Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits nepiekrīt Valsts kontroles pārmetumiem ministrijai par "airBaltic"

© Ģirts Ozoliņš/MN

Valsts kontrole un valsts kontrolieris Edgars Korčagins personīgi ceturtdien nāca klajā ar apgalvojumiem, ka valsts Satiksmes ministrijas personā nav uzraudzījusi valstij piederošās akciju sabiedrības "airBaltic" rīkošanos ar naudu, ko valsts ieguldīja kā atbalstu Covid-19 izraisīto grūtību pārdzīvošanai: "Satiksmes ministrija joprojām nav izveidojusi tādu kapitālsabiedrību pārvaldības sistēmu, kas nodrošinātu iespēju valstij īstenot nozares stratēģiskos mērķus un veicinātu racionālu resursu izmantošanu. Ministrija joprojām nesaņem būtisku informāciju, lai varētu pilnvērtīgi īstenot "airBaltic" uzraudzību (piemēram, darbinieku atalgojums, kapitālieguldījumi) utt. Vēl citiem vārdiem sakot, valsts nav panākusi, lai "airBaltic" akcijas birža tiktu pārdotas savlaicīgi. Tagad esam nonākuši situācijā, kad akciju pārdošana, ja tā patiešām notiktu, nevis ļautu valstij atgūt uzņēmumā ieguldīto naudu, bet vienkārši kā iespēju iegūt papildu līdzekļus uzņēmuma darbības nodrošināšanai," kā sacīja P. Korčagins. Un tas pašā labākajā gadījumā atšķirībā no sliktākā gadījuma, kad naudu uzņēmuma uzturēšanai būs spiesta dot valsts.

Bijušais ministrs turpretī stāsta, kādus datu blāķus Satiksmes ministrija prasa no ministrijas atbildībā nodoto uzņēmumu padomēm. Tāda kārtība iedibināta pirms T. Linkaita stāšanās ministra amatā, un tāda tā palikusi pēc viņa. Šos datus uzņēmumu padomes prasa no uzņēmumiem un nodod uzņēmumu valsts kapitāla daļu turētājam, kuru amatus sadalījuši Satiksmes ministrijas valsts sekretārs ar saviem vietniekiem. Tātad Satiksmes ministrija par saviem uzņēmumiem ne tikai visu zinājusi, bet arī realizējusi savu varu, kā to "airBaltic" gadījumā apliecina uzņēmuma valdes priekšsēdētāja un izpilddirektora Martina Gausa atlaišana, ar kādu savu pozīciju un tēlu stiprinājis tagadējais satiksmes ministrs Atis Švinka. Nomainīta arī sabiedrībā mazāk pazīstamā uzņēmuma padome.

Tālāk jautājums, cik pareizi ministrija izlietojusi informāciju, kādu tā visu laiku vākusi. T. Linkaits uzskata, ka pareizi vismaz līdz M. Gausa atlaišanas brīdim, jo tas ir signāls, kas apgrūtinās "airBaltic" akciju izvietošanu biržā. T. Linkaits uzskata par pareizu iegūt būtiski vairāk jaunu lidmašīnu, nekā nepieciešamas reisiem no Rīgas. Ar daudzām jaunām lidmašīnām, kuru pārvaldīšanu "airBaltic" realizē ar nomas līgumiem, uzņēmums jau kļuvis un varēs kļūt par vienu no lielākajiem Latvijas pakalpojumu eksportētājiem un tautsaimniecības balstiem.

Svarīgākais