“nra.lv” intervija ar Kārli Opincānu, “Latvija pirmajā vietā” Ropažu novada mēra kandidātu, saraksts nr. 8. Lielā intervija.
Kāpēc jūs piedalāties pašvaldību vēlēšanās?
Esmu uzņēmējs, kurš gandrīz 20 gadus aktīvi strādā Ropažu novadā un tieši piedalās tā attīstībā. Šo gadu laikā esmu piesaistījis būtiskas investīcijas un palīdzējis radīt vidi, kurā vēlas dzīvot jaunas ģimenes - līdz ar to arī nodokļu maksātājus, kas ir jebkura novada ekonomiskā dzinējspēka pamats.
Diemžēl kopš administratīvi teritoriālās reformas pirms četriem gadiem redzams kritums gan attīstības tempā, gan saimnieciskajā kārtībā. Ceļi daudzviet ir sliktā stāvoklī, apgaismojuma trūkums rada nedrošību, sabiedriskā infrastruktūra stagnē - kā spilgtākais piemērs jāmin aizvien nesakārtotais baseins.
Tieši tāpēc esmu nolēmis iesaistīties politikā nopietni - lai nestu praktisku, saimniecisku domāšanu pašvaldībā un uzlabotu dzīves kvalitāti visiem novada iedzīvotājiem, nevis tikai atsevišķiem centriem.
Es zinu, kā plānot, būvēt un saimniekot atbildīgi. Tagad ir laiks šīs zināšanas likt lietā arī novada pārvaldībā.
Ko jūs domājat par pēdējo administratīvi teritoriālo reformu?
Es uzskatu, ka reformas sākotnējais mērķis bija pareizs - samazināt birokrātiju, optimizēt resursus un veicināt efektīvāku pārvaldību. Tomēr realitātē šī iecere tika īstenota ar nopietnām kļūdām. Par to diemžēl lielā mērā atbildīgs ir toreizējais ministrs no partijas “Attīstībai/Par!”, kura vadībā tika pieļauti būtiski reformas brāķi.
Ropažu novadā pēdējo četru gadu laikā ierēdņu skaits un administratīvās izmaksas ir palielinājušās par vairāk nekā 70%. Tas ir pretēji visam tam, kas iedzīvotājiem tika apsolīts reformas sākumā.
Īpaši sāpīga situācija ir bijušajam Garkalnes novadam - teritorijai, kas ģenerē gandrīz pusi no visa novada budžeta, bet saņem atpakaļ tikai niecīgu daļu investīcijās un infrastruktūrā. Tas rada pamatotu sajūtu, ka tas ir atstāts novārtā un netiek pienācīgi pārstāvēts pašvaldības lēmumu pieņemšanā.
Reforma nav pašmērķis - tai ir jākalpo cilvēkiem. Un šobrīd diemžēl redzam, ka esošais modelis šo uzdevumu nepilda.
Kāda ir jūsu attieksme pret pašvaldības savienojamību un transportu starp novada centriem?
Šobrīd situācija nav pieņemama. Lai, piemēram, nokļūtu no Vangažiem uz Ulbroku - abiem novada centriem -, cilvēkiem bieži vien jābrauc caur Rīgu. Tas nav loģiski ne ekonomiski, ne patērētā laika ziņā. Tā ir viena no spilgtākajām pazīmēm, ka novads funkcionē nevis kā vienots organisms, bet kā fragmentēta teritorija.
Mūsu piedāvājums paredz divus reālistiskus risinājumus.
Pagarināt vai pielāgot sabiedriskā transporta maršrutus, paredzot to līdzfinansēšanu no pašvaldības budžeta. Tas ļautu savienot lielākos ciemus un padarīt pārvietošanos vienkāršāku gan iedzīvotājiem, gan pašvaldības darbiniekiem.
Ieviest izbraukuma pieņemšanas dienas svarīgākajiem pašvaldības speciālistiem, piemēram, Būvvaldes darbiniekiem. Reizi nedēļā viņiem būtu jābūt pieejamiem arī Garkalnē, Ropažos un Vangažos, nevis tikai Ulbrokā. Tas mazinātu birokrātisko attālumu un veicinātu uzticību starp iedzīvotājiem un pašvaldību.
Pašvaldība ir domāta visiem novada cilvēkiem - ne tikai tiem, kuri dzīvo tuvāk centram.
