieguvis pieredzējušu un kompetentu kolēģi.

Motivēts un prasīgs pasniedzējs

Gabelaja dēvē sevi par mārketinga komunikāciju speciālistu, kuram ir prieks stāvēt auditorijas priekšā. Tas ir kā sava veida adrenalīns. Pasniedzējs ar entuziasmu stāsta par savām darba gaitām Gruzijā, Amerikā un Latvijā. Viņš ir pasniedzis gan biznesu, gan mārketingu un mārketinga komunikācijas. Tieši apvienojot datorzinātni jeb IT jomu ar tā sauktajām „soft skills” jeb komunikāciju prasmēm, tai skaitā valodu prasmēm, viņaprāt, ir garantēti panākumi darbā un biznesā. J. Gabelaja lieliski jūtas dažādu kultūru vidē. Viņš atzīst, ka ir kosmopolīts, kurš labprāt piekrīt jauniem darba izaicinājumiem neatkarīgi no valsts. Taču, iepazīstot cilvēkus un vidi, gatavs palikt ilgāk, lai dalītos ar savu vairāk nekā 10 gados uzkrāto multikulturālo darba pieredzi.

Gabelaja ir motivēts un prasīgs pasniedzējs, kurš izaicina ne tikai sevi, bet arī studentus iziet ārpus savas komforta zonas, jo, viņaprāt, tikai tā var iegūt jaunas zināšanas. Turklāt viņš ir gatavs nemitīgi pilnveidoties pats, par to liecina divi bakalaura grādi - biznesa un mārketinga bakalaurs un PR un komunikāciju bakalaurs. Viņš ir ieguvis maģistra grādu izglītības vadībā un Gruzijā un ASV aizstāvēs apvienoto doktora grādu izglītības vadībā un biznesa administrācijā. Mūsdienu biznesa pasaulē ir jāprot pielāgoties, apvienojot dažādas prasmes, un, viņaprāt, starpdisciplinārās studijas kļūst arvien vērtīgākas, nozīmīgākas un pieprasītākas. Un tieši šādas zināšanas nodrošinās jaunā Transporta un sakaru institūta dubultā diploma programma, kurā ar studentiem strādās arī Joseps Gabelaja.

Jaunā programma ar dubulto diplomu

Pavisam nesen sadarbībā ar Rietumanglijas universitāti (UWE), kura atrodas Bristolē, Lielbritānijā, TSI ir izveidojusi jaunu bakalaura dubultā diploma programmu „Datorzinātnes”, kas studentiem sniegs plašas iespējas. Programmas absolventi saņems divus diplomus un iegūs prestižu kvalifikāciju.

Lai gan datorzinātņu programmas piedāvā apgūt gandrīz visās Latvijas augstskolās, J. Gabelaja ir pārliecināts, ka dubultā diploma programma ir konkurētspējīgāka un tai ir milzīgas priekšrocības. Tā ir iespēja saņemt TSI un UWE diplomus, neizbraucot no Latvijas. Studentiem no Eiropas Savienības valstīm izglītība Lielbritānijā kļūs daudz dārgāka pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no ES. Savukārt studijas TSI un UWE kopējā programmā ir veids, kā galvenokārt Baltijas valstu studenti varēs iegūt britu kvalitātes izglītību par pieejamu cenu un tuvu mājām. Turklāt dubultā diploma studiju programmas studentus vērtēs gan TSI, gan britu augstskolas UWE pasniedzēji.

Saviem topošajiem studentiem J. Gabelaja novēl pieņemt izaicinājumu un uzdrīkstēties

TSI piedāvātās izglītības kvalitāte datorzinātņu jomā atbilst britu un pasaules standartiem, uzsver J. Gabelaja. IT zināšanu salāgošana ar komunikāciju prasmēm ir, viņaprāt, viens no lielākajiem izaicinājumiem, kā arī viens no svarīgākajiem mācību procesiem. Ja studentam ir ideja, viņam jāprot to prezentēt un pierādīt, ka ideja ir dzīvotspējīga. Bieži jauniešiem ir labas datoru zināšanas, bet pietrūkst komunikāciju prasmes. Studentiem ir jābūt gataviem aizstāvēt savas idejas un uzdot pretjautājumus. Tādējādi viena no būtiskākajām spējām, kura tiks attīstīta studiju laikā, ir kritiskā domāšana, uzsver J. Gabelaja, kas studentiem palīdzēs apgūt arī akadēmiskās prasmes un kritisko domāšanu. Darba būs daudz un prasības augstas. Viņš sagaida, ka ikviens students aktīvi iesaistīsies diskusijās par dažādiem biznesa, mārketinga un IT jautājumiem.

Mūsdienīga un internacionāla vide

Lielbritānijas augstskolas diploms nebūt nav vienīgā priekšrocība, ko studenti iegūst, studējot TSI. Starptautiskā vide, kā arī mazās grupas - no 12 līdz 24 studentiem grupā ‒ ir no lielākajām studiju priekšrocībām. Pasniedzēji var vairāk laika veltīt katram studentam, veicinot katra individuālo izaugsmi.

