Radīta spēle, kas palīdz atpazīt dezinformatoru izmantotās manipulēšanas taktikas

© Ekrānšāviņš

Kopš pandēmijas sākuma 2020. gada martā visā pasaulē, tostarp Latvijā, dezinformācija ir kļuvusi par būtisku izaicinājumu cīņā ar Covid-19. Reaģējot uz maldinošas informācijas izplatīšanos, Kembridžas universitāte ir izstrādājusi tiešsaistes spēli "Go Viral!", kuras mērķis ir veicināt spēles spēlētāju un visas sabiedrības izturētspēju pret dezinformāciju un maldinošu informāciju. Spēle ir pieejama arī latviešu valodā.

"Krīze Latvijā ir "infodēmijas" sekas, jo diemžēl esam viena no tām Eiropas Savienības valstīm, kurā joprojām notiek diskusijas nevis par to, kad, bet kāpēc nepieciešama vakcinēšanās pret Covid-19. Saskaņā ar SKDS veikto pētījumu šī gada vasarā, ap 25-30% iedzīvotāju savu nevēlēšanos vakcinēties pret Covid-19 pamato ar nepietiekamo vakcīnu pārbaudi (63%) un efektivitāti (60%), kas faktiski saskan ar informatīvajā vidē izplatīto viedokli, ka vakcīnas ir eksperimentālas un bīstamākas par pašu vīrusu. Tieši tāpēc ceru, ka, tiešsaistes spēle "Go Viral!", kas palīdz atpazīt stratēģiju un dažādās metodes, ko izmanto dezinformatori, lai apzināti maldinātu sabiedrību un gūtu no tā labumu, palīdzēs arvien vairāk cilvēkiem Latvijā turpmāk neiekrist nepatiesas informācijas lamatās," informē Rihards Bambals, Valsts kancelejas Stratēģiskās komunikācijas koordinācijas departamenta vadītājs.

Plaši akadēmiskie pētījumi par dezinformācijas "vakcinācijas teoriju" ir pierādījuši, ka cilvēku iepazīstināšana ar metodēm, ko izmanto viltus ziņu izplatīšanai sociālajos medijos, palielina viņu spēju identificēt un turpmāk ignorēt nepatiesu informāciju. Kembridžas universitātes pētnieki ir atklājuši, ka vienas "vakcinācijas" spēles izspēlēšana samazina spēlētājos viltus ziņu ticamību vidēji par 21% un šī noturība saglabājas līdz trim mēnešiem.

Spēle "Go Viral!" latviešu valodā bez maksas ir pieejama saitē www.goviralgame.com/lv un lietojama "desktop" vai mobilajā versijā. Latviešu valoda ir 12. valoda, kurā tulkots zinātnieku radītais izglītojošais tiešsaistes rīks, un "Go Viral!" tiek izmantota vairākās valstīs pasaulē, piemēram, Francijā, Vācijā, Itālijā, Čehijā, Igaunijā un citviet. Spēle pieejama arī krievu valodā.

Spēle ir paredzēta ikvienam interesentam, Valsts kancelejai spēles popularizēšanas laikā īpašu izmanību pievēršot sabiedrībai vecumā no 15 līdz 40 gadiem. Arī šajās vecuma grupās dezinformācija un maldinoša informācija joprojām ir šķērslis, kādēļ daudzi vakcinēšanos līdz šim atlikuši par spīti vakcīnu pieejamībai. Piemēram, šī gada oktobra vidū 16-17 gadu vecuma grupā Latvijā vakcinācijas kursu noslēguši bija tikai 46%, 18-29 gadu grupā - 57%, savukārt 30-39 gadu grupā - 56%. Latvijai ir būtiski kāpināt vakcinācijas aptveri visās vecuma grupās, lai sasniegtu kopējo valsts mērķi vismaz 70-75% apmērā.

Ekonomika

2026. gadā Eiropas Savienībā (ES) stāsies spēkā ES Atmežošanas regula par cīņu pret mežu izciršanu (EUDR), kas var samazināt kakao produktu pārstrādi Eiropas Savienībā par aptuveni 20%. Tas savukārt draud izraisīt šokolādes tāfelīšu cenu pieaugumu līdz pat septiņiem eiro. "Neatkarīgā" skaidroja, ko par regulas ieviešanu domā Latvijas ražotāji un tirgotāji.

Svarīgākais