Kā jūs vērtējat medicīnas pieejamību Ropažu novadā un ko plānojat darīt tās uzlabošanai?
Medicīna ir viena no pamata vajadzībām, kas jānodrošina ikvienam novada iedzīvotājam. Mēs viennozīmīgi iestājamies par vietējo doktorātu atbalstu - ne tikai to uzturēšanu, bet arī praktiskas pieejamības uzlabošanu. Cilvēkam jāvar nokļūt pie ģimenes ārsta bez šķēršļiem - arī tad, ja viņš dzīvo mazākā pagastā.
Stopiņu un Garkalnes pagastu iedzīvotājiem ir būtiska priekšrocība - tuvumā atrodas valsts modernākā slimnīca “Gaiļezers”, Hipokrāta ielā 2. Mēs uzskatām, ka pašvaldībai ir jāatbalsta iedzīvotāju iespējas šo resursu izmantot.
Tāpēc mēs:
• piedāvājam senioriem transporta kompensāciju līdz 150 eiro apmērā gadā, lai varētu nokļūt uz medicīnas iestādēm;
• paredzam līdz 200 eiro atbalstu medikamentu iegādei gadā tiem, kam tas ir nepieciešams;
• vienlaikus strādāsim pie privātā sektora piesaistes - palīdzēsim atvērt jaunas privātas medicīnas prakses novada teritorijā, īpaši tur, kur šobrīd pietrūkst pakalpojumu.
Kāda ir civilās aizsardzības situācija Ropažu novadā? Vai jābūt patvertnēm un praktiskiem risinājumiem?
Šis jautājums kļūst arvien aktuālāks. Man ir labs draugs un kaimiņš - zemessargs, ar kuru bieži pārrunājam civilās aizsardzības tēmas. Viņa viedoklis ir tiešs: plāni pastāv, bet pārsvarā tikai uz papīra. Lielākā daļa iedzīvotāju vienkārši nezina, kā rīkoties “X” stundā, ja tāda pienāktu.
Mums jādomā praktiski, ne tikai teorētiski.
Ja tiek būvētas jaunas ēkas, piemēram, Berģu skolas piebūve, tajās jau sākotnēji jāieplāno patvertnes vai aizsardzībai pielāgojamas telpas. Tāpat nepieciešams iegādāties rezerves ģeneratorus, kas nodrošinātu vismaz kritiski svarīgu infrastruktūru elektroapgādi krīzes situācijā.
Piemēri nav tālu jāmeklē - pat nesen Spānijā bija plašs elektrības pārrāvums, kur viss apstājās. Mani draugi, kas dzīvo tur, stāstīja, ka cilvēki bija pilnīgi apjukuši - nezināja, kur doties un ko darīt. Mums no tā jāmācās.
Tāpēc mēs ierosinām:
• degvielas tvertnes ātrajai palīdzībai, ugunsdzēsējiem un pašvaldības policijai - lai nodrošinātu darbu arī bez elektrības;
• katrā pagastā jābūt apmācītam atbildīgajam cilvēkam, kurš zina, kā rīkoties krīzes gadījumā, un spēj koordinēt pirmos soļus;
• civilās aizsardzības informācijai jābūt vienkāršai, saprotamai un pieejamai katrā mājsaimniecībā.
Kāds ir jūsu skatījums uz ūdens un kanalizācijas tarifiem Ropažu novadā? Un ko darīt ar apkures rēķiniem?
Ūdensapgādes un kanalizācijas tarifi Ropažu novadā ir nepamatoti augsti, īpaši Garkalnes pagasta teritorijā. Šī situācija iedzīvotājiem rada taisnīgu neapmierinātību, un tā noteikti ir jāmaina.
Viens no risinājumiem, ko mēs piedāvājam, ir SIA “Garkalnes ūdens” nodošana “Rīgas ūdenim”. Šis solis ļautu optimizēt izmaksas, uzlabot pakalpojumu kvalitāti un samazināt tarifus līdz līmenim, kāds ir citviet Pierīgā.
Runājot par apkures rēķiniem - tie ir vēl viens būtisks slogs daudziem iedzīvotājiem. Mēs uzskatām, ka pašvaldībai aktīvi jāizmanto Eiropas Savienības fondi, lai:
• veiktu daudzdzīvokļu ēku siltināšanu,
• veicinātu pāreju uz energoefektīvām tehnoloģijām,
• ilgtermiņā samazinātu apkures izmaksas.