Tāda vide ir unikāla iespēja iegūt zināšanas un apmainīties pieredzē ar citu valstu un kultūru studentiem un pasniedzējiem. Piemēram, pagājušajā gadā J. Gabelaja saskaitījis savās lekcijās aptuveni 20 līdz 25 dažādu tautību pārstāvjus. Kāds students pat jokojis, ka Latvija tiek dēvēta par Eiropas „Erasmus” galvaspilsētu. TSI studē arī jaunieši no Spānijas, Itālijas, Slovākijas un Turcijas. Tas ir milzu ieguvums, ja ir iespēja jau studiju gados sākt veidot savu biznesa kontaktu loku. Mūsdienu biznesa pasaulē „networking” ir svarīga loma. J. Gabelaja uzsver, ka tieši caur dažādību (diversity) mēs iegūstam jaunas idejas un pilnveidojamies.

Turklāt TSI pasniedzēji ir kompetenti arī tiešsaistes apmācībā, ja gadījumā ierasto studiju gaitu auditorijās pārtrauktu kāds jauns vīrusa uzliesmojums.

Lieliskas augstākās izglītības iespējas jebkurā vecumā

Gabelaja ir gatavs savu studentu rindās redzēt gan tos, kuri tikko beiguši vidusskolu, gan tos, kuri vēlas mainīt savu karjeras virzienu. Tātad gaidīti ir arī tie, kuriem ir 40 un vairāk gadu. TSI vairākums studiju programmu tiek piedāvāts apgūt gan latviešu, gan angļu valodā. Ja ir vēlme studēt angliski, kandidātam ir jābūt šīs valodas prasmēm atbilstošā līmenī.

Transporta un sakaru institūtā ir arī iespēja izvēlēties dažādus studiju grafikus, tāpēc studijas ir iespējams apvienot ar darbu. Maģistrantiem ļoti pieprasīts pēdējā laikā ir moduļu apmācību grafiks, kas nozīmē ka mācībām jāvelta viena nedēļas nogale mēnesī. „Taču tas nenozīmē, ka strādājošajiem studentiem būs kādas atlaides,” uzsver pasniedzējs, atceroties kādu epizodi no savām studiju gaitām. Pa visiem studiju gadiem J. Gabelaja tikai vienu reizi nav ieradies uz lekciju, bet sava pasniedzēja teikto viņš atceras vēl šodien: „Man vienalga, kāds ir tavs attaisnojums. Tu vari nenākt uz lekcijām, es kā pasniedzējs naudu no tā nezaudēju. Tā ir tava nauda un laiks.”

Karjeras iespējas un zināšanu vērtība

Mūsdienu pasaulē uzņēmumu vadība novērtē zinošus darbiniekus. Augstākā izglītība atkal ir modē. Turklāt tā uzlabo konkurētspēju darba tirgū, nodrošina labāk atalgota un sirdij tīkama darba iegūšanu. Mainīt karjeru var jebkurš uzņēmīgs darbinieks un jebkurā vecumā, iegūstot otro vai pat trešo augstāko izglītību. Labas zināšanas noder vienmēr.

Starpdisciplinārās zināšanas, kuras apvieno IT, biznesa un komunikāciju prasmes, ir neatsverama vērtība. Iespējams nākotnē uzņēmējiem un pasniedzējiem būs jāsacenšas ar mākslīgo intelektu un robotiem. Pagaidām, uzskata J. Gabelaja, pasniedzējiem ir iespējams veiksmīgi konkurēt ar mākslīgo intelektu, jo tikai cilvēks ir pietiekami elastīgs, spriestspējīgs un spēj aktīvi pielāgoties, raiti rodot atbildes uz dažādiem jautājumiem, kuri ne vienmēr iepriekš ir paredzami. Students tādās situācijās atbildi no robota varētu gaidīt diezgan ilgi.

IT joma kļūst par jebkura biznesa ikdienu. Izprast datora darbību un mākslīgo intelektu ir ieteicams jebkuram uzņēmējam, lai sekmīgi attīstītos un gūtu panākumus. Un arī J. Gabelaja ir gatavs pats apmeklēt lekcijas par mākslīgo intelektu, lai pilnveidotos.

Izglītība

Skolu tīkla sakārtošana tiek viļāts kā karsts kartupelis – lai arī lēmumu par skolu slēgšanu vai reorganizēšanu pieņem pašvaldība, tomēr Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) lēmumi rada apstākļus, lai tās rīkotos veicīgāk, ja vēlas no valsts saņemt finansiālu atbalstu. Mērķis jau ir saprotams – tiek solīts taisnīgs atalgojums pedagogiem un izglītības kvalitātes latiņas celšana. Taču katras skolas likvidācija atstāj negatīvas sekas uz konkrētās apdzīvotās vietas attīstību. Un statistika vēsta: 1998./1999. mācību gadā Latvijā bija 1074 vispārizglītojošās skolas, bet šajā mācību gadā 605.

Svarīgākais