Komentāri: "Rail Baltica" dižbūves un sliežu ceļu Latvijā taisīs dažādās vietās un laikos

Arturs Ozols

13.12.23. diskusija "Kas notiek Latvijā " nopietni papildina rakstā ietvertos jautājumus - problēmas . Izgaismojas visai pretrunīga kopaina.. Visi teic un piekrīt ka " Rail Baltica" ir stratēģiski svarīga būve ,bet par to kā organizēt celtniecību un pa kādiem laika nogriežņu posmiem ,kā organizēt ik gadu finansējumu līdz 2030 .gadam un ,ja vajadzīgs, turpmāk , pretrunu klāsts ir nedabiski liels. Nesapratu kur problēma ielikt budžetā 7 gadu garumā finansējuma summas. Pat ja 7 miljardi , tad Latvijas budžetam tie nevar būt vairāk par 250 miljoniem gadā . Protams, tie būtu savi 1,6 -1,8 % no gada budžeta ,tas nav maz ,bet plānojot savlaicīgi tās nav arī pārmērīgas summas. Valsts kase vienā obligāciju laidiena ieņem 750 miljonus un gadā tādu ir vairāki . Domāju ,ka varētu tikt izvietots speciāls "Rail Baltica" obligāciju laidiens Latvijas iedzīvotājiem , bet pārējie izvietoti pasaules investoriem .Te finanšu ministram nebūtu jāsaķer galva domās kur ņemt resursus stratēģiskas nozīmes dižbūvei ,.savukārt politiķiem ,kuri gan praktiski neko nesaprot no dižbūves problēmām , būtu jāieņem stingra un prasīga pārvaldnieka pozīcija , lai Latvija neizskatītos pēc neprašņu pūļa.

14.dec 2023 Atbildēt
Arturs Ozols

Mēģinot noskaidrot kas notiek dzelzceļbūves pasaulē , vairākas diena pa stundai lasu Ķīnas ātrgaitas dzelzceļa būves vēstures tekstus . Šobrīd tur izbūvēti ap 47000 km ātrgaitas ceļu ,tikai šogad 3000 km !!! Un tā , no 2008.g. līdz 2011g. kad nodeva ekspluatācijā Pekinas - Šanhajas ātrgaitas dzelzceļu, 1318 km garajā trasē izbūvēja 22 tuneļus 16,1 km garumā izbūvēja 244 tiltus ! 3 gados !!! Un mēs te gaužamies ,ka nespēsim neko prātīgi izbūvēt līdz 2030.gadam . Ātrgaitas , nozīmē maksimālo ātrumu 350 km stundā ,faktiskais ekspluatācijas ātrums vidēji kopš 2017.gada septembra ir 291,9 km stundā . No Pekinas Dienvidu stacijai ceļā līdz Šanhajai paiet 3 stundas un 58 minūtes . Uz 2023.g. pārvadāti 210 miljoni pasažieru , peļņa 1,6 miljardi dolāru ! Tiek teikts ,ka pievēršot lielu uzmanību visam izmaksām ,šobrīd visu 47000 km ceļu ekspluatācija esot rentabla .Bet tie nav visi ķīniešu brīnumi . Viņiem ir 30 km ceļš Shanghai Maglev , no lidostas līdz centam ,ko paveic 8 minūtēs ! Parasti sasniedzot ātruma maksimumu 430 km stundā . Testos esot sasniegti 600km/st un tāds brīnums pasažieriem būšot no 2025.gada. Ķīnieši ar ātrgaitas ceļu ir savienojušies ar Laosas galvaspilsētu ,šobrīd būvē ceļu uz Vjetnamu ,būvē šādu dzelzceļu Indonēzijā . Ir vērts lasīt par to kas notiek pasaule, jo tad ar kritisku aci varam paskatīties kas notiek mūsu ap dzelzceļu rosīgo galvās .

16.dec 2023 Atbildēt

Komentēt