Šie nav teorētiski solījumi - tie ir konkrēti soļi, kas citās pašvaldībās jau tiek īstenoti. Ropažu novadam ir jāseko šiem piemēriem.
Kāda ir jūsu nostāja par skolēnu atbalstu, brīvpusdienām un transportu?
Bērnu un ģimeņu atbalsts - tas ir ieguldījums novada nākotnē. Jo stiprāk mēs šodien atbalstām bērnus, jo stiprāks būs Ropažu novads rīt.
Par pabalstiem:
Mēs iestājamies par bērnu pabalstu palielināšanu daudzbērnu ģimenēm. Tāpat paredzam iespēju segt līdz 50% no bērnu nometņu izmaksām (līdz 500 eiro par bērnu).
Ģimenēm ar maziem ienākumiem un daudzbērnu ģimenēm plānojam līdz 90% segt šīs izmaksas.
Par brīvpusdienām: Ropažu novads ir viena no bagātākajām pašvaldībām Latvijā. Ir pilnīgi pamatoti, ka katram skolēnam jābūt iespējai vismaz vienu reizi dienā saņemt siltas pusdienas skolā.
Tā ir ne tikai sociālā, bet arī izglītības kvalitātes politika - paēdis bērns ir spējīgs mācīties.
Par transportu: pašvaldībai ir jānodrošina ērtas un drošas nokļūšanas iespējas skolā, īpaši pagastu un attālāku teritoriju bērniem. Tas nozīmē gan skolēnu autobusu maršrutu optimizēšanu, gan iespēju nodrošināt līdzfinansējumu tur, kur valsts to nenodrošina.
Mūsu mērķis ir skaidrs: nevienam bērnam Ropažu novadā nevajadzētu justies aizmirstam.
Kur jūs ņemsiet finansējumu visam, ko esat apsolījis?
Tas ir ļoti loģisks un pamatots jautājums. Atbilde - nevis no jauniem nodokļiem vai dzīvojot uz parāda, bet no gudras attīstības un iedzīvotāju piesaistes.
Jau gandrīz 20 gadus nodarbojos ar investīciju piesaisti un iedzīvotāju pārcelšanos uz Pierīgu - tie ir cilvēki, kas kļūst par nodokļu maksātājiem un tādējādi kļūst par pašvaldības attīstības “degvielu”.
Ja pašvaldība atbalstīs attīstītājus, nevis radīs birokrātiskus šķēršļus, tad reāli četru gadu laikā novadam iespējams piesaistīt vismaz 4000 jaunu iedzīvotāju - pārsvarā nodrošinātas ģimenes, kuras nemeklē pabalstus, bet aktīvi maksā nodokļus.
Šāds iedzīvotāju pieaugums var nodrošināt:
• vismaz 1 miljonu eiro gadā nekustamā īpašuma nodokļos;
• ap 10 miljoniem eiro četru gadu laikā iedzīvotāju ienākuma nodoklī (IIN).
Šie līdzekļi ļaus ne tikai uzturēt esošās funkcijas, bet arī:
• būvēt skolas,
• sakārtot ceļus,
• attīstīt baseinus un sporta infrastruktūru,
• stiprināt sociālo drošību un sabiedriskos pakalpojumus.
Kādas, jūsuprāt, ir galvenās problēmas pašvaldības darbā un kur ir iespējams ietaupīt vai iegūt papildu līdzekļus?
Diemžēl Ropažu novada pašvaldībā pēdējos gados vērojama satraucoša tendence — birokrātijas uzpūšana uz attīstības rēķina.
1. Straujš algu pieaugums ierēdņiem
Darbinieku algu fonds ir pieaudzis par 70%, taču tas neattiecas uz bērnudārzu audzinātājām vai skolotājiem - tieši ierēdņi ir kļuvuši dārgāki. Rezultāts - vairāk birokrātijas, mazāk attīstības.
2. Administrācijas izmaksu sprādziens
Pašvaldības administrācijas kopējās izmaksas ir pieaugušas no 23 miljoniem eiro 2021. gadā līdz 39,5 miljoniem eiro 2025. gadā. Tas ir gandrīz 17 miljonu eiro kāpums, bez redzama uzlabojuma pakalpojumu kvalitātē.
3. Būvvaldes izmaksu nesamērība
Ropažu novada būvvaldei 2025. gada budžets ir 941 000 eiro, tajā strādā 21 cilvēks, bet tiek izsniegtas tikai nedaudz vairāk par 200 būvatļaujām gadā.
Salīdzinājumam:
• Ādažos ar tādu pašu būvatļauju apjomu budžets ir tikai 333 000 eiro, strādā 9 cilvēki.
• Ropažos viena būvatļauja izmaksā iedzīvotājiem ap 4200 eiro, bet Ādažos — 1700 eiro.
Šāda neefektivitāte ne tikai rada nepamatotas izmaksas, bet attur investorus un pazaudē potenciālos jaunos iedzīvotājus. Pēc konservatīva aprēķina, Ropažu novads šīs pieejas dēļ nav ieguvis
vismaz 2000 turīgus rīdziniekus un zaudējis simtiem tūkstošu eiro nekustamā īpašuma nodokļos un miljonus iedzīvotāju ienākuma nodoklī.
4. Salīdzinājums ar Mārupi
2023. gadā Ropažos ekspluatācijā nodoti 279 objekti, bet Mārupē — 436 objekti.
Mārupes novada būvvalde strādā ar 600 000 eiro budžetu un 13 darbiniekiem - būtiski efektīvāk.
Tāpēc pamatots jautājums:
Ar ko nodarbojas Ropažu novada būvvaldes 21 darbinieks, ja rezultāts ir zemāks par citu novadu mazākām komandām?
Secinājums: Ropažu novadam vajadzīga pārskatāma, efektīva un iedzīvotājiem draudzīga pārvaldība. Ne jau vairāk birokrātu nodrošina attīstību - to dara gudri lēmumi un atbildīga resursu izmantošana.
Kāds varētu būt pabalsts par bērna piedzimšanu, un kāpēc tas ir svarīgi?
Mēs plānojam paaugstināt bērna piedzimšanas pabalstu līdz 1000 eiro. Tas nav tikai simbolisks solis - tas ir praktisks ieguldījums novada nākotnē.
Katrs bērns, kurš piedzimst, aug, mācās un ir deklarēts Ropažu novadā, samazina pašvaldības maksājumus izlīdzināšanas fondā. Tātad - vairāk bērnu = vairāk līdzekļu paliek mūsu pašu budžetā.
Tieši tāpēc ir jārada apstākļi, kuros ģimenes jūtas droši un atbalstītas:
• jānodrošina brīvpusdienas visiem skolēniem;
• jāattīsta peldbaseins un sporta infrastruktūra;
• jāveido papildu klases un vietas skolās, jo šobrīd daudzām ģimenēm vienkārši nav kur bērnus skolot, un viņi spiesti doties uz citām pašvaldībām.
Mēs vēlamies, lai bērni dzimst, aug un paliek tieši šeit - Ropažu novadā.
Kāda ir situācija ar peldbaseinu Ropažu novadā? Kāpēc tas joprojām nav pieejams?
Šī ir būtiska problēma visam novadam. Ropažu novadā dzīvo vairāk nekā 37 000 iedzīvotāju, bet nav neviena peldbaseina. Ne bērniem, ne senioriem, ne ikdienas sportotājiem nav iespējas izmantot šo svarīgo infrastruktūru.
Sākotnēji šo jautājumu varēja atrisināt par dažiem desmitiem tūkstošu eiro, un baseins jau sen varētu būt atvērts. Bērni būtu apguvuši peldēšanu un sabiedrība - ieguvusi vērtīgu veselības un sporta pakalpojumu.
Taču domes ierēdņu nolaidības un vilcināšanās dēļ projekta izmaksas ir pieaugušas līdz pat 309 000-549 000 eiro (saskaņā ar pretendentu konkursā iesniegtajiem finanšu piedāvājumiem).
Tā ir klasika: kas netiek izdarīts laikā - vēlāk maksā dārgāk.
Mēs iestājamies par to
• baseina projekts tiktu pabeigts steidzami un bez turpmākas vilcināšanās;
• tiktu izvērtēta vainīgo ierēdņu atbildība par pieļautajiem kavējumiem un izmaksu pieaugumu;
• turpmāk pašvaldība strādātu plānveidīgi un saimnieciski, nevis ļautu sabiedrībai ciest no ierēdniecības pasivitātes.
Kāds ir jūsu viedoklis par Pašvaldību izlīdzināšanas fondu?
Ropažu novada pašvaldība šogad samaksās 9,5 miljonus eiro izlīdzināšanas fondā.
Tā ir milzīga summa jebkurai pašvaldībai, un, visticamāk, tā aizplūdīs uz vēl vienu SPA centru Latgalē, nevis atgriezīsies sabiedrībā, kura to samaksājusi.
Šis maksājums nebūtu tik liels, ja pašvaldība pati rīkotos gudrāk:
• Pirmkārt, jāveicina iedzīvotāju deklarēšanās novadā. Diemžēl šobrīd to kavē nedraudzīga un neelastīga nodokļu politika, īpaši nekustamā īpašuma jomā.
• Otrkārt, jāstrādā pie skolēnu skaita pieauguma. Skolēnu koeficients izlīdzināšanas fondā ir viens no nozīmīgākajiem - jo vairāk skolēnu, jo mazāk jāiemaksā šajā fondā.
Tāpēc ir jādomā par vidusskolu attīstību, lai bērni pēc 9. klases nebrauktu prom uz Rīgu, bet turpinātu mācības tepat. Diemžēl pašreizējā vara par to nedomā - un mēs tikai turpinām maksāt.
Šogad Ropažu novads maksā fondā pat vairāk nekā Jūrmalas pilsēta. Tas nedrīkst turpināties - jāmaina gan politika, gan attieksme.
LIETA, KO ES PATIEŠĀM VĒLOS IZDARĪT
Es vēlos, lai Ropažu novadā beidzot tiktu izveidots mūsdienīgs sporta komplekss, kur bērni, jaunieši un pieaugušie varētu nodarboties ar sportu visu gadu - neatkarīgi no laikapstākļiem.
Protams, šajā kompleksā jāiekļauj arī peldbaseins - tas ir svarīgs gan veselībai, gan bērnu izglītībai un drošībai. Peldētprasme ir ne tikai sports, bet arī dzīvības drošības pamats.
Mēs neskatāmies tikai uz tuvākajiem pāris gadiem. Mēs domājam ilgtermiņā - par nākamo desmitgadi, par ieguldījumiem mūsu bērnos, veselībā un saliedētā sabiedrībā.
Tas būs ieguldījums Ropažu novada nākotnē.
Jūs tikai savas intereses tur bīdīsiet?
Nē. Un es to saku ar pilnu pārliecību. Manas intereses ne ar ko neatšķiras no jebkura Ropažu novada iedzīvotāja interesēm. Es gribu tieši to pašu, ko vēlas vairums:
• labus un izbraucamus ceļus,
• kvalitatīvus bērnudārzus un skolas bez rindām,
• pieejamu sporta infrastruktūru,
• drošas un cienīgas vecumdienas mūsu senioriem.
Man nav slepenu plānu, un nemeklēju personīgu labumu. Mana interese - lai novads attīstās vienmērīgi un godīgi visos tā pagastos.
Un to es saku kā cilvēks, kurš te dzīvo, strādā un audzina savus bērnus.
Kurš stāv aiz jums? Kāda ir jūsu komanda?
Mūsu kandidātu sarakstu uzskatu par vienu no stiprākajiem šajās vēlēšanās. Esmu pārliecināts, ka pašvaldības darbā vispirms nepieciešama saimnieciska domāšana un praktiska pieredze — tieši tāpēc manā komandā ir daudz būvniecības jomas profesionāļu ar plašu profilu: gan celtnieki, gan uzņēmēji, gan projektu vadītāji.
Tāpat sarakstā ir juristi, ārsti, pedagogi, vadītāji un nelielu uzņēmumu īpašnieki, kas ikdienā saskaras ar reāliem saimnieciskiem jautājumiem un risina tos praksē, nevis tikai teorijā.
Atšķirībā no daudziem citiem sarakstiem, mums nav bezdarbnieku vai formālu kandidātu “aiz skaita”. Visi komandas locekļi ir aktīvi un strādājoši cilvēki ar pieredzi un atbildību.
Mēs esam darītāji, nevis solītāji, un mūsu mērķis ir vienkāršs — sadarbībā ar iedzīvotājiem attīstīt Ropažu novadu pārdomāti, godprātīgi un ilgtermiņā.
****
Politisko reklāmu apmaksā politiskā partija “Latvija pirmajā vietā”.